Påminner mig om min idé till den Mutant and Masterminds (fast fantasy, så Wizards & Warriors supplementet egentligen) kampanj jag funderar på där 1-5 PL är "normala" levlar. Kommer man upp till 6 så är det för att gudarna tar intresse för en och därför kan man börja utveckla specialförmågor (dvs...
För vi spelar inte Pathfinder 2 utan Pathfinder 1.
Pathfinder 1st ed
Cavalier 8, Paladin 8 till häst-
Cavaliers får +4 på sin charge utan att få minus på sin AC
Power attack
Med Furious focus får jag inga minus för Power attack på min första attack (och gör man en charge så är det bara en...
Det enda jag känner jag kan tillföra diskussionen är att min Cavalier/Paladin i Pathfinder är ett veritabelt monster på hästryggen. Så där har väl spelet lyckats med simulationismen.
Det är det som är tanken. Man ska kunna välja mellan att fjutta iväg låg levels effekter varje runda (effektivt mot lättdödade vättar) eller gå super sayian och ladda ladda ladda tills man kan släppa iväg en redig tjottablängare och megaförinta något stort.
Att slå sexor är bara för...
I det här fallet, där systemet gäller att samla magisk energi, så finns det ingen begränsning, det är något du kan göra varje runda.
Om systemet istället används för att knäcka koder eller dyrka upp lås, så tar det helt enkelt för lång tid och varje slag ökar chansen att man blir upptäckt eller...
Ett konkret spelexempel...
Ok. Matte är en magiker i en värld där magi beror på ens förmåga att kanalisera magisk energi. Alla magiker är olika. Vissa kan kanalisera bara lite grann medan andra kan kanalisera oerhörda mängder- På det sättet påminner det lite som hur kraften fungerar i Star...
Vad skulle du kalla detta systemet?
Jag har kommit på ett system som använder lite Yatzi-mekanik som jag känner att jag har svårt för att förklara hur det fungerar eller ens ge det ett namn.
Den kan sedan användas i lite olika sammanhang som ett mini-spel istället för de vanliga reglerna
Man...
Men vafan. Jag hade ju också en ide till ett spel där man åker omkring på 50-talet i cadillacs och lyssnar på rockmusik
(det är dock iförsig det enda som det verkar ha gemensamt)
Jag har faktiskt Deadlands nu när jag tänker på det så jag kollade upp det. Hade helt gått mig förbi att man använder kort i initiativet. Antagligen för att det är ett rörigt och dåligt typsatt spel.
Känns som att de överkomplicerade initiativsystemet där.
Att få fram ett bra system för att avgöra initiativ har länge stötts och blötts och alla har sina favoritsystem.
Så jag hade en tanke. Istället för att låta spelarna slå initiativ så delar man ut spelkort som sätter ordningen från Äss till Kung/Kung till Äss (har mer än en persons samma siffra...
5 per grundegenskap så.. öh, 30?
Men tanken är att man ska bara skriva ner de poäng man spenderat på ett löst papper och sudda nästa dag. Så det blir nog bara kanske max 5 pölar man drar från per tillfälle.
Jag känner igen hur du tänker här, så i det systemet jag planerat återhämtar du alla spenderade poäng på en färdighet nästa dag, så nästa dag har du lika mycket i literaturvetenskap igen. Dessutom kan man göra en handling (som kan ta mellan en runda till en timme) får att få tillbaka lite redan...
Jättekul att få så mycket positiva svar.
Jag får nog ta och kolla up Gumshoe och The riddle of steel, att det redan finns spel som påminner om min idé gör det inte sämre.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.