DoD Marius Storfots sista plundring

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Sidouppdrag - Den frånvarande borgmästaren

Jag tänker mig att äventyret ska innehålla en del sidouppdrag som är frivilliga för rollpersonerna att lösa. Ett av dessa uppdrag involverar byn Klippsundes borgmästare.

Byns borgmästare har kanske inte alltid setts som den skarpaste kniven i lådan. Han har dock alltid varit karismatisk, hjärtlig och handlingskraftig. För ungefär ett halvår sedan anlände en främling till byn, Achner Törne. De flesta i byn ansåg honom vara en misstänkt skum figur, men han kom på god fot med borgmästaren. På väldigt kort tid fick han alltmer inflytande hos denne och det dröjde inte länge förrän han blev borgmästarens närmaste rådgivare.

Så kom det sig en dag för ungefär en månad sedan att borgmästaren plötsligt insjuknade. Achner meddelade byn att borgmästaren är sjuk och måste ligga till sängs, men att han själv hade blivit tilldelat ämbetet tills borgmästaren blev frisk. Sedan dess har ingen sett borgmästaren. Achner har placerat ut vakter runt hans residens med order om att han absolut inte får störas.

En del bybor börjar nu bli misstänksamma mot hela situationen. Vad är det som händer? Varför får bara Achner träffa den förmodat sjuke borgmästaren? Kanske rollpersonerna kan lista ut vad som sker?

Det kan såklart verka som att Achner är en lömsk skurk som förgiftat, eller rentav dödat borgmästaren. I själva verket vill han bara väl.

Achner själv vet att han har ett utseende och ett manér som gör de flesta misstänksamma mot honom. Däremot besitter han andra kvaliteter. Han är ett geni vad gäller planering och ekonomi. Han är dessutom empatisk med ett gott hjärta. Borgmästaren var den i byn som lyckades se förbi Achners uppenbarelse och istället ta fasta på hans goda egenskaper.

För cirka en månad sedan var borgmästaren ute på en av sina segelturer och råkade av ett misstag landstiga på den ö som kallas Den förbjudna ön. De varelser som lever på denna ö, och som det är lag på att inte störa, straffade borgmästaren genom att lägga en förbannelse över honom. Denna förbannelse trädde i kraft när han kom hem och tog sig i uttryck genom att han förvandlades till ett troll! Son person var han samma gamla borgmästare men till utseendet var han oigenkännlig.

Han kunde såklart inte visa sig för byborna såhär. Han och Achner (som är den enda som känner till förvandlingen) bestämde sig därför för att gömma undan borgmästaren tills ett botemedel hittats.

Rollpersonerna ska här i första hand lista ut att borgmästarens frånvaro inte är en ond plan från Achners sida. De ska sedan komma på ett sätt att lösa situationen. Antingen genom att hitta ett botemedel till förbannelsen eller genom att få byborna att acceptera borgmästarens nya utseende.

Skiss på porträtt av Achner:

IMG_1921.jpeg
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Klar med porträttet av Achner. På tur står nog en bild av den odöda orchen Gralda

IMG_1924.jpeg
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Men en sak som verkligen gjorde att Döda Skogen fick en nerv var den svarta riddaren. Han kunde dyka upp när som helst, var som helst och var så mäktig att man visste att ens chanser att överleva var knappa om han fick syn på en. Otaliga var de gånger vi hörde hästhovar klappra och blev alldeles livrädda.
En spontan tanke var annars någon typ av avatar av draken som slumrar på havsbotten. En drakonit av samma färger som hon, med förmågan att teleporteras vart hon vill.
Å andra sidan skulle en sådan kanske vara våldsam, utan bara vandra runt och försöka ta reda på varför dryaderna inte sjunger som förr…
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
En spontan tanke var annars någon typ av avatar av draken som slumrar på havsbotten. En drakonit av samma färger som hon, med förmågan att teleporteras vart hon vill.
Å andra sidan skulle en sådan kanske vara våldsam, utan bara vandra runt och försöka ta reda på varför dryaderna inte sjunger som förr…
Jättebra idé vare sig man har med den odöda orchen eller inte! Antingen en avatar av draken eller kanske en riddarorden som har draken som symbol och som anser platsen vara helig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Mer ankor! En skiss på en ilsken piratanka. Denna bild är egentligen bara tänkt att bli en del till ett tillfälligt mockup-omslag, men jag blev såpass nöjd med den att den kanske letar sig in i äventyret också. Vi får se när bilden är klar 🙂

IMG_1935.jpeg
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Det var rätt länge sedan jag gjorde någon uppdatering angående äventyret. Det beror på att jag just nu främst lägger krut på att skriva på modulen om östra Afrika till Neotech samt äventyret till Magic Metal-tävlingen som @Beastslayer håller i. Det betyder inte att det står helt stilla med detta äventyr. 40 sidor är hittills skrivna så en bra bit på vägen har man kommit. Dock kommer skrivtakten vara rätt maklig en tid framöver.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
Jag menar på att det är mycket mer jobb med en Kickstarter för att ge ut en print on demand-bok än att bara ge ut boken.

Beroende på ambitionsnivå och behov kan det förstås vara värt det.
 
Top