Min relation till förberedelser och spelledande och färdigt material är… komplicerad. Problemet jag har är väl mest att jag som SL bara vill köra förberedda mysterier där det redan är bestämt vilka ledtrådar som finns och vem som är mördaren osv. Jag gillar att ha förberett material, som vid speltillfället existerar utanför både mig och spelarna.
Samtidigt är det ett jäkla jobb att förbereda sånt. Och det finns extremt få spelförfattare som skriver äventyr eller kampanjer på det sätt jag vill ha dem – det mesta jag läst är antingen alldeles för löst beskrivet så jag ändå skulle behöva göra jobbet själv, eller så är det väldigt linjärt – typ man kör scen 1, sen scen 2, sen scen 3, sen slutboss. Och sånt är jag inte så sugen på att spelleda; jag vill ha väl förberedda äventyr med färdiga svar men där spelarna har agens i hur de söker svaren, vilka platser de tar i vilken ordning, osv.
Så jag är lite fast. Jag vill köra förberett, och det är jobbigt och svårt att förbereda, men det finns inte så mycket färdigt att köpa som duger (för mig).
De senaste 20 åren eller så har jag ju försökt lösa det här genom att konstruera system och strukturer som hjälper mig att förbereda och konstruera själv, och även att "förbättra" köpegrejer så de bättre passar min spelstil. Men jag är egentligen inte så nöjd med mina system och strukturer.
"Men byt spelstil då!" säger kanske någon. Vore det inte enklare att bara komma med typ en lös premiss och improvisera? Kanske, men varför skulle jag vilja göra det? Det är ju inte den delen jag gillar med spelledande; då kan jag lika gärna göra något annat. Då är t.ex. en omgång Arkham Horror typ lika lockande.