Recent content by ceruleanfive

  1. ceruleanfive

    Improvisera konsekvenser

    Helt klart en smaksak. Det låter dock som att vi i princip har spelat olika Blades. Våra rollpersoner hade en uppsättning verktyg för att motverka det där: Resistance-slag, flashbacks, armor, osv. Och det var genom färdighetsslag vi lyckades åstadkomma något över huvud taget. Plus att det typ...
  2. ceruleanfive

    Svag motivation i äventyr

    Jag gillar oavsett att slänga på en kompatibel, mer konkret och mer personlig motivation för min rollperson. Kanske att få en befordran så att man äntligen har chans att få sin fars respekt, kanske att hitta spår efter systern som kidnappades av rymdvarelser för många år sen, eller att få ihop...
  3. ceruleanfive

    Improvisera konsekvenser

    Det här verkar vara en återkommande grej i tråden, just att man inte gillar att reglerna säger emot vad spelledaren vill ha för utfall.
  4. ceruleanfive

    Improvisera konsekvenser

    Nej, det är helt klart lite fingertoppskänsla när man spelleder. Men det gäller ju i princip alla spelledarmoment i alla system.
  5. ceruleanfive

    Improvisera konsekvenser

    Jag tänker att konsekvenser blir intressanta när de förändrar situationen och utvecklar fiktionen på något sätt. "Du får upp låset, men du får lite kramp i fingret när du försöker dyrka och det känns lite obekvämt." Jaha, strunt samma... "Du får upp låset, men det skramlar till ganska...
  6. ceruleanfive

    Svag motivation i äventyr

    Jag tänker att samma sak kan funka. "Anna, varför är din rollperson taggad på det här nya uppdraget?"
  7. ceruleanfive

    Svag motivation i äventyr

    Ett enkelt verktyg är ju att ålägga spelarna att motivera just de där grejerna när de skapar sina rollpersoner.
  8. ceruleanfive

    Rollspel och prestationsångest?

    Att ha taskig attityd mot någon som spelleder för en bara för att det inte lever upp till ens eventuella förväntningar är som att ha taskig attityd mot någon som bjuder på mat fast det inte är ens favoriträtt. En riktig fjant.
  9. ceruleanfive

    Improvisera konsekvenser

    100%. Fast jag tycker att det är flera tillfällen i den här tråden där problemet snarare verkar vara alla andra resultat förutom vanligt lyckat.
  10. ceruleanfive

    Improvisera konsekvenser

    Aha, det är en intressant vinkel! Om systemet bygger på att slå saves för att undvika konsekvenser (typ OSR), då blir det helt klart väldigt udda att man ändå får konsekevenser vid lyckade slag.
  11. ceruleanfive

    Improvisera konsekvenser

    Som sagt, mina rollspelsupplevelser tenderar att vara mer dramatiska än min vardag. Om rollpersonerna bara ska ta sig från värdshuset till handelsboden brukar jag inte kräva något slag. Men om de ska ta sig från Lilleboda till Storköping för att hinna stoppa lönnmordsförsöket mot borgmästaren...
  12. ceruleanfive

    Improvisera konsekvenser

    Ja, det är väl det jag inte riktigt förstår. Jag brukar snarare uppleva problemet att jag kommer på en handfull och att alla vore intressanta på sina sätt.
  13. ceruleanfive

    Improvisera konsekvenser

    Aha, du känner att du behöver tänka ut flera steg i förväg? Och du känner dig osäker på hur allvarliga konsekvenserna ska vara? Det låter rimligt! Jag själv upplever att det är enklast att bara ta en sak i taget. Och jag har upplevt stöd från system som exempelvis Forged in the Dark, där...
  14. ceruleanfive

    Improvisera konsekvenser

    Okej! Jag tänker att rollspel ofta är mer dramatiskt än vardagen, men jag upplever nog ändå regelbundna lyckade handlingar med komplikationer i mitt liv. Jag lyckas ta mig till kontoret, men det är trafikstockning och jag kommer senare än jag hoppats på. Jag lyckas få igenom att göra om en grej...
  15. ceruleanfive

    Improvisera konsekvenser

    Ja, det låter helt klart rimligt. Men för mig är det i alla fall intressant att försöka förstå vad det är som gör att folk inte gillar improviserade konsekvenser.
Back
Top