Into the Highveld - Kalla kriget-punk med Mechs - en samlingspunkt för mitt arbete och synpunkter från andra.

Bitterknekt

Awful Neutral
Joined
13 Mar 2024
Messages
10
Location
Bromma, Sthlm
Halloj gänget, dags för mitt första ordentliga bidrag till forumet!
Som man så lätt gör, har jag börjat tänka på ett nytt projekt. Men, till skillnad från alla tidigare gånger så börjar jag här att dela med mig av mina idéer, med hopp om att det ska få mig att komma någonstans denna gång. Jag tar gärna emot kommentarer, synpunkter och idéer till förbättringar.

Så vad handlar projektet om?
Projektet är både en setting och en regeluppsättning under arbete.
Settingen är förlagd till ett alternativt 60/70-tal i södra Östafrika. Den teknologiska utvecklingen har lett till att vandrande Mechs tagit den plats som stridsvagnar och stridsfordon har i verkligheten. I stort är världen delad i samma tre delar som i verkligheten, den "fria kapitalistiska" världen, den "goda jämlika kommunistiska" världen, samt den "ej utvecklade" världen där stormakterna ständigt står i konflikt genom ombudskrig och påverkansoperationer.
Vi befinner oss i ett land som brutit sig fritt från sin koloniala husse, där ättlingar från Europa sitter i maktposition (i parlament, företag och äger de bördigaste markerna) och där ursprungsfolken i stor utsträckning har en roll som lågavlönad och obildad arbetskraft. Det finns inte Apartheid i landet, men grav ojämlikhet råder.
Allt fler i ursprungsbefolkningen är missnöjda med sin lott i livet, och många har börjat engagera sig i kampen till ett bättre samhälle. (Kampen understöds av den kommunistiska världen, i syfte att knyta ytterligare territorier till sin maktsfär).

Regeluppsättningen har en första grund ur Into the Odd, det är ett enkelt och elegant system med vissa enkla grundpremisser som passar mig bra (attacker träffar alltid, rulla under din ability för att lyckas med något riskabelt). Från början ville jag ha regelverket så att man kan köra Mech-delarna i "Theatre of the mind", men det lutar mer och mer mot ett förenklat figurspel.
Det finns två skikt av regler, ett skikt för handlingar/strid med Mech, ta rollen som "vagnchef" och styr din Mech med besättning. Det andra som person till fots, där man i stort sett kan stjäla ItO ganska rakt av.
  • Bygg din mech av olika delar (inventory-kort á la Mausritter). Varje del har HP, vikt och fästpunkter för utrustning/pansar.
  • Striden grundas i "Eld, Rörelse, Skydd":
    • Eld: Alla skott "träffar", men de första skotten i salvan går åt att rikta in eldskuren mot ett mål i rörelse/skydd. Om man förbereder "defensiv eld" (overwatch), så skjuter (och träffar) man först när en fiende blottar sig. Skada sker på de Mechdelar som är blottade mot fienden.
    • Rörelse: Benen ger Mechen Move-HP, för varje bit utrustning eller pansar man lägger till, ökar vikten och minskar Move-HP. Det man har kvar efter att man byggt klart sin Mech, är hur långt man kan färdas på en tur, samt hur mycket skada som går åt innan man får träff i kroppen. Har Mechen inte rört på sig under sin tur, så har den 0 Move-HP till sin nästa tur.
    • Skydd: Skydd får man genom delvis genom bepansring, men också om man dolt sin Mech medelst kamoflage eller genom att blotta en liten del från bakom ett värn. Om fiendeeld penetrerar pansar, minska HP på delen och potentiellt rulla på effekt-tabell (ammunitionsbrand, servo utslagen, besättningsman dödad, etc).
  • Vagnchefen är spelarens rollfigur, besättningsmän utför uppgifter ombord, och kan ta över som ny vagnchef om rollfiguren dör. Saknar man besättningman till viktig funktion så begränsas man därefter (t. ex. ingen laddare - omladdning och byte av ammunition tar dubbelt så lång tid).

Vad vill jag ha?
  • Moralisk gråzon, spela som legosoldat, som civilist, eller som en del av det nationella försvaret eller motståndsmännen.
  • faction-play i en värld där saker sker, oavsett om spelarna lägger sig i eller ej.
  • ett system för "realistiska vagnsstrider" mellan motståndare på pluton/kompani/bataljonsnivå där flera lager av medel och motmedel kan nyttjas:
    • Indirekt eld, kontra-artilleri, signalstörning, IR-sikten, blända IR med strålkastare, etc.
  • Skatter utgörs av: Pengar och råvaror, Mech-delar från fiender, samt futuristisk teknologi från 80/90-talet som bärgats från hemliga forskningslabb eller formidabla motståndare.

Vad vill jag inte ha?
  • Ingen magi,
  • inga monster (dvs owlbears/undead/utomjordingar),
  • inga Mechs som brottas eller slåss - varken mot andra Mechs eller mot Kaijus.
  • Absolut ingen högerextremism, motsättningarna stammar ur en maktförskjutning och ideologisk kamp, inte raser och hudfärg.

Appendix N:
Film: Apocalypse Now, Full Metal Jacket, Blood Diamond,
Musik: "A passage to Rhodesia" av Rome. Afrofunk/jazz och Vietnam-musik.
Spel: Front Mission 3 (PS1), Ring of Red (PS2), Metal Gear (diverse). Twilight 2000 (bara skummat igenom). (Kanske Turnip28/the Doomed).
Annat: Italiens Art Deco i Eritrea, retro "Afro-futurism", historiska Rhodesia - senare Zimbabwe.


Länk till ett rudimentärt Pinterest-board för att försöka beskriva inspirationskällor:

Länk till min första arbetsfil där jag börjar plita ner mina tankar kring: utrustning, regler, mekaniker etc:

Länken till arbetsfilen kommer uppdateras kontinuerligt, den är endast i read-mode för närvarande.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Halloj gänget, dags för mitt första ordentliga bidrag till forumet!
Som man så lätt gör, har jag börjat tänka på ett nytt projekt. Men, till skillnad från alla tidigare gånger så börjar jag här att dela med mig av mina idéer, med hopp om att det ska få mig att komma någonstans denna gång. Jag tar gärna emot kommentarer, synpunkter och idéer till förbättringar.

Så vad handlar projektet om?
Projektet är både en setting och en regeluppsättning under arbete.
Settingen är förlagd till ett alternativt 60/70-tal i södra Östafrika. Den teknologiska utvecklingen har lett till att vandrande Mechs tagit den plats som stridsvagnar och stridsfordon har i verkligheten. I stort är världen delad i samma tre delar som i verkligheten, den "fria kapitalistiska" världen, den "goda jämlika kommunistiska" världen, samt den "ej utvecklade" världen där stormakterna ständigt står i konflikt genom ombudskrig och påverkansoperationer.
Vi befinner oss i ett land som brutit sig fritt från sin koloniala husse, där ättlingar från Europa sitter i maktposition (i parlament, företag och äger de bördigaste markerna) och där ursprungsfolken i stor utsträckning har en roll som lågavlönad och obildad arbetskraft. Det finns inte Apartheid i landet, men grav ojämlikhet råder.
Allt fler i ursprungsbefolkningen är missnöjda med sin lott i livet, och många har börjat engagera sig i kampen till ett bättre samhälle. (Kampen understöds av den kommunistiska världen, i syfte att knyta ytterligare territorier till sin maktsfär).

Regeluppsättningen har en första grund ur Into the Odd, det är ett enkelt och elegant system med vissa enkla grundpremisser som passar mig bra (attacker träffar alltid, rulla under din ability för att lyckas med något riskabelt). Från början ville jag ha regelverket så att man kan köra Mech-delarna i "Theatre of the mind", men det lutar mer och mer mot ett förenklat figurspel.
Det finns två skikt av regler, ett skikt för handlingar/strid med Mech, ta rollen som "vagnchef" och styr din Mech med besättning. Det andra som person till fots, där man i stort sett kan stjäla ItO ganska rakt av.
  • Bygg din mech av olika delar (inventory-kort á la Mausritter). Varje del har HP, vikt och fästpunkter för utrustning/pansar.
  • Striden grundas i "Eld, Rörelse, Skydd":
    • Eld: Alla skott "träffar", men de första skotten i salvan går åt att rikta in eldskuren mot ett mål i rörelse/skydd. Om man förbereder "defensiv eld" (overwatch), så skjuter (och träffar) man först när en fiende blottar sig. Skada sker på de Mechdelar som är blottade mot fienden.
    • Rörelse: Benen ger Mechen Move-HP, för varje bit utrustning eller pansar man lägger till, ökar vikten och minskar Move-HP. Det man har kvar efter att man byggt klart sin Mech, är hur långt man kan färdas på en tur, samt hur mycket skada som går åt innan man får träff i kroppen. Har Mechen inte rört på sig under sin tur, så har den 0 Move-HP till sin nästa tur.
    • Skydd: Skydd får man genom delvis genom bepansring, men också om man dolt sin Mech medelst kamoflage eller genom att blotta en liten del från bakom ett värn. Om fiendeeld penetrerar pansar, minska HP på delen och potentiellt rulla på effekt-tabell (ammunitionsbrand, servo utslagen, besättningsman dödad, etc).
  • Vagnchefen är spelarens rollfigur, besättningsmän utför uppgifter ombord, och kan ta över som ny vagnchef om rollfiguren dör. Saknar man besättningman till viktig funktion så begränsas man därefter (t. ex. ingen laddare - omladdning och byte av ammunition tar dubbelt så lång tid).

Vad vill jag ha?
  • Moralisk gråzon, spela som legosoldat, som civilist, eller som en del av det nationella försvaret eller motståndsmännen.
  • faction-play i en värld där saker sker, oavsett om spelarna lägger sig i eller ej.
  • ett system för "realistiska vagnsstrider" mellan motståndare på pluton/kompani/bataljonsnivå där flera lager av medel och motmedel kan nyttjas:
    • Indirekt eld, kontra-artilleri, signalstörning, IR-sikten, blända IR med strålkastare, etc.
  • Skatter utgörs av: Pengar och råvaror, Mech-delar från fiender, samt futuristisk teknologi från 80/90-talet som bärgats från hemliga forskningslabb eller formidabla motståndare.

Vad vill jag inte ha?
  • Ingen magi,
  • inga monster (dvs owlbears/undead/utomjordingar),
  • inga Mechs som brottas eller slåss - varken mot andra Mechs eller mot Kaijus.
  • Absolut ingen högerextremism, motsättningarna stammar ur en maktförskjutning och ideologisk kamp, inte raser och hudfärg.

Appendix N:
Film: Apocalypse Now, Full Metal Jacket, Blood Diamond,
Musik: "A passage to Rhodesia" av Rome. Afrofunk/jazz och Vietnam-musik.
Spel: Front Mission 3 (PS1), Ring of Red (PS2), Metal Gear (diverse). Twilight 2000 (bara skummat igenom). (Kanske Turnip28/the Doomed).
Annat: Italiens Art Deco i Eritrea, retro "Afro-futurism", historiska Rhodesia - senare Zimbabwe.


Länk till ett rudimentärt Pinterest-board för att försöka beskriva inspirationskällor:

Länk till min första arbetsfil där jag börjar plita ner mina tankar kring: utrustning, regler, mekaniker etc:

Länken till arbetsfilen kommer uppdateras kontinuerligt, den är endast i read-mode för närvarande.
Jag ser fram emot reglerna
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Intressant setting och premiss. Ser med spänning fram mot att få läsa mer om världsbygget.

Ett tips; i The Revised RECON från Palladium Books finns nog inspiration att hämta vad gäller konflikthärdar i fiktiva länder i tredje världen under Vietnamkrigseran.

Tillägg: kan vara att legosoldatsregler/setting finns i Advanced RECON Supplemental Rules and Adventures. Kan kolla efter när jag har tillgång till ”arkivet”.
 
Top