Recent content by ceruleanfive

  1. ceruleanfive

    Improvisera konsekvenser

    Frågan var inte till mig, men jag upplever att jag löpande får fram konsekvenser och bonuseffekter utan problem – de känns helt enkelt givna av situationen och handlingen. Och framför allt upplever jag att den prompten bidrar till intressantare fiktion. Undantaget skulle eventuellt kunna vara...
  2. ceruleanfive

    Har ni fått avbryta spelet permanent?

    Provspelade med en ny person i gruppen och startade då en ny kampanj. Redan första spelmötet ville hen slå färdighetsslag för att våldta en annan rollperson. Vi bröt spelmötet, sa att personen inte var välkommen längre, och startade ny kampanj.
  3. ceruleanfive

    Improvisera konsekvenser

    Det är väl mycket riktigt inte särskilt konsekvent i användningen inom rollspelsresolutionssystem jämfört med ursprunget i improvisationsteater, men det finns väl inget "fel" med sådan speldesign?
  4. ceruleanfive

    Improvisera konsekvenser

    Tycker att det är direkt befängt att avfärda en hel designinriktning på grund av vad som bara verkar vara personliga preferenser. Kan någon ge konkreta motiveringar kan jag dock försöka bemöta dem.
  5. ceruleanfive

    Vad gillar barn att spela för rollpersoner?

    Började spela rollspel med min unge när han var runt 7, nu är han 11, och hela vägen har han mest varit intresserad av att spela någon slags power fantasy-version av sig själv.
  6. ceruleanfive

    Vogue testet för rollspel

  7. ceruleanfive

    Cold Awake

    Haha, får dra ihop något i Vrållådan kanske, där folk kan hoppa in och ut som de känner för – så skickar man bara läs-högt-texterna till nya.
  8. ceruleanfive

    Cold Awake

    Kul, tackar!
  9. ceruleanfive

    Cold Awake

    Jag har begått rollspel igen. https://ceruleanfive.itch.io/cold-awake Det är ett upplägg som är byggt för drop-in där spelare kan komma och gå under själva passet. En spelledare som leder själva spelandet och en receptionist som förbereder nya spelare innan de sätter sig vid bordet. Extremt...
  10. ceruleanfive

    Kan annat än simulationism vara "överdrivet"?

    Jag kan absolut uppleva att vissa samberättarspel ger spelarna överdrivet mycket makt över narrativet, så att det i praktiken bara blir att sitta och berätta en fri historia i grupp. Jag föredrar när spelet har aningen hårdare tag i tyglarna och styr narrativet i riktningar vi inte hade begett...
  11. ceruleanfive

    Sökande efter ett djup...

    Dämpad belysning och passande men obekant ambiensmusik hjälper mig massor. Att inte plocka fram telefonen hjälper mig ännu mer.
  12. ceruleanfive

    Tips för crowdfunding med Kickstarter

    Det här är toppentips! 4.5. Dubbla din uppskattade budget och dubbla din uppskattade arbetstid. Det här är den bistra verkligheten. Vi har släppt en hel hög spel och de som inte har fått en KS har inte heller fått någon uppmärksamhet. När man kör en KS får man dels lite FOMO, dels anledning...
  13. ceruleanfive

    Fina matchade tärningar är opraktiska. Fight me.

    Det ultimata är en konsekvent färg för respektive tärningstyp. Fight me.
  14. ceruleanfive

    Vilket är det mest överdrivet simulationistiska rollspelet?

    Jag har något vagt minne av att Riddle of Steel var riktigt jäkla fippligt. Om jag minns rätt lade vi ett helt spelmöte på att spela en duell som var typ två-tre stridsrundor.
  15. ceruleanfive

    Vilka rollspel borde man testa?

    Tyckte att det här var en intressant förfrågan i tråden om 5E. Framför allt tycker jag att det vore intressant att höra vad fler har att säga. Så det känns värt en ny tråd! Jag tänker mindre "Vilket är mitt favoritspel som alla andra borde prova?" och mer "Vilka spel är värda att prova för att...
Back
Top