Recent content by Rickard

  1. Rickard

    Vad har man på omslaget?

    Du kan alltid söka efter konstnärer som dog under andra världskriget. Deras bilder har ingen upphovsrätt längre. Här är sidor att inspireras av (från en tidigare trådar): https://1stwebdesigner.com/creative-book-covers/ https://www.rollspel.nu/threads/snygga-omslag-snygg-grafik-snygga-spel.86358/
  2. Rickard

    Fiktionsgenerering och -fantasi i rollspel

    Tidigare trådar där jag pratat med utgångspunkt från denna abstrakta modell ovan: https://www.rollspel.nu/threads/bryta-ned-scenernas-komponenter.81395/page-2#post-1192473 https://www.rollspel.nu/threads/blank-mystik.83873/ https://www.rollspel.nu/threads/%C3%84ventyr-som-byggmodul.85256/
  3. Rickard

    Fiktionsgenerering och -fantasi i rollspel

    Engagemang som spiral Engagemang i spel är inte en enkel loop. Det är en spiral. Varje varv fördjupar spelarens modell av världen, förfinar deras beslutsfattande och förstärker deras känslomässiga respons och väcker större engagemang. Raph Koster beskriver i A Theory of Fun hur känslor i spel är...
  4. Rickard

    Hur använder du ordet ”räls” och ”railroading”?

    Jag vet inte vad du vill säga. Du sade att en sak är "inte bra" utan motivera det. Jag gav en förklaring för när saken är bra. Du svarade "inte bra" utan att tillföra något med detta inlägg. Varför är det "inte bra"? Särskilt utifrån det jag skrev om "upplevelse" vilket vissa uppskattar...
  5. Rickard

    Hur använder du ordet ”räls” och ”railroading”?

    Du svarade dock på din egen kommentar om när det kan vara bra: --- Och rälsning är bra om spelgruppen är med på att det ska vara en upplevelse. Interaktiviteten ligger istället att föreställa sig och reagera känslomässigt på situationer än att ta beslut och agera i spelvärlden på situationer.
  6. Rickard

    Kognitiv belastning

    Intriger (överös med information) samt resurshantering (många element att hålla reda på)? För spelarna då.
  7. Rickard

    Vilka är dina bästa regel-, lore och äventyrsböcker till rollspel?

    På ett sätt ser jag att världen har med detta att göra, för jag har inte läst Polaris - bara spelat det. Man behöver liksom inte förmedla världen med lore i ren text. Tänk principles i Apocalypse World.
  8. Rickard

    Vilka är dina bästa regel-, lore och äventyrsböcker till rollspel?

    Don't Rest Your Head, då dom använder loss aversion-mekanik för att faktiskt skapa skräck. Deadlands-böckerna, men för att läsa, inte för att använda. Polaris, för hur världen får spelarna att bli poetiska. Shadowrun: Anarchy 1ED. 50 uppdrag där dom beskriver ett par nyckelscener för ett...
  9. Rickard

    Kognitiv belastning

    Människor kan ha 7±2 saker i närtidsminnet och under en undersökning visade att amerikanska ungdomar hade mellan 10-15 saker ständigt pockande i långtidsminnet. Det är med andra ord saker utanför spelet som också spelar in. Mycket på jobbet, gräl med sambo, sjukdom hos mamma... Jag tyckte jag...
  10. Rickard

    Fiktionsgenerering och -fantasi i rollspel

    Här är min egen visuella tolkning av det ovan: Du har skapat en uppfattning (mental modell) av vad som försiggår, du agerar på detta, i ett gemensamt rum med andra deltagare Du har med andra ord: Tagit ett ställningstagande baserat på din mentala modell, ditt agerande har skapar en effekt...
  11. Rickard

    Dinoblast forumspeltest

    Medhåll. Känner att det blev ett bra tillfälle att bryta på. Jag har också fått ut vad jag velat ur Taromwa.
  12. Rickard

    WRNU:s serieklubb 2025

    Någon som känner till Percevan? En fransk fantasyserie som översattes till fem album på svenska. Har länge ägt några av dom och gjorde slag i saken och fyllde på med dom sista. Upptäckte för tre veckor sedan att Fantasy Flight Games hade gett ut alla på engelska, därtill sju till som aldrig gavs...
  13. Rickard

    Dinoblast forumspeltest

    Misslyckas med tärningen för att hjälpa Amar med skadorna. Taromwa ser bilarna lämna och gömmer geväret under ett par stora blad vid vägkanten. Han tittar upp på sin vän, kliar sig lite omedvetet genom tyget på uniformen han fått och tar sig försiktigt upp på den övervuxna dinosaurien. Halta...
  14. Rickard

    Världar för scenarioskapande

    Hur skulle en sådan setting se ut? Tänker kanske mer vilka principer man ska utgå från för att skriva en värld. Vi har redan gruppkoncept - exempelvis att alla spelar hyrsvärd som ska lösa företagens problem - men jag är inte så intresserad av just hur rollpersonerna faller samman med konceptet...
  15. Rickard

    Fiktionsgenerering och -fantasi i rollspel

    Människan är byggd för att leta mönster. Det är en av våra äldsta överlevnadsmekanismer: om vi förstår vad som händer nu kan vi förutse vad som händer sen. I spel är detta själva motorn bakom engagemang. När spelaren märker att världen följer ett mönster — även ett diffust eller halvtrasigt...
Back
Top