Varulv Varulvskalendarium 2025

Jag vill påpeka att byn aldrig vunnit när jag blivit utröstad som bybo.

Förutom i Bybornas Hövding I, men det var ju förra året
 
Alltså, skillnad på vinst och vinst här. När jag och @Sömniga Isaac snurrade upp byn på läktaren var det konst på hög nivå mot en heltaggad by, när byn typ ”WTF LOL?!?”-röstade ut mig i R1…tja…

Basse, fortfarande helt obitter som ni märker.

Just ja, när Basse vinner är det skillz men när jag och Stradh kaosar ut det sunda förnuftet genom fönstret och snor vinsten mot alla odds då är det såklart bara tur, eller knappt ens en vinst! ;)
 
Just ja, när Basse vinner är det skillz men när jag och Stradh kaosar ut det sunda förnuftet genom fönstret och snor vinsten mot alla odds då är det såklart bara tur, eller knappt ens en vinst! ;)

Ja? När jag röstar ut en bybo är det för att bybon spelade uselt bybospel och borde skärpa sig, när jag blir utröstad som bybo är det för att hela byn spelar uselt bybospel och behöver skärpa sig.
 
Ja? När jag röstar ut en bybo är det för att bybon spelade uselt bybospel och borde skärpa sig, när jag blir utröstad som bybo är det för att hela byn spelar uselt bybospel och behöver skärpa sig.

Så är det för mig också!
 
Det känns som att det är en ständigt pågående personlig resa vem man skyller sina förluster på. Pendeln har redan hunnit svänga några gånger för mig. Just nu är jag rätt bedrövad över mitt spel de få gånger jag deltagit i år, men jag ser fram emot att spela tillräckligt många partier under 2025 så jag återigen kommer till insikt att det är alla andra som suger, oavsett fraktion, och om de bara lyssnade på mig så…
 
Jahopp, när skulle vara ett bra startdatum för Bamse? Såvitt jag förstått är runt hälften av våra deltagare lärare. Dessa tenderar sitta och pilla navel på jobbet mellan 12-20 augusti, varpå eleverna dyker upp för en slapp inskolning.

Jag funtar på start torsdag 14/8. Är det galet? Borde man ta en fredag? Måndag? Är det nån som bryr sig om vilket?
 
Det förklarar en hel del :P
Försök lära den här ADHD apan att uppföra sig som ni förväntar er, I dare you :P
Harklar sig och börjar gå igenom listan av anpassningar:

Tydligt syfte - är det tydligt vad S förväntas göra?
Pauser - Har S möjlighet att röra sig eller stå under aktiviteten?
Stressboll - Har S tillgång till stressboll eller annat redskap att pilla med.
Checklista - Har S tillgång till en checklista som är kort och konkret.

Osv osv.

Uppföljning sker i slutet av läsåret när spec.ped Isaac har tid och ork. I övrigt vänd er till S mentor.
 
Jahopp, när skulle vara ett bra startdatum för Bamse? Såvitt jag förstått är runt hälften av våra deltagare lärare. Dessa tenderar sitta och pilla navel på jobbet mellan 12-20 augusti, varpå eleverna dyker upp för en slapp inskolning.

Jag funtar på start torsdag 14/8. Är det galet? Borde man ta en fredag? Måndag? Är det nån som bryr sig om vilket?

Jag har inget emot start 14:e. Men blir det senare funkar det också. Visst att det kanske blir mer körigt när eleverna dyker upp, men det borde ju inte vara några problem ändå (det är ju eleverna som ska jobba, inte jag!)
 
Jahopp, när skulle vara ett bra startdatum för Bamse? Såvitt jag förstått är runt hälften av våra deltagare lärare. Dessa tenderar sitta och pilla navel på jobbet mellan 12-20 augusti, varpå eleverna dyker upp för en slapp inskolning.

Jag funtar på start torsdag 14/8. Är det galet? Borde man ta en fredag? Måndag? Är det nån som bryr sig om vilket?
Hm, ”pilla navel”? Så här kan första dagen i en lärares liv ta sig ut, håll tillgodo.

11/8 VÄLKOMNA TILLBAKA! GEMENSAM UPPSTART I MATSALEN PÅ KUNSKAPSTORGET

Kl 9-11 Rektor hälsar alla välkomna tillbaka och pratar luftslott, elevsnitt och nedskärningar. Ny pedagogisk trend presenteras av doktorand (?) i pedagogik: ”kognitiv kaosrelationsdrama i en högintensiv miljö utifrån sociokulturella perspektiv”. Ni blir indelade i bikupor och får skriva värdeord.

Kl 11-11.45 Lunch (medtages eller snabb flottig tunnbrörulle hos Farsans’ korvvagn)
Du snabbar dig till ditt mentorsklassrum, som nu har blivit ”learning area space” och därför inte längre har andra möbler än sittsäckar, pingisbord (utan nät) och fräsiga affischer på filmer kidzen känner igen som Lord of the Rings, Gökboet och Miami Vice.

Kaffet i personalrummet är slut, maskinen är trasig. En lapp säger att service ska utföras v. 30. Det var ett tag sedan.

11.40-14.00 (”vi får sluta tidigare om vi är effektiva!” menar din kollega och drar in dig i ett rum avsett fem personer där du och tolv andra kollegor i ditt arbetslag ska börja planera uppstarten av terminen. Efter intensiva diskussioner är uppstarten planerad, men nu hatar ni varandra i arbetslaget.

14.00-16.30 Du letar efter en plats att arbeta på, men den verkar bortrationaliserad och nu behöver de nya lärarna individfokuserad samtalsterapi i det gemensamma arbetsrummet så du sätter dig i källaren för att få lugn och ro. Du kommer på vaktmästaren med att köra en arbetsintervju över Zoom. Han vill bli Foodorabud, tydligen. ”Absolut, jag har körkort! Visst, det är lugnt! Jajjemän, jag är stresstålig, har ju varit vaktis ett tag va så…” Han verkar bli anställd direkt.

16.30 Rektorn är redan sönderstressad efter ett 92 minuter långt samtal med kommunens controller. Nu har ni ingen idrottslärare längre och klass 4A, B och C ska slås ihop till ”en enda Learning Unit!!” Du blir utsedd till ”Huvudmentor” för alla klasser i lågstadiet OCH för alla andra mentorer. ”De är ju lite ovana att tänka nytt och så och visst har du väl läst en master i didaktik?” Nu ska du och rektor ha möte för att ”finslipa de sista detaljerna”. Ni blir klara 18.45. (Det blir ni inte alls, men rektor orkar inte skriva upp fler saker hen måste kolla upp innan ni inför massundervisning i gymnastiksalen). En snubbe från ”service” dyker upp i dörrhålet och berättar nöjt med ett flin att kaffeautomaten är ”kirrad”, men snart inser ni att det uppstått något missförstånd för nu är den puts väck och i dess ställe är i stället en stor fläck som skriker ”vattenskada, allvarlig”.

19.27, på vägen hem, ringer en förvaltningschef från kommunen och undrar om du vill bli rektor? ”..det e lite brådis men jag har hört mycket gott om dig!”
 
Hm, ”pilla navel”? Så här kan första dagen i en lärares liv ta sig ut, håll tillgodo.

11/8 VÄLKOMNA TILLBAKA! GEMENSAM UPPSTART I MATSALEN PÅ KUNSKAPSTORGET

Kl 9-11 Rektor hälsar alla välkomna tillbaka och pratar luftslott, elevsnitt och nedskärningar. Ny pedagogisk trend presenteras av doktorand (?) i pedagogik: ”kognitiv kaosrelationsdrama i en högintensiv miljö utifrån sociokulturella perspektiv”. Ni blir indelade i bikupor och skriva värdeord.

Kl 11-11.45 Lunch (medtages eller snabb flottig tunnbrörulle hos Farsans’ korvvagn)
Du snabbar dig till ditt mentorsklassrum, som nu har blivit ”learning area space” och därför inte längre har andra möbler än sittsäckar, pingisbord (utan nät) och fräsiga affischer på filmer kidzen känner igen som Lord of the Rings, Gökboet och Miami Vice.

Kaffet i personalrummet är slut, maskinen är trasig. En lapp säger att service ska utföras v. 30. Det var ett tag sedan.

11.40-14.00 (”vi får sluta tidigare om vi är effektiva!” menar din kollega och drar in dig i ett rum avsett fem personer där du och tolv andra kollegor i ditt arbetslag ska börja planera uppstarten av terminen. Efter intensiva diskussioner är uppstarten planerad, men nu hatar ni varandra i arbetslaget.

14.00-16.30 Du letar efter en plats att arbeta på, men den verkar bortrationaliserad och nu behöver de nya lärarna individfokuserad samtalsterapi i det gemensamma arbetsrummet så du sätter dig i källaren för att få lugn och ro. Du kommer på vaktmästaren med att köra en arbetsintervju över Zoom. Han vill bli Foodirabud, tydligen. ”Absolut, jag har körkort! Visst, det är lugnt! Jajjemän, jag är stresstålig, har ju varit vaktis ett tag va så…” Han verkar bli anställd direkt.

16.30 Rektorn är redan sönderstressad efter ett 92 minuter långt samtal med kommunens controller. Nu har ni ingen idrottslärare längre och klass 4A, B och C ska slås ihop till ”en enda Learning Unit!!” Du blir utsedd till ”Huvudmentor” för alla klasser i lågstadiet OCH för alla andra mentorer. ”De är ju lite ovana att tänka nytt och så och visst har du väl läst en master i didaktik?” Nu ska du och rektor ha möte för att ”finslipa de sista detaljerna”. Ni blir klara 18.45. (Det blir ni inte alls, men rektor orkar inte skriva upp fler saker hen måste kolla upp innan ni inför massundervisning i gymnastiksalen. En snubbe från ”service” dyker upp i dörrhålet och berättar nöjt med ett flin att kaffeautomaten är ”kirrad”, men snart inser ni att det uppstått något missförstånd för nu är den puts väck och i dess ställe är i stället en stor fläck som skriker ”vattenskada, allvarlig”.

19.27, på vägen hem, ringer en förvaltningschef från kommunen och undrar om du vill bli rektor? ”Jag har hört så mycket gott om dig!”

Och så håller det på i en hel vecka

Syftet är antagligen att lärarna ska vara genuint glada över att se eleverna när ordinarie schema börjar.

Någonstans runt inspirationsföreläsaren (oftast andra dagen under veckan) börjar i varje fall jag längta till att försöka förklara varför det är superviktigt (och roligt!) med satslösning för ett gäng uttråkade (och ibland bakfulla) 17-åringar.
 
Last edited:
Jag kan närsom och har egentligen inga preferenser, men tycker att det är ganska mysigt när:

Roller delas ut på fredag
Lördag-söndag: ulvgenget konspirerar!
Måndag 08.00 R1 startar (slutar tisdag 21.00)
Tisdag 22.00 R2 startar, slutar onsdag 21.00. Ny runda kl 22.00.
Osv.
 
Last edited:
Back
Top