Recent content by THZ

  1. T

    Symbaroum på svenska

    Jag är spelare och krönikör Använder Onenote Tala inte om för din spelare som gillar att anteckna....att just nu är vi: (Skall precis börja mörkrets moder) Session 60 Ca 240slp noterade En hög med relationer (där vi som spelar gissat vad organisationerna tyckte) Tror att min SL använder dessa...
  2. T

    Symbaroum på svenska

    Naturen är inte "god" i Symbaroum....den bara "är" (men det var kanske det du menade?) Som Bifur ovan säger så är det mkt viktigt att gruppen är förankrad i världen och passar ihop. Många bra tips i länken som han gav. Två egna tips (plus ett bonustips) 1. Ha en diskussion kring hur...
  3. T

    Symbaroum på svenska

    Det är inte alls lika svart eller vitt i kampanjen....allt är gråskalor. Jag vet inte allt om "lore" bakom, men det finns en del hemligheter. Skall pröva och skriva lite spoilers i denna med spoilertag... Ta mitt med en nypa salt, är spelare men med lärd (mästare) vilket gjort att jag fått en...
  4. T

    Svenska fantasyvärldar

    Glömde slutklämmen Grunden i världen är balansen mellan "kontroll och kaos" inte mellan ont och gott. Kan läsas ut som civilisation mot natur men inte riktigt samma. /Thz
  5. T

    Svenska fantasyvärldar

    Jag skulle lägga min röst på Symbaroum. Har en tendens att bli långrandig och svamlande, men jag skall försöka hålla mig till ämnet. Kort version: En värld med gråskalor, inget är svart eller vitt. En värld med konsekvenser. Du kan inte hitta Excalibur och bli kung....du kommer hitta...
  6. T

    Social combat och såpa-drama

    Lite off kanske... Men PC spelet THEA -The Awakening har ett resulution-system som bygger på "kortspel" där allt från rena strider till sociala möten eller kanske en jakt löses med samma system. Nu är det något år sedan jag spelade så jag förenklar extremt mycket Om gruppen består av en...
  7. T

    Slå först, prata sedan...

    Ah. Jag har bara nosat på mutant. Kom nog aldrig så långt. Men då förstår jag. Det blir lite av en "mellan" -put system Först deklarerar du att du attacker Sedan rullar du Sist väljer du ut effekter. Det är en bit på väg mot input varianten. Skall kolla upp exemplen jag fått. Tackar för...
  8. T

    Slå först, prata sedan...

    Mkt intressant. Får kolla upp dessa. Som sagt inte sett ett rollspelssystem med input randomness tidigare. Har funderat vidare på det...det borde fungera. Ngt i typ med: Ni kommer fram till byn där ni räknar med att få reda på mer om den Npc som ni jagat. Slår ett "resursslag" modifierat av...
  9. T

    Slå först, prata sedan...

    Ah tackar får kolla upp Nova.
  10. T

    Slå först, prata sedan...

    Åh. Har spelat Coriolis och testat Mutant. Där upplevde jag att flödet var: Först säger jag vad jag gör, sedan rullas tärningar. Dvs output randomness Har inte spelat varselklotet eller One ring som båda alla pratar gott om det kanske är annorlunda där?
  11. T

    Slå först, prata sedan...

    Intressant! Fungerar andra färdigheter på samma sätt. Eller är det en specialregler i strid?
  12. T

    Slå först, prata sedan...

    Ah, smart med kort. Ett griskulting och misslyckat hade möts med vansinnigt flin och mkt nöje hos alla i min grupp skulle jag tro. Men då tror jag att man skall dra tre kort från tre olika högar. Typ ett lyckat, ett misslyckat . Ex fummel Ett inblandat föremål, person. Ex griskulting Ett kort...
  13. T

    Slå först, prata sedan...

    Ah. Då förstår jag. Har som sagt inte sett något system....men du är något på spåren. OM systemet är uppbyggt på att färdigheter gör att en händelse blir billigare så kommer det alltid vara bäst att använda sin bästa färdighet. Om anfall är billigare än försvar pga svärd 3 så blir det problem...
  14. T

    Slå först, prata sedan...

    Re: zoooks problem Har nog ätit för många ägg och för mkt godis för jag förstod inte exakt vad du menar. Kan du ge ett exempel? /Thz
  15. T

    Slå först, prata sedan...

    Med en stor brasklapp för att detta är nytt för mig.... Men jag tror att det ni beskriver är fortfarande output varianten. Tärningen avgör om händelsen lyckas .. Det jag tror beskrivs är att man rullar tärningen först och får då "resurser" och sedan väljer man inom resurserna vad man vill...
Top