Skriva bra stämningstexter

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,329
Location
Värnhem, Malmö
I tråden om vad man inte läser i rollspel kommer "stämningstexter" ofta upp. Många uttrycker också att dessa vanligen är dåligt skrivna, någon form av utfyllnad eller liknande. Den rimliga frågan är då vad man bör göra för att skriva bra stämningstexter, sådana som är värda att läsa och faktiskt tillför något. Hur förbättrar man denna kanske minst entusiasmerande genre av rollspelsförfattande?
 
Oooh. Jag skrev precis ett svar där som passar in här också.
Jag vill också slå ett slag för gamla Fading Suns som började varje bok med ett "brev" skriven av en karaktär i spelvärlden och alltid förblev väldigt intressant läsning för mig som var tungt investerad i just den spelvärlden.
Det dessa brev gjorde bra var att den var en del av världen spelet handlade om, inte bara historier för sakens skull. Varje brev handlade så klart också om saker relevanta för den bok som precis givits ut. Att de sedan var en följetång som nästan tvingade mig att köpa alla böcker till spelet var ju så klart bra marknadsföring. De hade en tydlig röst också.

Lite luftigt det där men det lär ju finnas en anledning att jag minns dessa små historier som positiva aspekter av det rollspelet så många år efteråt.
 
Den rimliga frågan är då vad man bör göra för att skriva bra stämningstexter, sådana som är värda att läsa och faktiskt tillför något.
Om vi bortser från att det är enkelt att skriva text, svårt att få det bra … kanske även svårare att själv avgöra (?) om det blev bra. Så handlar det väl om att skriva. Ju oftare man gör desto bättre blir det. Men det hjälper inte den som vill få till en vettig och användbar text just nu. Så, hur? … nu!?

Skriv som om du gör ett inlägg här, eller så som du gör när du beskriver något. Håll det enkelt, försök inte härma en stil.

I alla fall till dess att du enkelt och ledigt uttrycker dig i den stil du vill återge. Be någon läsa, få feedback. Be någon läsa högt för dig, lyssna efter upprepning, märkliga och långa meningar. Men, för all del skriv.

Överraska oss!
 
Enda tillförlitliga sätt jag jag komma på: Om du har ett spel som adapterar böcker, få författaren att skriva sådan text.

Sedan kan det råka landa också förstås, som den helt spektakulärt bra flavor-texten i ursprungliga Slaves to Darkness, men det är något som inte går att lita på.

Överlag skulle jag säga att det är bättre att låta bli.
 
Går det att skriva korta stämningstexter?

Som trött 40+are utan oceaner av tid blir jag som regel opepp av tjocka böcker (var t.ex. sugen på att köpa Swords of the serpentine vid ett tillfälle, tills jag såg hur tjock boken var).

Så om jag bara orkar med X antal sidor av ett spel innan det riskerar att bli diskvalificerat och jag inte tänker skippa att läsa in mig på regelkärnan så finns det inte så mycket utrymme att spela på. Så hitta någon vital del av spelets koncept och skriv en kort* text om det så blir jag säkert nöjd.

* max 30 sekunders lästid? Ingen aning.
 
I tråden om vad man inte läser i rollspel kommer "stämningstexter" ofta upp. Många uttrycker också att dessa vanligen är dåligt skrivna, någon form av utfyllnad eller liknande. Den rimliga frågan är då vad man bör göra för att skriva bra stämningstexter, sådana som är värda att läsa och faktiskt tillför något. Hur förbättrar man denna kanske minst entusiasmerande genre av rollspelsförfattande?

För egen del är det samma som för illustrationer, layout, innehåll överlag. Undvik schabloner och trötta stereotyper. Jag behöver inte läsa/se/uppleva sådant jag redan utsatts för 20ggr. Det måste vara nyskapande på något plan. Att vara litterärt nyskapande är kanske lite mycket att begära men innehållet kan ju vara det. Och man kan ju försöka undvika de vanligaste formuleringarna. Lösningen är väl att läsa mycket och skriva mycket.

Sedan tycker jag nog att det är minst lika trött att klaga på stämningstexter i rollspel. De flesta är inte så kassa. Flera är riktigt bra.
 
Går det att skriva korta stämningstexter?

Som trött 40+are utan oceaner av tid blir jag som regel opepp av tjocka böcker (var t.ex. sugen på att köpa Swords of the serpentine vid ett tillfälle, tills jag såg hur tjock boken var).

Så om jag bara orkar med X antal sidor av ett spel innan det riskerar att bli diskvalificerat och jag inte tänker skippa att läsa in mig på regelkärnan så finns det inte så mycket utrymme att spela på. Så hitta någon vital del av spelets koncept och skriv en kort* text om det så blir jag säkert nöjd.

* max 30 sekunders lästid? Ingen aning.
Jag misstänker att det finns en viss målgruppsdiskrepans här. Jag tror att stämningstexter nog framför allt funkar för folk som ser själva läsandet av rollspelsboken som ett nöje i sig – har man inte den ingången blir de nog ofrånkomligen poänglösa.
 
Sedan tycker jag nog att det är minst lika trött att klaga på stämningstexter i rollspel. De flesta är inte så kassa. Flera är riktigt bra.
Jo. Mig stör de sällan. Ibland är de träiga och ibland är de ett just stämningsfulla och ett trevligt avbrott. Och jag tror vidare att en försvarlig del av de som är negativa huvudsakligen är emot konceptet i sig, så det kan vara knepigt att försöka svårt att göra dem nöjda.

Men allmänt. De bästa texterna är sådana som illustrerar teman i produkten och på riktigt berättar om världen. Bbra exempel är Brior Brådfots reseberättelse eller dagboken i Oktoberlandet, men även de små inlagorna av spelvärldstexter i det senare spelet (som ju inte är skönlitterära utan "fakta"). Gissningisvis är det lite lättare att göra bra i aning längre än kortare format. Kanske kan en nyckel vara att arbeta med stämningstexten som en följetong?
 
Den rimliga frågan är då vad man bör göra för att skriva bra stämningstexter, sådana som är värda att läsa och faktiskt tillför något.
Steg 1; bli en riktigt bra författare

(vad jag menar med det är egentligen "öva, öva, öva" och utsätt dina texter för massor av extern granskning, ta granskning i beaktande och fortsätt öva, öva, öva. De flesta stämningstexter skrivs av glada amatörer som försöker emulera sina favoritförfattare, och det märks. Att de är amatörer, alltså. Till och med jag som är en glad amatör själv märker det.)

Steg 2; håll dem korta

(Om jag hade velat läsa en roman, så hade jag köpt en roman. Många "choose your own adventyre"-böcker lider av samma problem. Om du vill skriva en roman, eller en novell, gör det. Skriv roman, eller novell, och kalla den för det. Plus, även om du hoppade över steg 1; en kort dåligt skriven text är fortfarande lättare att läsa än en lång dålig skriven text. det är fortfarande många som blandar ihop "kvantitet" och "kvalitet")
 
En bra stämningstext bidrar till just stämning, och den behöver inte vara lång. Det här är en jag gillar, från Nobilis:

They were seven humans, locked in a labyrinth with a many-legged monster. In the movies, this would have been enough to doom them. But Janice was determined that they would not be like the people in the movies. They would fight. They did fight. In the chamber og dripping ice, they speared it through the eye with a shaft of rock. Still it came for them. In the hall of silent absolute, they cut away three legs. Still it came for them. In the open room, they ripped its side. Still it came for them. And when it was sufficiently wounded, they tore the last of its flesh inte shreds and scattered them wide.
It was a good victory. Against anything else, it might have worked.
But this creature still came for them, without its flesh, and without its mouth it ate them; and they could find nothing to fight.
-from
Jack by Keiko Takemori

Jag vill ha en stämningstext som inte är längre än så. Det ska vara mer som en illustration med bokstäver, än som en skönlitterör text. Då fungerar det för mig.
 
Jag misstänker att det finns en viss målgruppsdiskrepans här. Jag tror att stämningstexter nog framför allt funkar för folk som ser själva läsandet av rollspelsboken som ett nöje i sig – har man inte den ingången blir de nog ofrånkomligen poänglösa.
Jag har den ingången och gillar dem ändå inte.
 
Oj vilken svår fråga.

Den är svår för att det är svårt, om inte omöjligt, för mig att bedöma om mina stämningstexter är bra. Alltså, jag tycker ju att de är bra, men det är ju ett rätt snävt perspektiv. :D

Men hur tänker jag när jag skriver stämningstexter, oavsett om jag lyckas göra dem bra eller inte? Eller för den delen om jag läser stämningstexter för rollspel.

1. Håll dem korta, som flera redan sagt.
2. Försök tänkt stort till litet. Eller litet till stort. Alltså, om det finns något på platsen som är helt uppenbart, börja med att beskriva den, om inte det finns någon liten detalj som du kan börja med för att till sist avslöja det stora. Blanda inte stort och litet huller om buller.
3. Inkludera information som vi oftast saknar vid spelbordet. Ljus, lukt, fukt, ljud, färger. Sånt.
4. Om stämningstexten är bara för spelledaren, försök fördjupa förståelsen för intrigen och för skurkarnas motivation. Använd texten till att hjälpa spelledaren, inte till att överbelasta spelledaren.
5. Om något etableras i en stämningstext är det bra om det senare finns spelinfo om detta också. Eller någon text till SL om hur detta kan användas under spelet.

Lite ostrukturerade tankar, jag har inte reflekterat över stämningstexter så mycket, så jag har inga konkreta exempel att utgå från.

(shit jag råkade stänga fliken med det här inlägget men det var sparat! Tack XenForo!)
 
Man kan väl göra så att texten binder ihop övriga delarna i boken också. Tycker t.ex. det gamla legoknektsprespektivet i Hyrsvärdets handbok till Chronopia var superbra.
 
Många av dem som påpekat bra texter här tycker jag har ett återkommande tema. En bra text tycks härstamma från världen spelet handlar om, den handlar inte i sig om världen. Brev, dagböcker, reseskildringar, journalanteckningar... Dessa tycks vara texterna folk ser som positiva inslag i sina rollspelsböcker.

Vad gäller alla som påpekar att man måste vara en bra författare innan man ens ger sig på att skriva stämningstexter så känner jag att det finns en viss elitism bakom det uttrycket. En rollspelsförfattare/speldesigner förväntas många gånger vara lika bra på litterärt som tekniskt skrivande. Det är höga krav och jag är nog villig ändå att ge utrymme för brist på perfektion i en av dessa aspekter eller till och med bägge om kvalitén då istället känns konsekvent.

Men som @Bifur nämnde ovan så finns det en känsla att de som inte gillar stämningstexter inte heller kommer övertalas om dess möjliga nytta.
 
Back
Top