JohanL
Champion
- Joined
- 23 Jan 2021
- Messages
- 8,638
Vad tänker ni?
Bombastisk och totalt ohistorisk film i stil med 300 om Gustaf II Adolf eller Karl XII. Soundtrack av Sabaton.
Vad tänker ni?
Karl X Gustav tågar över bälten på isen och spöar dansken. Alla soldaterna har bara överkroppar!Bombastisk och totalt ohistorisk film i stil med 300 om Gustaf II Adolf eller Karl XII. Soundtrack av Sabaton.
Låt den rätte komma in
Därför är ett av de bästa sätten att göra något häftigt att inte försöka sudda bort det, utan att anamma det. Våga anamma att folk är stela, försök inte att få repliker att låta ”coola” eller att amerikanisera.
Det finns en tråd om häftiga svenska filmer, i betydelsen att de tar fantastik på allvar och inte blir ironiskt töntiga eller diskbänksrealism. Frågan som då dyker upp är hur en sådan film borde göras och se ut, med realistiska svenska resurser. Vi skulle knappast kunna göra Lord of the Rings eller Avatar, men något mindre kostsamt skulle kunna fungera. Det uppenbara är postapokalyps, fast i Norrlands skogar istället för Australiens öken.
Vad tänker ni?
Ja, en vidareutveckling av dem till en långfilm eller serie vore fantastisk!
- Lovecraft i Sverige: Typ Call of Cthulhu Sverige trailrarna. 20-tals mystik och skräck. Hade absolut kunna funka bra med mystik. Även något i Väsen-stil hade funkat bra.
Går det att göra en svensk Doctor Who utan att det blir Kenny Starfighter eller Doktor Mugg? Jag tror det.
Alternativt, och det var därför jag var inne på det mer hyperestetiserade, omfamnar man det teatrala. Om man inte försöker ta avstamp i realismen blir det mindre störande och mer av en medveten effekt.Problemet är väl att folk på svensk film i stort sett aldrig pratar på ett sätt som känns det minsta naturligt eller ledigt. Det är som att folk står på en teaterscen – vilket väl är vad som händer när stora delar av skådespelarbranschen är teaterskolade i första hand, antar jag. Att folk är stela för all del, men det måste i så fall fortfarande vara stelt på ett sätt som känns naturligt, så att säga. Den tillgjorda stelhet som finns i nästan all svensk film gör mig bara trött.
Alternativt, och det var därför jag var inne på det mer hyperestetiserade, omfamnar man det teatrala. Om man inte försöker ta avstamp i realismen blir det mindre störande och mer av en medveten effekt.
Det jag tänker är en begränsning för svensk historisk film är att Sverige hörde till de armaste, mest glesbefolkade delarna av Europa. Möjligheten till det spektakulära finns inte på samma sätt som om man tar sig an fransk, italiensk eller tysk historia. Jag tror inte heller att det finns någon särskilt tydlig "nationalkaraktär" kring att det är vad man vill se, utan jag tror att svenskar vill ha visuellt spännande historiska bilder lika mycket som alla andra – mycket av det bekymmer som hemsöker svensk äldrehistorisk film är väl att den ofta upplevs som träig, gyttjedränkt, grådaskig och liknande.Om man vill göra en svensk medeltids-GoT finns huvudpersonen här:
![]()
Karl Knutsson (Bonde) – Wikipedia
sv.wikipedia.org