Recent content by Semla

  1. S

    Nekromanti Bra RPG podcasts

    Jag lägger till: Narrative control - även om jag tycker att sista säsongen tappade en hel del (avsnitt 36 är guld!) One shot - Episod 29-31 är väldigt rolig AP
  2. S

    Nekromanti [Uppsala] Spelare sökes

    Vi är en grupp spelare i Uppsala som börjat förlora medlemmar till Stockholm, familjeliv och karriärer. Några av oss kämpar emot... Men vi vill gärna bli fler igen! Vi är mellan 30-40 år och har tidigare mest spelat Trails of Cthulhu, MUA och WHFRPG. Vi räknas nog som halvseriösa i vårat...
  3. S

    Nekromanti Scenario: Det coolaste ...

    Med risk för att försöka låta märkvärdig: :gremtongue: Jag har själv skrivit några scenarier som använder tvistar eller bygger på kända psykologiska fenomen. I ett av dem så får spelarna veta att kan hämta ut ett arv. Den småskumma advokaten har dock "lite svårt att hitta pappren" och ber dem...
  4. S

    Nekromanti Hjälp mig identifiera regelsystem!

    Ja det var det nog, stort tack!
  5. S

    Nekromanti Hjälp mig identifiera regelsystem!

    Pratade med en kille som beskrev ett scenario han spelat. Han visste inte vad regelsystemet hette men han beskrev det så här: "Det var väldigt enkla regler. Man slog bara t6:or tror jag. Och vad man än slog så lyckades man, bara olika bra. Så om man tex ville smyga in någonstans så slog man sin...
  6. S

    Nekromanti Idé till ett konsekvensfokuserat pölsystem

    Gillar idén! En lite annan variant som påminner om systemet i Fria ligans spel är att låta spelare förbruka poäng i sina egenskaper för att erhålla positiva resultat. Om man alltså behöver dyrka upp en dörr och behöver ytterligare en lyckad tärning för att lyckas kan man tillfälligt minska sin...
  7. S

    Nekromanti Om slump, kompetens och cleverness

    Jag håller delvis med. Samtidigt tänker jag att problemet är vad man ska med slump till, vad är poängen med att inte ha bestämda utfall utan använda slump i rollspel? En poäng kan vara att hålla historien levande, att ingen (inklusive SL) ska veta var historien ska ta vägen. Om spelaren inte...
  8. S

    Nekromanti Fika i Uppsala?

    Jobbar på Akdemiska men missade ditt inlägg... :gremblush:
  9. S

    Nekromanti Om slump, kompetens och cleverness

    Har inte spelat spelen men håller helt med! Spelare ska veta när de utmanar ödet och när de kan köra på rutin. i motsats till många andra föredrar jag det även i konflikter, tex kortspel, förhandlingar eller strid. Den mest erfarne vinner helt enkelt (sedan kan ju graden variera). Vill också...
Top