Recent content by Bengt

  1. B

    Nekromanti Bra med Eon

    Jag skrev just ett svar i ett ennat inlägg men jag kan putta in lite här också. Jag har valt att utgå från EON men ändra systemet en (hel) del. Anledningen var att jag hade redan en klar bild av hur jag ville att både min värld (jag använder alltså inte Mundana) skulle se ut och hur magin...
  2. B

    Nekromanti Hur avancerat är Eon?

    Vi är ett vuxengäng som spelat EON i flera år nu. Jag föll för EON för att det var en svenskt rollspel vilket jag tyckte var kul och för att jag gillar systemet med att man slår flera tärningar. Det ger normalfördelning på slagen och man kan enkelt ändra svårgighetsnivån genom att lägga till...
  3. B

    Nekromanti Diskdeframentering

    Kanske påverkar inte fragmentering prestanda så mycket. Men vad är det då som gör att en gammal disk kan vara så urbota slö? Eller att den berömda ficklampan kan visas i flera sekunder? Jag har inte gjort några riktiga tester men antagligen är det registret som växer som är boven. En...
  4. B

    Nekromanti Kostnad för skepp

    Tack för tipsen. Snabbt transportskepp, jo det är naturligtvis lite knepigt men det finns faktiskt stora skillnader på skepp och skepp. Jämför romarnas, Vikingarnas och Kinersernas båtteknik t ex. (Fast jag är absolut ingen expert). Vad jag framför allt ville säga var att det inte skulle vara...
  5. B

    Nekromanti Kostnad för skepp

    Jag har bara grundböckerna så någon kanske kan hjälpa mig? Mina spelare vill köpa ett skepp. Ett jättestort transportskepp av allra bästa sort, dvs snabbaste som finns och med kanske 50 mans besättning. (Vet inte riktigt vad som krävs). Men vad kostar det?
  6. B

    Nekromanti Färdiga spelledarfigurer

    Jag behöver ett antal busar, livsfarliga krigare, färska magiker och totala värstingsmagiker. Finns det någon som har lagt upp sådant här någonstans? Det vore onekligen praktiskt att ha en liten hög färdiga motståndare att plocka ur.
  7. B

    Nekromanti Snabbare strider

    Efter ett par diskutioner om strider har jag väl på ett ungefär kommit fram till att EON's striddsystem är väldigt bra. Det ger möjlighet till både varierade och skapligt realistiska strider. Men det är också så att jag tycker det kanske kan vara nödvändigt att ta till de lite mer avancerade...
  8. B

    Nekromanti För bra i strid

    Re: Slåss dina SLP smart? Du har helt rätt. Men det är ju också exakt därför jag inte vill att de ska vara för bra, tvinga dem att tänka mera och inte bara lita till svärden. De har bara fått smaka på enkla rakt-på-strider men striderna har trots allt en mycket underordnad betydelse i min kampanj.
  9. B

    Nekromanti Behöver en karta av Consaber.

    Prova att ta en karta ur verkligheten och sedan klipp och klistra lite. Du kan få skapligt upplösta verkliga kartor genom att ta en skärmdump från Googlemaps. Sedan brukar de flesta ritprogram ha en funktion som förvandlar en bild så att den ser oljemålad ut. Kan bli väldigt bra tycker jag. Det...
  10. B

    Nekromanti För bra i strid

    Tack alla för tipsen. Men alla förutom Zolod tycks åtminstone hålla med om att färska rollpersoner med 15 i vapenfärdigheter är väldigt bra sådana. Eftersom jag vill ha ganska gröna rollpersoner ska jag se över deras nivåer lite och kanske begränsa dem till 12 eller så. Och de har redan märkt...
  11. B

    Nekromanti För bra i strid

    Nu är det nog något jag inte har fattat (igen). Mina spelares rollpersoner känns allt för bra i strid. Det är ju hur enkelt som helst att höja upp en stridsfärdighet till 15 och det tillsammans med motsvarande grad i undvika (eller så parerar de) gör ju att de träffar nästan jämt och är...
  12. B

    Nekromanti Mundana, årtal och historia

    Re: Utöka spannet Har du absolut rätt i. Jag tänkte nog egentligen på senare tid då sjukdommar i framför allt städerna var till stort besvär, främst troligen kolera som en följd av avloppsvatten i dricksvattnet. Men oavsett det tycker jag att man måste se det i ett längre perspektiv.
  13. B

    Nekromanti Regeländringar

    Mycket bra tänkt. Dock tycker jag att det generellt ska vara mycket svårare att höja attribut än färdigheter. Fysiska attribut som styrka hör väl till sådant som nästan ligger mitt emellan. Alltså det är otroligt mycket enklare att höja styrka än intelligens. Att ha olika modifierare (1/3...
  14. B

    Nekromanti Regeländringar

    Tänkte skriva lite om de regeländringar jag infört. Tar lite i taget annars blir det för mycket. Jag vill helst inte att ni svarar med varenda lilla blyertsmarkering ni har gjort i reglerna utan bara de viktigaste. Inte heller eventuella regeländringar ni har gjort som bara ät till för att få...
  15. B

    Nekromanti Mundana, årtal och historia

    Re: Utöka spannet Det gäller väl den mesta fantasy att utvecklingen liksom har fryst i ett läge före industrialiseringen. Och nästan alltid före krutet. Robert Jordan har ju faktiskt med krut men där är kunskapen väl dold inom ett speciellt gille som bara använder det till fyrverkerier. (Dock...
Top