Recent content by EjP

  1. E

    Nekromanti Världsbeskrivningar

    Personligen ploppade en hel kampanj fram tack vare M:UA grundbok. Så mängden information behöver ju inte direkt styra hurvida man blir inspirerad av den eller inte. Det här tycker jag känns klurigt också, hur mycket information behöver jag presentera för att måla en bra bild av världen och hur...
  2. E

    Nekromanti Världsbeskrivningar

    "Om beskrivningen istället använder sig av exempel, i form av platser, föremål eller spelledarpersoner, uppnår man två saker: Dels kan man visa att det är möjligt (och önskvärt) att bryta mot stereotyperna, och dels ger man spelledaren något som kan användas direkt i spel. Det här förekommer...
  3. E

    Nekromanti Världsbeskrivningar

    "Vad som är viktigast för mig? En vanlig dag sedd ur olika perspektiv. En bondes, en krigares, en magikers, en munks, etc etc. Sådant älskar jag." -Tack, det borde ju vara en uppenbar sak att fundera på när jag försöker sammaställa mitt matrial. Jag vet att funderat ur det perspektivet tidigare...
  4. E

    Nekromanti Världsbeskrivningar

    Jag meanar nog lite att om någon lägger ner så mycket tid och ansträngning på att framföra hur man skulle vilja se spelet, så måste det ju finnas någonting som lockar. Kanske är det själva grundkonceptet, vad vet jag. Men det jag hoppades på att kunna fiska upp i det här fallet var om det var...
  5. E

    Nekromanti Världsbeskrivningar

    "Det beror på vad det är för spelvärld, genre, och vilka detaljer det rör sig om. Oändliga listor med detaljerade vapen eller cybertech intresserar mig inte ett dugg, t.ex. Det är just kulturella detaljer jag vill ha." Fast jag tycker nog att den typena av saker (vapen, rustningar, mutationer...
  6. E

    Nekromanti Världsbeskrivningar

    "Mjo, men M:UA uppfattar jag ändå som ganska svältfött. Kan vara för att grundboken var ganska tunn samtidigt som en hel del var i mina ögon rätt trista grejor - listor på mutationer, och regler. Sånt tråkar ut mig." På just den typen av detaljer eller menar du mer generellt. Om jag inte har...
  7. E

    Nekromanti Världsbeskrivningar

    "Chronopia var väldigt annorlunda beskrivet - nästan hela världsbeskrivningen bestod av en enda lång, sammanhängande skönlitterär text. Det fungerade extremt bra i just det exemplet - men jag skulle inte rekommendera det. Ytterst få rollspelsförfattare är lika skickliga stilister som...
  8. E

    Nekromanti Världsbeskrivningar

    "Jag gillar en mix mellan stämningstexter och detaljer; som just maträtter, klädesplagg, skrivdon, arkitektur och liknade grejer (Min kockutbildade fru skissar lite på en mini-kokbok till Saga, förresten)... Inte för att det kanske påverkar själva speladet direkt, men det skapar bilder!" M:UA...
  9. E

    Nekromanti Världsbeskrivningar

    "Jag vill oftast ha kulturbeskrivningar. Maträtter, festivaler, vad som är viktigt för folk, hur maktstrukturerna ser ut inom t.ex familjer, viktiga kryddor, musik, etc. Sådant skapar mycket känsla för mig, när det gäller världar som skiljer sig starkt från vår." Jag vet inte om jag tolkat dig...
  10. E

    Nekromanti Världsbeskrivningar

    Hej! Jag håller förtillfället på att försöka pussla ihop ett rollspel som jag funderat på under en längre tid. Jag tänkte börja med att göra någon form av introduktion till själva spelvärlden. Nu funderar jag lite på hur jag ska lägga upp världsbeskrivningen. Det finns säkert en massa olika...
  11. E

    Nekromanti Hjälpande hand eller smäll på fingrarna?

    Personligen föredrar jag helt klart rollspel som har ger en tydlig indikation till "vad gör man". Vidare ser jag det som kul om spelet i fråga dessutom har anpassat sin värld och sitt regelsystem till "vad gör man".
Top