Standardsaker i spel som ÄR jättekul

Speliga strider
Ett skönt avbrott från rollspelandet där man kan snacka taktik helt out-of-character och käka chips.

Monster
Särskilt om de är farliga, fantasifulla och har en massa balla attacker.

System mastery
Det är svinballt att som SL bli helt paff när en spelare slänger fram ett ess som man inte visste att de hade i rockärmen.

Klasser
Klasser är egentligen samma sak som playbooks.


...hoppas att det inte märks att jag är inne i en D&D-fas...
 
Relationer, både nya och gamla, som utvecklas och leder till starka känslouttryck, både positiva och negativa. Både med spelarkaraktärer och NPCer. Mer tårar åt folket - sorgetårar och glädjetårar!
 
Speliga strider
Ett skönt avbrott från rollspelandet där man kan snacka taktik helt out-of-character och käka chips.

Monster
Särskilt om de är farliga, fantasifulla och har en massa balla attacker.

System mastery
Det är svinballt att som SL bli helt paff när en spelare slänger fram ett ess som man inte visste att de hade i rockärmen.

Klasser
Klasser är egentligen samma sak som playbooks.


...hoppas att det inte märks att jag är inne i en D&D-fas...
Och jag som trodde att du var inne i en Dunder & Drakar-fas. Det stämde så bra...
 
Not every game needs them, perhaps most games do not need them, but I will never not appreciate a gnarly critical hit table full of blood and gore.
(Or lovingly drawn guns, pages upon pages of them. Looking at Kult here)
 
Jag tycker det är kul att slå med T8:or. Vet inte varför. Det bara är någonting som kittlar mig när jag får använda dom tärningarna.

Kan vara att de bra vapnen i Drakar och demoner använde T8. Kroksvärdet gjorde 1T8+2 i skada - bästa enhandssvärdet. Morgonstjärna gjorde 2T8 i skada och hade man tillräckligt i Styrka kunde man ha en i varje hand. Kickass!
 
Jag har samma känsla för T12:an. Det är inte ofta den får rullas men när man får plocka fram den vet man att nu är något stort på gång..
Ja, det är helt rätt att den används i The One Ring. Den tärningsmekaniken är klurig på ett väldigt enkelt sätt. Star Wars d6 hade tjänat på att använda samma mekanik (6:or ger större effekt på T6 och T12 som "glitch die").
 
  • Perfekta slag
  • Svajiga fummeltabeller
  • Kartor
  • Fejk-pergamentslayout på spelarhandouts
 
Back
Top