Coola grejer i Vampire

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
(Potentiella spoilers för @Dimfrost)

TL/DR: Tipsa mig om enskilda företeelser, händelser, SLP, koncept, etc. i V:tM-settingen som ni tycker är särskilt balla, inspirerande och/eller spelvänliga.

Jag tänkte försöka mig på att SLa en kortare kampanj i Vampire: the Masquerade. Jag tänkte använda V5-reglerna.

Now, min koll på Vampire-settingen är högst diffus (jag vet att den heter "World of Darkness", men jag har också tillräckligt koll för att veta att idén om kontinuitet mellan de utgivna spelen är lite av en illusion). Jag har koll på de grova dragen, med klaner och sekter och bla bla. Jag har emellertid förstått att settingen har sisådär 30 år av publikationshistoria bakom sig, och jag gissar att det antagligen, i djupet av sourcebook-havet, finns ett och annat guldkorn.

Eftersom det tröttar mig att läsa rollspelsböcker at the best of times, och eftersom jag definitivt inte kommer att tråla igenom 30 års backlog för en enda kortkampanj, hade jag hoppats att någon på forumet ville hjälpa mig genom att tipsa om enskilda företeelser, personer, händelser, koncept etc. ur denna långa utgivningshistoria som ni tycker är särskilt balla, inspirerande och/eller spelvänliga.

Det kan kanske hjälpa att veta att kampanjen kommer att utspela sig i min tillfälliga hemstad Barcelona, men jag räknar med att behandla spelets djupa kanon rätt styvmoderligt, så det gör inget om de coola grejerna kommer från helt andra håll och inte har något väsentligt med Barcelona, Spanien eller Europa att göra.

Anyway, tacksam för alla tips! :heart:
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Jag tycker att Chicago by Night: 2nd ed är väldigt bra: en lagom detaljerad stad med många fina SLPs och en intressant och djup metaplott. Den är skriven så att man både kan spela "lågnivå" VtM ("kampen om korvkiosken") och "högnivå" VtM (maktkamp och intriger bland de mäktiga). Det var den första av många VtM-kampanjer jag och min grupp körde, och kanske också den bästa.

Om du vill ta ut svängarna mer och/eller köra en Sabbath-kampanj, så är Montreal by Night bra. Otroligt fina SLPs. Helheten minns jag inte riktigt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Jag tycker att Chicago by Night: 2nd ed är väldigt bra: en lagom detaljerad stad med många fina SLPs och en intressant och djup metaplott. Den är skriven så att man både kan spela "lågnivå" VtM ("kampen om korvkiosken") och "högnivå" VtM (maktkamp och intriger bland de mäktiga). Det var den första av många VtM-kampanjer jag och min grupp körde, och kanske också den bästa.

Om du vill ta ut svängarna mer och/eller köra en Sabbath-kampanj, så är Montreal by Night bra. Otroligt fina SLPs. Helheten minns jag inte riktigt.
Tack för tipset! Men för att förtydliga frågan är jag alltså i första hand ute efter enskilda företeelser och koncept, inte hela sourcebooks.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Tack för tipset! Men för att förtydliga frågan är jag alltså i första hand ute efter enskilda företeelser och koncept, inte hela sourcebooks.
Jo, jag inser att jag kanske svarade lite bredvid. Men kan då säga att bägge dessa böcker, kanske framförallt Montreal, har många intressanta och unika personer. Båda höga som låga. Överlag tycker jag city-böckerna från 90-talet är väldigt ojämna, men ofta har bra personer.

Ett koncept som jag tror kommer från Montreal och som jag oavsett körde i en egen kampanj är följande: vampyrhärskarens makt och status bygger till stor del på en officiellt sanktionerad historieskrivning, som är en lögn. Alla som var med när det begav sig, när vampyrhärskaren utförde sina påståda stordåd, är döda, eller håller käften, men bevisen och vittnena finns där, och går att hitta ...
 

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
118
Location
Höganäs
Jag gjorde samma grej men med egna regler när vi spelade ( https://www.rollspel.nu/threads/blodsugare-vampyrer-i-malmö-crime-city.78973/ ), att jag tog typ World of Darkness utan att kolla upp mer än lite vampire wikis för att fylla i det som jag inte riktigt mindes. Det hjälpte att ingen av spelarna hade någon särskild koll på materialet heller. Saker som spelarna uppskattade och gick igång på:

* Att äldre vampyrer är livsfarliga men också har levt långa och intressanta liv. T.ex. var de mycket intresserade av att träffa Knud Larm, Camarillans bödel i Landskrona, när de fick höra att han "pratar obegripligt bred danska och ryktas vara vikinga-vampyr". Men när de väl träffade honom var de livrädda och försökte bara undvika att möta hans blick.

* När de mötte olika vampyrer som visade hur en vampyr skulle kunna passa in i vårt samhälle. T.ex. influencers, bryggeri/destilleri-bros etc.

* Boddy horrorn som tzimiscierna bjöd på (med Bohren & der Club of Gore som soundtrack).

* När saker de gjort hamnade i medierna, men presenterades på ett sätt som visade hur vanliga människor försökte fatta det. Till exempel blev en vampyr-uppgörelse på ICAs parkering förklarad som missdåd i undre världen etc.

* När de träffade vampyrer som bröt mot förväntningarna. Favoriten var hacker-nosferatun Pontus som hade svår agora- och bacillofobi och satt inlåst i sitt lagerhus i Arlöv.

* När de fattade att det verkligen var flera olika fraktioner som intrigerade mot varandra.

* Intressant set-pieces för att visa upp vampyrvärlden. Den mest lyckade set-piecen var när en vampyr skulle åka ut i skogen och hämta sina nergrävda, oärligt förtjänade pengar. Det var natt och mitt ute i ingenstans. Jag påminde dem om hur de varnats att lämna städerna pga varulvar och annat farligt men de tänkte att det var överdrifter. När de precis fått upp pengarna blev de överfallna av en jättevarulv som skrämde skiten ur dem och de lyckades precis fly i sin bil. Spelarna var helt uppstissade och skrek att "vi kommer aldrig att lämna Malmö igen!"

Det var kanske inte vad du frågade efter, men men.
 
Top