Placera fantasy-raser i Europa

Faehrengaust

Swashbuckler
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,816
Location
Uppsala
Anta att du ska använda vår värld och speciellt Europa som din fantasy-värld. Då tänker jag bara på geografin, inte på länderna, städerna, kulturerna eller något annat som vi människor gett upphov till. Du får även tänka dig en mer oförstörd variant av Europa, hur oförstörd beror på hur mycket befolkning du vill ha.

Försök gärna använda välkända raser så att vi alla kan känna igen oss.

Hur skulle du placera ut (standard) fantasy-raserna i världen? Och varför skulle du välja att placera dem på det sättet? Hur skulle du tänka?

Hur skulle ditt fantasy-Europa se ut?
 
Orcher är ju onda romare, så då blir de placerade i Italien och de förre detta romerska kolonnerna.

Dvärgar placeras ut i Skanderna och Alperna, med mindre samhällen i mellan området och närområdet.

Halvängdsmän är i alla områden med kuperad träng och bra jordbruksmark.

Thri-kreen placeras i Spanien.

Kentaurer placeras på den europeiska delen av Euroasiatiska stäppen.

Ödlefolk i de delar av Europa vars vintrar inte innebär konstant minusgrader eller återkommande nollgrader.

Troll i länderna runt östersjön + Norge o Island.

Vargmän och satyrer över hela Europa.
 
Skriver under på att placera alver i alla större skogsområden som vi bestämt oss för att kalla för saker i stil med "svarta skogen". Schwarzwald, Kolmården etc. Okej, det blir säkert alver i varenda större skog i hela Europa, men då får det bli så. Det kryllar av de spetsörade lymlarna, helt enkelt. Men det är lugnt, tids nog kommer ju orcherna att sabba det där, när de driver söderut från den karga, ogästvänliga tundran från norra Skandinavien och nuvarande Ryssland.

Som socialt experiment vill jag dumpa halvlängdsmännen nere kring Medelhavet. Kommer de att utnyttja sitt geografiska läge till att blomstra genom handel och erövring? Näääeee, troligtvis lever de mañana mañana-liv, solar, knaprar i sig calamari vid stranden och faller tids nog offer för något annat, havsresande folk, exempelvis imperiebyggande reptilfolk från den afrikanska kontinenten (okej, nu har jag lämnat Europa, men lite fusk har ingen dött av).
 
Hmm, så rent geografiskt, och med mer standardiserade fantasysläkten än jag själv börjat tänkta på dem, tänker jag mig alltid dvärgar som hörandes hemma i högländerna (alltså höga trakter, inte skottland specifikt). Så kring och i de stora bergskedjorna så som scanderna, alperna, karpatherna, etc.

Alver 100% skogsvarelser så typ överallt där inte människorna dragit fram och huggit ner skogen än.

Människor primärt längst med kusterna och de större floderna. De håller på att tränga bort alverna mer och mer eftersom de hugger ner mer och mer skog för att göra plats för sig själva.

Ska man ha med halvlingar så i princip samma utbredning som människorna. Halvlingarna var där först, och när människorna klampade in drog de sig antingen tillbaka längre och längre uppför floderna, eller så blandade de sig med människorna (så många människobyar har också halvlingar), eller så "gick de under jorden" (antingen blidligt, att de helt enkelt gömmer sig i kamoflerade hus, eller att de dragit sig tillbaka till grottor och tunnlar under marken. Kanske rent av i kloakerna under större städer (om större städer har kloaker).

Orcher... ryssland. Och inte bara på grund av nuvarande politiska vindar, utan jag tycker inte landet passar för varken alver eller dvärgar. Fast kanske dvärgar. Dvärgar och orcher som slåss om de begränsade resurserna.

Vättar (i bemärkelsen goblins)... antingen är det bara de där hemliga halvlingarna jag nämt, där folk inte fattar att det är havlingar utan de tror att de där små krabaterna som springer runt i natten och gömmer sig i mörka hörn i källare är någon slags monster. Eller så är de typ degenererade eller förbanade dvärgar (alltså som i att de har en förbannesle lagt över sig, inte att de är arga. Fast de är också arga).

----------------------------------------------------------------

Annars om jag går mer på mina personliga tolkningar av släktena så är människor bara alver som förlorat sin magi. Så alver finns typ överallt där människor finns, men är en försvinnande skara som isolerat sig mer och mer och dragit sig längre och längre ifrån människorna. Så djupa skogar, höga berg, avlägsna öar.

Dvärgar/halvlingar/gnomer/vättar (vättar fortfarande i bemärkelsen goblins) är alla samma sak och är typ materialiserade naturandar. Dvs de är riktiga levande varelser, men de uppstod som en slags materialisering av naturen och tenderar att reflektera den naturen. Dvärgar har fler aspekter från berg och sten och finns där berg finns. de är hårda, kalla, och (nästan) eviga. Halvlingar är mer slätter och åkrar, så de är mindre och tystare för att gömma sig från rovdjur. Gnomer är skogsvarelser.

Vättar står ut lite då de är materialsierade från människans civilisation och industri. De är inte nödvändigtvis onda, men de tenderar att bygga och uppfinna saker utan tanke på sin eller andra säkerhet, de roffar åt sig saker (alltså inte bara prylar utan även land, byggnader, etc), de är väldigt omväxlande, kan vara väldigt aggressiva (tänk fotbollssupportrar, de är skitglada och trevliga tills något går snett och då är det helt plötsligt upplopp. Och ibland blir det upplopp även när inget gått snett). Då dessa är en yngre skapelse har de inte riktigt tagist fast form än. Dvs individuella vättar har fast form, men de tenderar fortfarande att spontant poppa upp varhelst det finns en större mängd människor och en större mängd industri. Det gör det också omöjligt att bli av med dem, även om de börjar ställa till problem.
 
Jag började jobba på en Rutland kampanj om att vara fantasy härskare. Men det var svårt att hitta en bra karta då jag använde en EU karta. För att undvika racism gjorde jag 27 länder och slumpade ut dem. Då Estland har fantasy lönnmördarmöss och Frankrike har orcer.
 
Fauner hör hemma i Medelhavsländernas skogar med cypress, olivträd, lärkträd, ek och korkek. Gärna Balkan.
Kentaurer på Pustan.
Vargfolk i Tysklands och Polens skogar.
Troll i Nordens vildmark.
Dvärgar i de böhmiska bergen och Rhendalens kolgruvor.
Alver är skygga väsen som håller sig undan i Schweiz.
 
Dvärgar bor såklart i berg – främst i Alperna, men också på många andra håll i Centraleuropa, som Harzmassivet, Sudeterna, Karpaterna, etc. Andra dvärgar med andra seder går att hitta längre bort, som bland de mytomspunna grottstäderna i Kappadokien.

Halvlingar går ofta att hitta lite nedför backen från dvärgarna räknat: i Bayern och Norditalien, längs Rhônedalen, bland de transsylvanska kullarna. Andra bebor lågländerna längs Nordsjökusten, från Flandern till Jylland, och de nordligaste populationerna hittar man i Dalarna och längs Höga kusten.

Alvernas naturliga hemvist är de ljusa och luftiga bokskogarna som går att hitta i mycket av västra och centrala Europa, även om dessa allt mer hotas av avverkning. Men de längtar också till havet och bortom, och går därför att hitta på alla ställen som utger sig för att vara landets slutpunkt: Land's End i Cornwall, Finistère i Bretagne och Cabo Fisterra i Galicien. Kanske finns de också på Azorerna.

Orcher går att hitta i ett stråk från Wales till södra Polen, varhelst det går att gräva upp kol. Deras stinkande maskiner får växtligheten att dö och regnet att surna. Vättarna går också att hitta hos dem, som en stundtals upprorisk underklass.

Vampyrer utgör härskarfolk i Spanien och Grekland, där halvlingar, satyrer och människor är deras tjänare.

Den nordliga taigan är hem åt allehanda djurfolk – varg, lo, älg, björn, bäver, med mera.

Människornas hemländer är framför allt slätterna i Polen, Ungern och Ukraina, där de lever som ryttarfolk, men de går också att finna i Frankrike och Medelhavsområdet.
 
Skälet att jag frågar är att när jag själv har gjort den här mentala övningen så brukar jag stöta på två "problem".

1. Vart ska ondingarna hamna?
Det är lätt att placera dvärgar i berg, alver i skogar och människor på slätter och kuster. Men vad blir det då egentligen kvar för områden för resten? Och speciellt de "onda" orcherna, vättarna, etc. En "enkel" lösning är som någon skrev att placera dem i Ryssland, men då är de ju undanskuffade från händelsernas centrum och kommer inte spela den roll som de normalt har som antagonister. Om man vill att de onda ska vara en påtaglig fiende så måste de också ha en rejäl maktbas som ligger i händelsernas centrum för att skapa konfliktytor. Vilket leder mig till det andra...

2. Det blir ofta för små kontaktytor
Ex: Om dvärgarna bor i Alperna och Pyrenéerna (vilket är "logiskt") så betyder det att de inte har något egentligt samröre med t.ex. norden eller dagens Ryssland. Då försvinner den klassiska svartfolk-dvärg konflikten. De kommer aldrig heller träffa folkslagen i norr utan bara de folk som råkar bo i angränsande områden till just de bergen.

En observation i sammanhanget är att tidiga Old World (som ju är någon slags kopia på Europa) led av just detta. Det var svårt att motivera varför en viss ras faktiskt krigade med en annan (tänker på figurspelet), ty det var ju två länder mellan dem. Med tiden har Old World dock fått en mängd mindre enklaver och undantag för att det ska finnas konfliktytor mellan alla raser.

"Lösningen" man valt är alltså att göra det mer detaljerat. För dvärgarna skulle det t.ex. kunna innebära att de finns i västra Alperna (östra har orcherna), delar av Pyrenéerna, svenska fjällen (norska fjällen är jättar och troll), San Marino är en liten dvärgstad, små enklaver i Karpaterna, små bortglömda gruvor i Uralbergen, etc, etc. Man pytsar ut raserna i stället för att sleva ut dem. Man kan även skapa mindre udda enklaver, t.ex. kanske finns det en dvärgklan som håller på med kalkgruvor i Danmark.

Även Tolkien har den här typen av lösning eftersom t.ex. dvärgar och vättar kan hittas i samma bergskedjor och Alver samsas med jättespindlar i sin skog. Hobbitarna är ett undantag och därför är det många som inte ens känner till dem. Det blir en speciell ras-"feature" att de bara har en boplats.

Det är även logiskt att rasernas områden faktiskt inte är så stora, t.ex. så är Alperna ett stort område som sträcker sig genom flera länder. Det finns gott om yta där för flera raser (dvärgar, grottalver, orcher, troll, jättar, etc.) vilket kan skapa konflikter mellan dem. Men tittar man bara på kartan så är det väldans lätt att bara tänka: "Dvärgar = bergen = Alperna". Tyvärr tycker jag att det här problemet är rätt vanligt i fantasy-världar. Kanske kan det även bero på att vi moderna människor lätt tänker i termer av nationalstater/länder och då blir områdena stora. Eller så lurar man sig när man tittar på en karta.
 
Vill man ha ett större land åt dem får de komma från Ankrike.
När DE vill ha ett större land så erövrar och grundar de Ankrike.

När de vill ha ett ÄNNU större rand sätter de segel, far över havet, och hittar samt grundar Canarda.
 
Hober i Storbritannien.
Alver i Frankrike.
Ankor i Venedig.
Dvärgar i Tyskland.
Orcher i Spanien.
Nekromantiker med flod av odöda i Ryssland.
Vargmän i Skandinavien.
Vampyrer i Rumänien.
Varulvar i Polen.
Drakar på Island.
Féer på Irland.
I övrigt människor och råttor utspridda överallt.
 
Jag tänker låna friskt från Senmedeltida och Renässansen.

Högalver tror att de är bättre än alla andra. De hamnar i Frankrike.

Mörkeralver ledda av Prins Mordred lånar från Arthuriansk mytologi. De ligger i ett långvarigt on/off krig mot högalverna,

Dvärgarna hittar vi i Alperna där de har byggt ett kombo-wombo av fantasy-Schweiz och Heliga Romerska riket. Fortifierade bergspass och export av disciplinerade legosoldater. Dvärgiska Valfurstar väljer en Högkung som regerar på livstid.

I norden, som fram tills nyligen var rätt så barbariskt, så hittar man troll och orcher. Orcherna har tidigare härjat i norra Europa, men har nyligen organiserat sig i kungarikeen... som direkt började kriga med varandra.

Människor hittar man lite överallt, men deras starkaste fästen ligger i Spanien och Italien. En stark stat i Spanien medans i människornas hemland så har deras forna imperium istället blivit en rad stadsstater som ibland samarbetar, ibland konkurrerar och krigar mot varandra. Den dvärgiska högkungen gör sitt bästa för att ömsom underblåsa konflikterna, ömsom försöka omvandla dem till lydstater.
 
Back
Top