Så, lite empiri.
Jag har tagit leverans av 1003 lyckade kickstarters. Inte bara rollspel, men till största delen relaterade till spelhobbyn på något vis.
Av dessa har 126 varit från något så när etablerade företag - med en rätt generös definition av "etablerad".
Så nästan 90% har varit från...
Boken har 4 sidor om detta, som beskriver en process där SL och spelare spånar fram ett koncept för kampanjen gemensamt. Detta är kanske nytt för någon som bara spelat DnD förut, men jag har sett liknande saker på många håll.
Till exempel påminner det en del om klanskapandet i Järn. Faktum är...
Hägerstrand förklarar det bra här ovan, ju. Tyckte inte jag behövde lägga till något.
Men OK, rent regelmässigt är det så att Arken i Mutant både är viktig för berättelsen (alltså att Folket skall överleva och RP inte bli hemlösa) och spelmekaniskt (RP kan köpa billigare mat vid högre UN...
Mja, bara om de har minst +2 i bonus, och det kommer man bara att ha i en egenskap från början. Fast crit-chansen uppväger detta något, och om man verkligen vill lyckas med något ser man väl till att få utnyttja en Experience.
I strid har de tidiga fiender man möter oftast lägre Difficulty, så...
Reglerna för baser (som redan nämnts i tråden) är mindre funktionella, reglerna för "hexkräl" blir tröttsamma fortare, strider tar längre tid och blir fortare obalanserade.
Den enda odelat positiva innovationen Svärdets Sång gör är monster med monsterförmågor. Där lider SS litet av att vara...
För mig som kört dessa spel i omvänd kronologisk ordning - Svärdets Sång först, Mutant senare - har det varit förbluffande hur mycket det äldre spelet gör bättre än det nyare... :oops:
Curse of Strahd gör ett tappert försök att sammanfatta flera olika versioner av Ravenloft, lägga till en del nytt material, och ge bra tips om hur man skapar en gotisk stämning. Men det finns fortfarande bitar som bara är blindtarmar eller återvändsgränder om inte SL bearbetar dem, och ingen...
Någon gång runt år 2000 spelledde jag den andra utgåvan - den som var en enda softback-bok, inte i en box. Minns inte att jag hade några problem att förstå vad som pågick. Men som sagts, textmassan var kanske en fjärdedel av den nuvarande versionen.
Det intressanta och samtidigt frustrerande i settingen för mig var hur de efter ett tag exploderade sitt eget koncept, men sedan inte kunde hantera utfallet av det.
Vad jag menar: om man bara läser hur nuläget på 90-talet beskrivs så spelar man nihilistiska slackers eller anarkister som slåss...
Nja, det är snarare logiskt. Den ursprungliga visionen är extremt mycket 90-tal, den känns inte så värst relevant idag. Och Phil Brucatos idéer har varit... tja, inte heller så relevanta kan vi väl säga... :rolleyes:
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.