Spelledarskola

Nu har jag fått ihop en lista på möjliga talepunkter. Utifrån den tänkte jag mestadels improvisera. Men jag kanske skriver ner något mer omfattande och utförligt efteråt.
Snyggt! Du täcker in väldigt mycket. Jag skulle kortat ner det och undvikit en del krångliga saker. Men du har ju så klart bättre koll på deras kunskaper.

Så här tänkte jag när jag läste:

Stryk ”Uppgifter som ofta hamnar på spelledaren.” Vår generations (dåliga) vanor är nog bra att inte föra vidare. Och SL ska ju inte förbereda fika, eftersom spelarna ändå alltid äter upp 90%.

”Förbered inte plot.” Om de ska spela färdiga äventyr är det här ett tveksamt råd : ) Vet de vad begreppet plot innebär?

Kvantresar, Matt Mercer-effekten, Modulära förberedelser och Play to find out låter som de passar perfekt på B-kursen : )

Jag skulle också hoppa över ”Spelartyper,” men jag vet inte riktigt varför.

”Skriva egna äventyr” skulle jag flytta till B-kursen.

Det ska bli kul att höra hur det går : )
 
Stryk ”Uppgifter som ofta hamnar på spelledaren.” Vår generations (dåliga) vanor är nog bra att inte föra vidare. Och SL ska ju inte förbereda fika, eftersom spelarna ändå alltid äter upp 90%.
Jag tänkte ta upp de uppgifterna som varnande exempel. :D En del av dem kommer jag att rekommendera att spelledaren delegerar och att underhålla spelarna är definitivt inget som SL ska syssla med, men som inte sällan förväntas...
 
Jag tänkte ta upp de uppgifterna som varnande exempel. :D En del av dem kommer jag att rekommendera att spelledaren delegerar och att underhålla spelarna är definitivt inget som SL ska syssla med, men som inte sällan förväntas...
Det låter som en bra uppgift att delegera. ”Emma, du ser till att spelet är kul ikväll, okej?”
 
Kapar den här tråden lite. Är det någon som har en bra skriftlig spelledarskola? Har några ungdomar som är intresserade av att spelleda varandra, men de är som sagt unga och lite blyga. De vill inte sitta och prata rollspelsteori med en stofil.
 
Kapar den här tråden lite. Är det någon som har en bra skriftlig spelledarskola? Har några ungdomar som är intresserade av att spelleda varandra, men de är som sagt unga och lite blyga. De vill inte sitta och prata rollspelsteori med en stofil.
Jag har tyvärr bara stödord och det är svårt att använda dem utan mig.
 
Spelledarskolan gick alldeles utmärkt idag! Jag tror att den var inspirerande även för dem som spellett ett tag. Det blev bra diskussioner kring bland annat "illusion of choice" och även kring hur man kan lösa situationer man ställs inför som spelledare. Jag hoppas verkligen att det kan locka fler till att spelleda, så att rollspelscommunity:t kring Nördhäng Norrtälje kan fortsätta växa.

Tillägg: Jag ska strukturera om materialet en del och bland annat ta bort punkten om att engagera spelarna. Det ämnet kom in i allt det andra.
 
Spelledarskolan gick alldeles utmärkt idag! Jag tror att den var inspirerande även för dem som spellett ett tag. Det blev bra diskussioner kring bland annat "illusion of choice" och även kring hur man kan lösa situationer man ställs inför som spelledare. Jag hoppas verkligen att det kan locka fler till att spelleda, så att rollspelscommunity:t kring Nördhäng Norrtälje kan fortsätta växa.
Var det någonting som överraskade dig?
 
Var det någonting som överraskade dig?
Inga större överraskningar. Men ganska många frågor om verktyg för att hålla reda på allt. Jag har inte reflekterat så mycket kring det tidigare, men det är ju klart att ju mer utmärkande drag man ger platser och SLP, som i sin tur gör dem mer minnesvärda för spelarna, desto viktigare är det att spelledaren är konsekvent och då har koll på vilken beskrivning hen använt på vad/vem.
 
Bra jobbat! Det skulle vara kul om du skrev ihop något, även om det bara är korta punkter. Jag tror att fler kan vara intresserade av det här.
 
Back
Top