- Joined
- 20 Oct 2023
- Messages
- 1,275
Ett problem med hela begreppet och sättet det används på är att det ibland kan vara riskfyllt eller svårt för folk som skapar material till rollspel att använda en hel uppsättning helt legitima och högst användbara grepp och tekniker för att skapa scenarion och kampanjer.
Att skapa material med tydliga mål och konflikter, ha med strukturer som tidslinjer och klockor, att ha en sekvens av händelser och platser som följer efter varandra i ett hyffsat linjärt flöde etc kan, även om man vänt ut och in på sig för att se till att hålla spelaragensen i centrum, lätt få stämpeln som "rälsat" bara av att någon använder det som synonym till "linjär" eller ens "något som alls har en avsedd riktning eller fokus".
Det är en fundamental skillnad på "resten av äventyret händer härborta, vill ni vara med om fortsättningen på den händelseutveckling ni redan deltagit i så får ni nog se till att ta er dit" och "nu skall SL hålla monolog om berätta för övriga deltagare vad som händer i spelet".
Att skapa material med tydliga mål och konflikter, ha med strukturer som tidslinjer och klockor, att ha en sekvens av händelser och platser som följer efter varandra i ett hyffsat linjärt flöde etc kan, även om man vänt ut och in på sig för att se till att hålla spelaragensen i centrum, lätt få stämpeln som "rälsat" bara av att någon använder det som synonym till "linjär" eller ens "något som alls har en avsedd riktning eller fokus".
Det är en fundamental skillnad på "resten av äventyret händer härborta, vill ni vara med om fortsättningen på den händelseutveckling ni redan deltagit i så får ni nog se till att ta er dit" och "nu skall SL hålla monolog om berätta för övriga deltagare vad som händer i spelet".