Recent content by Ymir

  1. Ymir

    Sommarutmaning: Jack Vegas

    Jag tänker göra Tiki Thunder: The Tropical Roleplaying Drinking Game. Men jag tänker skamlöst använda AI-art till det, vilket jag tycker passar känslan av Jack Vegas både artistiskt och konceptuellt.
  2. Ymir

    Vad var det med all gnosticism i rollspelen och fankulturen på nittiotalet?

    Det kan även vara så att grundtanken i gnosticism inte är särskilt unik, utan även kan appliceras på andra trossystem som massivt har influerat mänsklig kultur. Därmed är kanske kopplingen gnosticism = 90-tals-rollspel möjligen överdriven? Följande kan tex även vara en beskrivning av åtskilliga...
  3. Ymir

    Varför blir Kickstarters ofta försenade?

    Som någon som numera ägnar mig åt världsbygge och storyskrivande på heltid i datorspelsbranschen, är följande min takeaway på några centrala faktorer som inte riktigt diskuterats så mycket i den här tråden, som skiljer datorspelsbranschen från rollspelsbranschen när det kommer till faktorer som...
  4. Ymir

    Måste Kult alltid vara äckligt och hemskt?

    När jag skriver grejer till Kult ser jag det som en befriande möjlighet att skriva de äckligaste, sjukaste grejerna jag kan föreställa mig i djupet av mitt inre mörker, som inte liksom får utrymme någon annan stans. Så ja, jag tycker nog egentligen att Kult ska vara det kantbaronigaste av alla...
  5. Ymir

    Mannen som kidnappade Sagan om Ringen (Sveriges Radio)

    Jag brukade tänka att texter inte förlorade så mycket på att översättas, att det var lite tragiskt att svenska nördar bara läser böcker på engelska, och att Ohlmarks översättning var ganska mustig. Men sedan gav jag Tolkien på engelska en ärlig chans, och det förändrade hela mitt liv. Den mest...
  6. Ymir

    Open world i stil med Shenmue I & II

    NieR: Automata dekonstruerar problemet med ödsliga open worlds genom att ha en open world där det är meningen att den ska kännas ödslig, och fundamentalt för både stämningen och storyn. Resultatet blir en underbar, meditativ och bitterljuv upplevelse, och ett av de bästa datorspel som någonsin...
  7. Ymir

    Är världsbygge av någon nytta?

    Jo men detta är ju i samtliga av exemplen direkta brister i världsbygget.
  8. Ymir

    Är världsbygge av någon nytta?

    Jag har börjat landa i att jag tycker att sådana världar bör presenteras för konsumenterna genom en slice, som man sedan expanderar utifrån. Så tex, jag känner fortfarande kanske att Eon IV borde haft mer konstiga och specifika arketyper, och satsat ännu hårdare på att leverera en stenhårt...
  9. Ymir

    Är världsbygge av någon nytta?

    Rollspel har ingen brist på udda settingar. Det är visuell media (filmer och datorspel i synnerhet, manga not so much) som har det.
  10. Ymir

    Är världsbygge av någon nytta?

    Det starka konceptets stora fördel är att det är lättförståeligt och lättkommunicerat, och underlättar därför kraftigt när en produkt måste hävda sig i ett överbloatat medialandskap. Även undertecknad kan bli charmad av starka koncept - så länge de är avantgardistiska eller på annat sätt sticker...
  11. Ymir

    Är världsbygge av någon nytta?

    I Neotech fokuserade vi på en slags ad-speech med starkt fokus på vibe/attityd när vi skrev fordon. Likt alla andra prylar (vapen, hacking-setups, solglasögon, dildos etc) skulle de kännas som en del av ett livsstilspaket:
  12. Ymir

    Är världsbygge av någon nytta?

    Om målet är att tilltala den genomsnittliga konsumenten är detta tyvärr ett rationellt beslut. Data från olika datorspel jag jobbat med talar ett tydligt språk - nordvästeuropa (i synnerhet England) är enormt överrepresenterat som miljön folk väljer att spela i. Vi kan även se anekdotiskt från...
  13. Ymir

    Är världsbygge av någon nytta?

    Så här jobbar vi mycket i datorspelsbranschen också, så det skulle jag säga är helt normalt. Typ 90% av arbetet jag gör som narrative designer i pre-production kommer aldrig komma spelarna till del i någon direkt bemärkelse, utan används för att inspirera environment art, character art, combat...
  14. Ymir

    Är världsbygge av någon nytta?

    Åh, eh, minns ni den där 6,5-timmar långa videon om tidslinjen i NieR som jag länkade till innan? Jag insåg precis att den har två miljoner views. Känns som att det bevisar bortom alla tvivel att folk är intresserade av världsbyggen.
  15. Ymir

    Är världsbygge av någon nytta?

    Jag känner tvärtom, att positivt gensvar från folk med koppling till mig är en mycket bättre måttstock. Jag vill att mina verk ska vara omtyckta av folk vars smak jag faktiskt känner till och respekterar, inte av hoi polloi. Jag har väldigt lågt förtroende för allmänhetens förmåga att bedöma kultur.
Back
Top