DoD Kampanjvärld och licensen

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
177
Håller på med en ny kampanjmiljö till Drakar och demoner där det egentligen inte att det passar så bra med vissa varelser och yrken. Nån som vet hur det funkar med licensen. Kan man skriva att i den här kampanjvärlden finns inte "riddare, alver, demoner eller saker från grekisk/romersk mytologi" eller bryter man mot licensen då på nåt sätt?
 
Håller på med en ny kampanjmiljö till Drakar och demoner där det egentligen inte att det passar så bra med vissa varelser och yrken. Nån som vet hur det funkar med licensen. Kan man skriva att i den här kampanjvärlden finns inte "riddare, alver, demoner eller saker från grekisk/romersk mytologi" eller bryter man mot licensen då

Licensavtalet låter dig skapa och publicera tillbehör som är uttryckligen kompatibla med DoD23. Ett tillbehör definieras som en publikation som innehåller äventyr, kampanjmaterial eller regeltillägg, och som kräver Drakar och Demoner för att kunna användas. Det får inte vara en fristående produkt.

Licensen har följande begränsningar: (i) du får inte inkludera alternativa regler som ersätter de officiella grundreglerna, varken delvis eller i helhet, och (ii) du får inte lägga till nya grundegenskaper eller grundfärdigheter.

Nya varelser, släkten, yrken, förmågor etc är tillägg som är ok (och sådana tillbehör har det släppts massor av redan). Har inte sett något hinder mot att inte ta med vissa varelser eller yrken i ett tillbehörs nya setting ( t ex kommer så att ske i Ensamma Vargen antar jag), men kolla med Ligan vet jag.
 
Licensavtalet låter dig skapa och publicera tillbehör som är uttryckligen kompatibla med DoD23. Ett tillbehör definieras som en publikation som innehåller äventyr, kampanjmaterial eller regeltillägg, och som kräver Drakar och Demoner för att kunna användas. Det får inte vara en fristående produkt.

Licensen har följande begränsningar: (i) du får inte inkludera alternativa regler som ersätter de officiella grundreglerna, varken delvis eller i helhet, och (ii) du får inte lägga till nya grundegenskaper eller grundfärdigheter.

Nya varelser, släkten, yrken, förmågor etc är tillägg som är ok (och sådana tillbehör har det släppts massor av redan). Har inte sett något hinder mot att inte ta med vissa varelser eller yrken i ett tillbehörs nya setting ( t ex kommer så att ske i Ensamma Vargen antar jag), men kolla med Ligan vet jag.
Tack, ja jag får dubbelkolla med fria ligan om det blir aktuellt. Men jag tycker det vore rimligt att kunna säga att vissa saker inte existerar, annars blir det ju svårt att skapa vissa typer av kampanjmiljöer kanske.
 
Last edited:
Tack, ja jag får dubbelkolla med fria ligan om det blir aktuellt. Men jag tycker det vore rimligt att kunna säga att vissa saker inte existerar, annars blir det ju svårt att skapa vissa typer av kampanjmil
jöer kanske.
Precis. Formulera det snyggt bara i texten.
 
Precis. Formulera det snyggt bara i texten.
Undrar om det är lättare om man inte har en hel värld med metafysik utan bara beskriver en kontinent som i Windheim.
Min gubbchansning är att det accepteras lättare då om man säger "det bor inga ankor här"
 
Nya varelser, släkten, yrken, förmågor etc är tillägg som är ok (och sådana tillbehör har det släppts massor av redan). Har inte sett något hinder mot att inte ta med vissa varelser eller yrken i ett tillbehörs nya setting ( t ex kommer så att ske i Ensamma Vargen antar jag), men kolla med Ligan vet jag.
Det vill säga: du får lägga till färdigheter, men du får inte säga "den här färdigheten ersätts av de här tre".
 
Undrar om det är lättare om man inte har en hel värld med metafysik utan bara beskriver en kontinent som i Windheim.
Min gubbchansning är att det accepteras lättare då om man säger "det bor inga ankor här"
Man behöver kanske inte ens säga det - om man listar vilka som bor där och ankor inte ingår...
 
( t ex kommer så att ske i Ensamma Vargen antar jag), men kolla med Ligan vet jag.
Så här har jag skrivit i Ensamma Vargen till Drakar och Demoner:

-----

Strikt eller fritt​

I Ensamma Vargen – Äventyr i Magnamund är olika hjälteförmågor förbehållna vissa yrken, och vissa yrken är vikta åt särskilda släkten. Och vissa släkten finns inte ens i Magnamund. Detta kallar vi att spela “strikt Magnamund”. Men i Drakar och Demoner är hjälteförmågorna inte knutna till yrken, och alla yrken är öppna för alla släkten, och därför kan ni istället välja att låta dem vara öppna för vem som helst att välja. Det kallar vi “fritt Magnamund”.

Om ni vill att era äventyr speglar de som ni finner i Ensamma Vargens soloäventyr och vill följa den vision som Joe Dever lade fram för Magnamund, rekommenderar vi att ni spelar “strikt Magnamund”. Om ni vill blanda friskt och utveckla Magnamund så att det blir er unika version av världen, rekommenderar vi att ni spelar “fritt Magnamund”.

Inget av spelsätten är bättre eller sämre än det andra, men det är bra om ni redan från början diskuterar hur ni vill spela.

Släkten
I Joe Devers Magnamund existerar inte alla släkten som finns i Drakar och Demoner. Bland de spelbara släktena saknas ankor, alver, halvlingar och vargfolk. Du hittar inte heller orcher eller svartalfer i Magnamunds länder. Istället finns det nya spelbara släkten i Ensamma Vargen – Äventyr i Magnamund och nya monster som fyller de platser som mer traditionella bestar vanligtvis upptar.

Det finns självklart inget som hindrar er från att välja att ha med alla spelbara släkten från grundreglerna i era äventyr, men spelledaren kan få reaktioner från spelare som vill att spelvärlden ska spegla Joe Devers vision. Ankor, alver, halvlingar och vargfolk kommer kommer inte att ha en plats i officiella äventyr eller expansioner.
 
Så här har jag skrivit i Ensamma Vargen till Drakar och Demoner:

-----

Strikt eller fritt​

I Ensamma Vargen – Äventyr i Magnamund är olika hjälteförmågor förbehållna vissa yrken, och vissa yrken är vikta åt särskilda släkten. Och vissa släkten finns inte ens i Magnamund. Detta kallar vi att spela “strikt Magnamund”. Men i Drakar och Demoner är hjälteförmågorna inte knutna till yrken, och alla yrken är öppna för alla släkten, och därför kan ni istället välja att låta dem vara öppna för vem som helst att välja. Det kallar vi “fritt Magnamund”.

Om ni vill att era äventyr speglar de som ni finner i Ensamma Vargens soloäventyr och vill följa den vision som Joe Dever lade fram för Magnamund, rekommenderar vi att ni spelar “strikt Magnamund”. Om ni vill blanda friskt och utveckla Magnamund så att det blir er unika version av världen, rekommenderar vi att ni spelar “fritt Magnamund”.

Inget av spelsätten är bättre eller sämre än det andra, men det är bra om ni redan från början diskuterar hur ni vill spela.

Släkten
I Joe Devers Magnamund existerar inte alla släkten som finns i Drakar och Demoner. Bland de spelbara släktena saknas ankor, alver, halvlingar och vargfolk. Du hittar inte heller orcher eller svartalfer i Magnamunds länder. Istället finns det nya spelbara släkten i Ensamma Vargen – Äventyr i Magnamund och nya monster som fyller de platser som mer traditionella bestar vanligtvis upptar.

Det finns självklart inget som hindrar er från att välja att ha med alla spelbara släkten från grundreglerna i era äventyr, men spelledaren kan få reaktioner från spelare som vill att spelvärlden ska spegla Joe Devers vision. Ankor, alver, halvlingar och vargfolk kommer kommer inte att ha en plats i officiella äventyr eller expansioner.
Fler spel borde klargöra olika sorters moder att spela dem i. Night's Black Agents är min favorit här, med sina moder Stakes, Blood, Dust och Mirrors som resulterar i väldigt olika upplevelser.
 
Back
Top