Recent content by THZ

  1. T

    Andra kontra tredje utgåvan

    Ledsen. Mkt jobb för tillfället. Ligger efter med forumposter. Skulle tro att det som du beskriver som errata version 2. Sannolikt är 1.02. Finns att ladda ner nyaste versionen på drivethroughrpg gratis eller på FRA ligans hemsida för svenska versionen gratis.
  2. T

    Andra kontra tredje utgåvan

    Ingen mekanisk skillnad. Det finns dock som Mork skrev ett antal rättelser. Det finns en gratis svensk och engelsk Errata upp till 1.14 tror jag. Så har du en gammal version från järnringen så är det bara att hämta erratan och använda.
  3. T

    Känslomässiga sannolikheter

    Psykologi studier har visat på att en förlust väger 3-4ggr tyngre än en vinst. Så de tre vinsterna du får på fyra slag med 75% chans klarar knappt att väga upp förlusten på det fjärde slaget. Så de som uppfattar 75% känslomässigt som 50-50 bekräftar bara studierna.
  4. T

    1001 rpgs you must play before you die

    # 29 Tassar och Morrhår (förenklade regler). För att man kan spela med sina döttrar som är små möss som löser gåtor och gömmer sig för katter.
  5. T

    1001 rpgs you must play before you die

    # 16 Symbaroum. För känslans skull och för att alver, dvärgar och troll inte fyller sina vanliga roller
  6. T

    Spelar jag Rätt?

    Det som skiljer sig mest för oss tycks vara kampanj.... Förra spelet pågick i 3 år med en heldag varje månad....så ca 30 möten a 14h, dvs 420h Pausats pga corona. Tror att vi klarat av "intro" delen av kampanjen ;) Nuvarande kampanj är på Session 52 a 2,5h via roll20 pp vardagskvällar. Så...
  7. T

    Fördelen med initiativ och turordning (strid BRP)

    EON 4 Om jag kommer ihåg rätt Anfallaren får +1 tärning för varje flankerande allierad Försvararen kan anfalla flera för -1 tärning och utmattning Har inte spelat Eon 1-3.
  8. T

    Fördelen med initiativ och turordning (strid BRP)

    (Personlig reflektion) Lite OT Men stridssystem där man har Initiativ eller ej MÅSTE innehålla val. Ett av exemplen från "ingenting händer tråden" var från Eon där en strid mot en odöd resulterade i att varannan runda var bortkastad då spelaren inte kunde göra något annat än att välja att...
  9. T

    Fördelen med initiativ och turordning (strid BRP)

    Jag kommer att skilja initiativ och stridsrundor åt....tycker inte riktigt att de är exakt samma Initiativ utan yttre eller slumpmässig påverkan Fördel: Alla vet i vilken ordning, standard strategier går att bygga upp eftersom man vet att person 1 kan kasta "eld-känslighet" på fienden innan...
  10. T

    Rollspelens utveckling (WTF?)

    Inte alls ditt fel. Oftast är det de första kommentarerna som gör att en tråd far iväg i en helt annan riktning än man tänkt. Jag "tror" att du ville diskutera specifika regellösningar mellan olika spel? eller har jag fel. Ser ut så när man ser trådstarten....men att det han komma en hög med...
  11. T

    Ingenting händer! Juh! Eller?

    Oftast inte hela striderna som är tråkiga. Utan en del av dem. Ex rp 1, 2 och tre har en intressant strid men rp4 slåss själv mot ngt där "inget händer" Eller där SL tänkt att striden skall se läskig ut men mynna ut i att vi vinner lätt (vilket var striden mot rövare som skulle inleda ett...
  12. T

    Ingenting händer! Juh! Eller?

    Tycker oftast bossfighter är roliga. Det är oftare mellanaktsstriderna som tidsödande. Så pass att vi diskuterade att lösa små strider med ett slag per rollperson. Ex krigaren. Jag slår sköld och försvarar de andra. Tjuven. Jag slår smyga och anfaller från bakhåll. Magikern/ lärd. Jag slå...
  13. T

    Snabbutmaning: Knyt ihop scenario till 6-årskalas

    Tänk att få vara liten igen och ge sig ut på äventyr mot hemska trollpackor. Lösa mysterier och få skatter.... Allt planerat och styrt av en lekledare. Hmm.........
  14. T

    Snabbutmaning: Knyt ihop scenario till 6-årskalas

    Tror att Drottning Flamingo skall fråga barnen om de har någon aning om varför bokstäverna bildar ordet GROTTAN. Inte säker på att sockerstinna barn tänker på att bilda ord av bokstäver som tydligt ser ut att användas till något annat (att fylla ut namnen) Ett tips från ett 5 eller 6 års kalas...
  15. T

    Ingenting händer! Juh! Eller?

    Detta var mycket bra skrivet. Kan inte komma på att "ingen-ting" händer slag har skett utanför strid utan det är olika spels stridsmekanik som resulterat i en runda till utan nytta. Kom just på när jag lagade mat en liknande känsla som beskriver vad jag upplever vid "ingenting-händer-slag"...
Top