Vad gäller regler så skulle jag råda alla som är intresserad av ursprungsfrågan att lämna det fullständigt därhän. Fokusera på vad i spelstilen som ger den känsla du vill ha, och använd sedan det regelsystem som dina spelare känner de kan bäst. Skräck handlar i grunden om att spelarna ger sig...
Jag skulle vilja påstå att en av de serieskapare som gjort mest för att visa på mediets möjligheter är David Mack (hans webbplats). Hans serie Kabuki är någon sorts cyberpunkhistoria, men minst lika mycket som händer inne i huvudet på karaktärerna som i den yttre rymden. Det finns så mycket att...
Det stämmer att det definitivt finns en whiff faktor i de äldre spelen. Även i Mutants första utgåva märks det tydligt. Dock tycker jag nog det är lättare fixat än att leva med alla extra saker som Expert gör onödigt pyssligt. Dessutom, att göra en magiker mindre whiff i DoD2 är lättare än i...
DoD2 röstar jag på. Det är BRP fantasy i avskalad form. Egentligen är den lite otidsenlig och rollpersonerna aningen bräckliga och inkompetenta. Men, det är enkelt att modifiera upp eller ner.
Expert är den jag spelat mest, men ärligt talat innehåller den för mycket krafs som mest gör det mer...
Det är en dominerande modell i USA, men den förekommer även i t.ex. Tyskland.
Men, ja vår modell är omodern på så många vis, och jag tror detta är ett symptom.
Nej, jag ska väl erkänna att mitt rant inte fokuserar enbart på frågan som föreligger, utan även hela konceptet. Men, jag tror definitivt den ålderdomliga approachen för formen gör det osmidigt att anpassa sig.
Kapar man banden till turneringsspelet blir det mer naturligt att den som...
Jag skulle vilja göra om hur det fungerar i grunden. Vi har fortfarande "lag" som ställer upp i evenemang, som en rest från den tiden då man tävlade om vem som kom upp från grottan med mest guld. Kapa banden med det arvet!
Om du arrangerar ett rollspel så erbjuder du dig att spelleda X antal...
Jag har väldiga problem med nya RQ och det där är så symptomatiskt. Det är ett krångligt system som passar världen och dess spelstil ganska illa, men av ekonomiska och nostalgiska skäl är i tryck. Men, ska man marknadsföra så "eat your own dog food" för tusan hakar!
Kan det vara så att Tomas spelar som han skrivit i reglerna, att bara slå när det är dramatiskt intressant? De flesta spelledare ber ofta om ett tärningsslag när man lika gärna kunnat säga ja eller nej rakt av.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.