Oj vilken svår fråga.
Den är svår för att det är svårt, om inte omöjligt, för mig att bedöma om mina stämningstexter är bra. Alltså, jag tycker ju att de är bra, men det är ju ett rätt snävt perspektiv.
Men hur tänker jag när jag skriver stämningstexter, oavsett om jag lyckas göra dem bra eller inte? Eller för den delen om jag läser stämningstexter för rollspel.
1. Håll dem korta, som flera redan sagt.
2. Försök tänkt stort till litet. Eller litet till stort. Alltså, om det finns något på platsen som är helt uppenbart, börja med att beskriva den, om inte det finns någon liten detalj som du kan börja med för att till sist avslöja det stora. Blanda inte stort och litet huller om buller.
3. Inkludera information som vi oftast saknar vid spelbordet. Ljus, lukt, fukt, ljud, färger. Sånt.
4. Om stämningstexten är bara för spelledaren, försök fördjupa förståelsen för intrigen och för skurkarnas motivation. Använd texten till att hjälpa spelledaren, inte till att överbelasta spelledaren.
5. Om något etableras i en stämningstext är det bra om det senare finns spelinfo om detta också. Eller någon text till SL om hur detta kan användas under spelet.
Lite ostrukturerade tankar, jag har inte reflekterat över stämningstexter så mycket, så jag har inga konkreta exempel att utgå från.
(shit jag råkade stänga fliken med det här inlägget men det var sparat! Tack XenForo!)