Varulv [R1] Spionchefens hemlighet

Basenanji

Spökfurste
Joined
4 Nov 2002
Messages
10,858
Ronald satte sig trött vid sitt överbelamrade skrivbord. Nyheten om att Operation Zaragoza gått i baklås och misslyckats fullständigt tog hårt på spionchefen. Hur kunde fienderna känna till hans lojala agenters gömställe? Endast ett fåtal visste var de gömde sig. Cigarettröken steg mot taket samtidigt som det plötsligt slog honom! Alla agenter var kanske inte så lojala, trots allt. De hade en avhoppare mitt ibland sig! Nattens enstaka ljud trängde in i kontoret medan nästa insikt fick rysningar att gå över spionchefens rygg.

Tänk om avhopparen hade flera förrädare till sin hjälp?
***

Välkomna till Mäster ulv 2025: ”Spionchefens hemlighet”! Spelets första runda startar måndag 15/9 kl 08.00 och slutar tisdag 16/9 kl 21.00.

STORT TACK till alla som inspirerat och hjälpt till med det här spelet! Särskilt @Hägerstrand (Devil’s Reef) och
@Vimes (Mäster ulv-meny) och alla i teoritråden ska ha en klapp på axeln!

***
REGLER
0: Spelet består av två fraktioner: Agenter (bybor) och Förrädare (ulvar).
§0a: Agenterna vinner när inga förrädare finns kvar i spel.
§0b: Förrädarna vinner när de är lika många som Agenterna eller om Spionchefen blir nattmördad/utröstad.
§0c: En av deltagarna har med slumpens hjälp blivit Mäster Ulv, en av byborna har med slumpens hjälp valts att bli spionchef.
§0d: …varje roll är (förstås) slumpad med random.org. Rymdbrus is da shit! Observera att Mäster ulv själv fått välja 1-3 kumpaner på sitt lag. (Se §4a)
§0e: Jag vill reserva mig för att detaljer i PM och annan konversation kan innehålla små avvikelser (t ex att nån har fått ett PM där det står ”Specialförmåga: Ingen” medan en annan fått texten ”Specialförmåga; ingen..” Häng inte upp er på det och läs §1c.
§0f: Det finns ingen väktare i spel.
§0g: Det kan finnas en siare i spel, siaren kan vara en vanlig/naiv/galen/paranoid siare. (Läs mer om Mäster ulvs val i §4a)

§1: Agenter får inte prata om spelet med varandra utanför speltråden.
§1a: Förrädarna får prata med varandra i den för ändamålet vigda PM-tråden. Förrädarna får skriva i PM-tråden också efter att de blivit utröstade.
§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.
§1c: Håll inte på och diskutera eller screenshotta era PM.

§2: En spelare kommer röstas ut varje runda.
§2a: Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas.
§2b: Rösterna måste kunna fångas av Martin3:s rösträkningsverktyg för att räknas. Använd formatering med @-tagg, såsom:
Röst: @Brynolf
§2c: Endast SL kan förklara att spelet är avslutat.

§3: Varje runda har en sluttid som meddelas i rundans startinlägg.
§3a: När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden.
§3b: Varje runda innehåller en omröstning om vem som ska röstas ut. Den som vid rundans slut fått flest röster på sig försvinner ur spel. Om ingen röstar på någon slumpar SL en bybo som blir utröstad. Fega bybor gör ingen glad.
§3c: Om det är oavgjort mellan två eller flera spelare är äldsta röst utslagsgivande.
§3d: Alla utslagna spelares fraktion avslöjas i uppstarten av nästa runda. Agenters namn markeras med grönt och förrädarnas med rött. Ev. siarförmåga avslöjas ej.

Spelordning nattfas:

Utröstning
Siarförmåga (om den är med i spel)
(Om nattmord, se §4b)

§ 4a: Mäster Ulvs meny

Mäster ulv måste välja ett av följande alternativ:
A En medulv (Mäster ulv väljer vem), ingen siare
B En medulv (Mäster ulv väljer vem), en paranoid eller en naiv siare
C Två medulvar (Mäster ulv väljer vilka), en galen siare
D Tre medulvar (Mäster ulv väljer vilka), vanlig siare

Om Mäster ulv blir utröstad ärver någon av förrädarna rollen. (Mäster ulvrollen har egentligen bara kosmetisk betydelse, alla förrädare på ulvlaget kan t ex skicka PM om vem de nattmördar.) Förrädare kan nattmörda en bybo OM en förrädare blir utröstad. Nattmordet sker då så snart förrädarna PMat SL vem de vill nattmörda.

§4b Nattmord
Förrädarna kan nattmörda en bybo OM en förrädare blir utröstad. Nattmordet sker då så snart förrädarna PMat SL vem de nattmördar. Om förrädarna nattmördar Spionchefen vinner de direkt och vinsten tillkännages av SL.

§4c Spionchefen. Slumpen har valt en av byborna att bli Spionchef. Denne vet vem Mäster ulv är. Om Mäster ulv blir utröstad ärver en annan spelare på ulvlaget Mäster ulvrollen, men Spionchefen får inte veta vem den nya Mäster ulv är.

PM
PM till Mäster ulv
Obs! Detta PM kommer bli offentliggjort vid spelets start.

Grattis du är 2025 års Mäster ulv!

Spelet går ut på att du med en eller flera medulvar vinner genom att nattmörda eller rösta ut Spionchefen; eller genom att ni är lika många som byborna.

Du har nu följande alternativ:

A En medulv (du väljer vem), ingen siare
B En medulv (du väljer vem), en paranoid eller en naiv siare
C Två medulvar (du väljer vilka), en galen siare
D Tre medulvar (du väljer vilka), vanlig siare

Om du blir utröstad ärver någon på ulvlaget din roll.

Ni kan nattmörda en bybo OM någon av er blir utröstad.

Meddela mig så snart du kan vilket alternativ av A, B, C eller D du väljer. Så fort du valt medulv(ar) skapar jag en chatt bara för er där ni kan prata enskilt.

PM till Spionchefen
Halloj!

Så kul att du är med i spelet! Slumpen har valt dig som spionchef. 🥳

Du vet att [X] är förrädare (Mäster Ulv). [X] har en-tre möjliga kumpaner på sitt busiga ulvlag!

Om de nattmördar dig eller du blir utröstad förlorar ditt lag (byborna). Byborna vet att du är spionchefen.

Ställ gärna frågor i den här chatten!

Lycka till!

PM till agenterna (byborna)
Halloj!

Så kul att du är med i spelet! Du vet att [X] är spionchef. Du har ingen specialförmåga om inte annat anges nedan. Om spionchefen blir nattmördad eller utröstad förlorar ditt lag.(byborna).
Specialförmåga: …

Ställ gärna frågor i den här chatten!

Lycka till!

DELTAGARE
@Anthrox
@Big Mama
@Brynolf
@fjodorsenuba
@Hägerstrand
@Impetigo
@Octagonal
@RasmusL
@Sidd
@Sysp
@Sömniga Isaac
@Vimes

Länk till röstverktyget: https://werewolf.florin.nu/86088/
 
Last edited:
Hallå eller! Är ni redo för varulvsspel? Då kör vi!

Några grejer jag hunnit tänka på medan jag väntat på spelstart:

1. MU:s meny
A En medulv (du väljer vem), ingen siare
B En medulv (du väljer vem), en paranoid eller en naiv siare
C Två medulvar (du väljer vilka), en galen siare
D Tre medulvar (du väljer vilka), vanlig siare

Hade jag varit MU hade jag valt A eller D. Och jag tror att D är det mest sannolika alternativet att välja. B är en sämre version av A och det borde vara värt att få ett extra nattmord till priset av vanlig siare istället för galen siare. Alternativ B och C tycker jag verkar suboptimala, och anledningen att välja dem framför de andra borde vara att försöka trolla byns analysprocess. Jag rankar alternativen såhär:
D - A - C - B. Och jag antar att alternativ D är det som skulle vara mest framgångsrikt över 100 likadana spel.

Det betyder alltså att jag tror att vi har en helt vanlig siare (och många ulvar att sia).

2. Siaren
Eftersom ulvarnas bästa chans att vinna är att döda spionchefen så antar jag att de inte kommer slösa nattmord på siaren. Det kan alltså finnas skäl för siaren att outa i tidigt läge, eftersom spelupplägget gör det suboptimalt för ulvarna att skjuta på siaren. Å andra sidan kan ulvarna, om de är fyra (vilket jag tror), tycka att det är värt att slösa ett nattmord på siaren.

Eftersom ulvarna inte nattmördar varje runda är risken mindre för siaren att sitta på sina sianden tills hen samlat på sig tillräckligt många (gröna och röda). Optimalt för oss vore ju om siaren outar i R5 och har en massa intressant info på fickan som vi kan stänga spelet med. Det skulle göra att vi kan rulla upp ulvlaget utan att exponera spionchefen. Samtidigt finns ju förstås risken att eventuella ulvar innan dess rycker med sig siaren på slump innan dess.

Lite oklart vad jag landar i vad gäller siaren, men det kommer väl klarna under spelets gång antar jag.
 
Yihaaa, då var vi igång igen!

Tackar spelledaren för tydligheten i startposten. Till och med jag förstod när man skulle delta och när man inte skulle det.

Okej, hur tar vi oss an detta? Spionchefen måste iakta försiktighet. Men inte så det märks för ulvarna. Därför är det väl bra om alla härjar på, så får vi också något att analysera vartefter.

Jag begriper inte hur det ska bli balans i detta spel. En av ulvarna måste dö varje gång de ska kunna nattmörda en bybo. Hur ska de någonsin kunna komma i numerärt överläge? Ni andra smarta får gärna förklara.

Jag tror att Mäster Ulv valt stort antal kompisar och därmed givit byn en äkta siare.

Jag börjar jobba kl 8.30 och sen full fart hela dagen så tyvärr blir det som vanligt mycket knappt deltagande från min sida, om ens något. Ser fram emot att läsa och återkommer ikväll.
 
En till grej:

3. MU väljer sina kumpaner. En vettig aktivitet såhär i början är att fundera över vilka som är populära val. Hade jag varit MU hade jag inte plockat lågflygare i detta upplägg, eftersom det inte gör så mycket om ulvar blir utröstade för ulvlaget (eller ja, det gör det ju, men ulvarna får ju ett försök på spionchefen vid varje ulvdöd). Så jag hade valt typ Anthrox, Impetigo och Brynolf till mitt lag. Kanske Octagonal.
 
§4b Nattmord
Förrädarna kan nattmörda en bybo OM en förrädare blir utröstad. Nattmordet sker då så snart förrädarna PMat SL vem de nattmördar. Om förrädarna nattmördar Spionchefen vinner de direkt och vinsten tillkännages av SL.
@Basenanji när kan ulvarna skicka in sitt nattmord? Under natten, så att det gäller direkt? Eller när nästa runda startat, så den mördade alltid har tid/möjlighet att posta ett inlägg?
 
Därför är det väl bra om alla härjar på, så får vi också något att analysera vartefter.

Ja, jag tror att slutsatsen efter Devil's Reef var att byn var för försiktig och rädd att göra fel. Om alla bybor brusar på och stökar runt så blir det svårt för ulvarna att reda ut vad som är spioncheferi i röran (medan byborna ju har facit).
 
Jag begriper inte hur det ska bli balans i detta spel. En av ulvarna måste dö varje gång de ska kunna nattmörda en bybo. Hur ska de någonsin kunna komma i numerärt överläge? Ni andra smarta får gärna förklara.
Ulvarna behöver ju aldrig komma i överläge, eftersom deras mål borde vara att få signaler gällande spionchefen och rikta in sig på denne.
 
Jag begriper inte hur det ska bli balans i detta spel. En av ulvarna måste dö varje gång de ska kunna nattmörda en bybo. Hur ska de någonsin kunna komma i numerärt överläge? Ni andra smarta får gärna förklara.

Vi börjar med 8-4. Om vi bara röstar ut bybor vinner ulvarna i R5.
 
Tjo!

Jag tror siaren är ovanligt ofarlig för ulvarna om de är många. Eftersom de ändå måste offra sig för att mörda, så är det ju bara att kamikaza den som rödsiats. Och det hade de ju behövt göra förr eller senare ändå.

Om ulvarna är få så är ju siaren helt ofarlig.

Så siaren är mest krydda. Det riktiga spelet ligger för byn i att inte försäga sig och för ulvarna att kamikaza smart.
 
3. MU väljer sina kumpaner. En vettig aktivitet såhär i början är att fundera över vilka som är populära val. Hade jag varit MU hade jag inte plockat lågflygare i detta upplägg, eftersom det inte gör så mycket om ulvar blir utröstade för ulvlaget (eller ja, det gör det ju, men ulvarna får ju ett försök på spionchefen vid varje ulvdöd). Så jag hade valt typ Anthrox, Impetigo och Brynolf till mitt lag. Kanske Octagonal.
Jag landade i samma analys som du gjorde ovan gällande MUs val, antingen A med en lagom inkognito medulv (och möjligheten att fejkouta siare eftersom ulvarna vet att siare inte finns!) eller D för att ha så stor påverkan på spelet som möjligt.
Själv hade jag nog tagit D och kört på tongivande spelare som kan vara aktiva i att styra spelet, som typ Häger, Brynolf, Impe och/eller Vimes. Ju fler bybor som röstas ut desto lättare blir det för dem att triangulera spionchefen, och en extra medulv blir också en färre kandidat för spionchefen så hade inte sett någon mening med att inte maximera möjligheterna där.

Med det sagt så tycker jag siaren borde sia spelare som tar mycket plats.
 
En till grej:

3. MU väljer sina kumpaner. En vettig aktivitet såhär i början är att fundera över vilka som är populära val. Hade jag varit MU hade jag inte plockat lågflygare i detta upplägg, eftersom det inte gör så mycket om ulvar blir utröstade för ulvlaget (eller ja, det gör det ju, men ulvarna får ju ett försök på spionchefen vid varje ulvdöd). Så jag hade valt typ Anthrox, Impetigo och Brynolf till mitt lag. Kanske Octagonal.

Ja,

Anth
Häger
Octa

Till exempel.
 
Det här är visserligen också en kul ulvstrategi. Men känns mer som att försöka sig på stilpoäng än att maxa sina vinstchanser.
Kanske, men byn kan ju i det läget aldrig vara säker på om siaren finns eller ej. Kan ju vara värt att ha i huvudet senare i spelet, ifall vi har fått en outad siare som inte mördas och inte träffat särskilt många ulvar (läs: max 1).
 
Tjofräs maddafakkas
Hallå eller! Är ni redo för varulvsspel? Då kör vi!

Några grejer jag hunnit tänka på medan jag väntat på spelstart:

1. MU:s meny


Hade jag varit MU hade jag valt A eller D. Och jag tror att D är det mest sannolika alternativet att välja. B är en sämre version av A och det borde vara värt att få ett extra nattmord till priset av vanlig siare istället för galen siare. Alternativ B och C tycker jag verkar suboptimala, och anledningen att välja dem framför de andra borde vara att försöka trolla byns analysprocess. Jag rankar alternativen såhär:
D - A - C - B. Och jag antar att alternativ D är det som skulle vara mest framgångsrikt över 100 likadana spel.

Det betyder alltså att jag tror att vi har en helt vanlig siare (och många ulvar att sia).

2. Siaren
Eftersom ulvarnas bästa chans att vinna är att döda spionchefen så antar jag att de inte kommer slösa nattmord på siaren. Det kan alltså finnas skäl för siaren att outa i tidigt läge, eftersom spelupplägget gör det suboptimalt för ulvarna att skjuta på siaren. Å andra sidan kan ulvarna, om de är fyra (vilket jag tror), tycka att det är värt att slösa ett nattmord på siaren.

Eftersom ulvarna inte nattmördar varje runda är risken mindre för siaren att sitta på sina sianden tills hen samlat på sig tillräckligt många (gröna och röda). Optimalt för oss vore ju om siaren outar i R5 och har en massa intressant info på fickan som vi kan stänga spelet med. Det skulle göra att vi kan rulla upp ulvlaget utan att exponera spionchefen. Samtidigt finns ju förstås risken att eventuella ulvar innan dess rycker med sig siaren på slump innan dess.

Lite oklart vad jag landar i vad gäller siaren, men det kommer väl klarna under spelets gång antar jag.
Jag håller i stort med om det här.

Jag värderar B högre än A, eftersom man får dubbelt så många nattmord, dvs dubbelt så många chanser att vinna till ingen kostnad. Paranoid/naiv siare kan inte sia, utan bara använda rollen för att outa sig själv. Men jag tror inte att det är så viktigt att gräva ner sig i eftersom D verkar bäst. Eftersom varje extra ulv är en extra chans att vinna så hade jag valt D alla dar i veckan.

Siaren: eftersom vi inte har nattmord varje runda är risken mycket mindre att siaren råkar stryka med tidigt, så jag ser inte vad vi tjänar på att siaren outar nu. Om vi hänger en ulv R1 så hade nog jag offrat det nattmordet på att ta ut en outad siare (om vi har 4 ulvar-scenariot) istället för att skjuta vilt och hoppas på vinst.
 
Optimalt för oss vore ju om siaren outar i R5 och har en massa intressant info på fickan som vi kan stänga spelet med.
Om siaren outar då vinner ulvarna. Då har de fyra chanser på att nattmörda spionchefen, och på sista chansen är det 50/50, men om de inte nattmördat siaren vet de att den som inte är siare är spionchef.
 
Jag har lite generella tankar om såna här spel också, men jag tänker att vi INTE tjänar på att vara försiktiga och jätterädda för att försäga oss. Ulvarna är inga perfekta analysmaskiner, det är svårare för dem att hitta spår på spionchefen om vi skriver mycket. Inte så vi ska skriva tramsinlägg med flit, men jag tror att de sista rundorna i marinbiologerna (som bara var några få sidor) gjorde det lättare för ulvarna i det spelet.

Sen tror jag att man kan göra coola moves där man blinkar till andra bybor om det finns tillräckligt med textmängd i trådarna, men att det inte går att göra om trådarna är för skrala. Just potentialen till coola moves var en av anledningarna till att jag ville få in ett sånt här spel när jag arrade marinbiologerna.

@Sidd @Octagonal vad säger ni själva, ni var ju ulvar då?
 
Halloj alla glada.
…i ”Marinbiologerna” så sökte vi ulvar överallt tecken på VEM som övriga byn tycktes FÖLJA i röstningarna.
Initialt tittade vi förstås vem som röstade först nånstans där många andra fyllde på.
I slutet kollade vi igenom alla rundor; vem som la sig som 2:a röst på nån och där då övriga följde på.
Det vart rätt tydligt då vem som var ordföranden.
Det uppenbara ska INTE byn göra denna gång.

Vimes hade den gången ett bra driv när han drog på sig en massa heat i en av de senare rundorna. Det gjorde att vi ulvar då behövde ”checka av” dennes status: med drev som visde sig vara felaktigt.
Mer sånt i detta spel hjälper nog byn👍
 
Jag värderar B högre än A, eftersom man får dubbelt så många nattmord, dvs dubbelt så många chanser att vinna till ingen kostnad. Paranoid/naiv siare kan inte sia, utan bara använda rollen för att outa sig själv
Fler kamikazemord (B) är ju fett värt. Att kunna claima siare ohotad (A) är också rätt gött. Men nä, jag säger som Magnus Uggla: Vad ska man sitta där och vara grön för när man ändå måste spränga sig själv för att vinna?
 
Back
Top