Mat och matlagning i rollspel

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Vad finns det för rollspelssystem som har intressanta mekaniker för mat, matlagning, ingredienser och liknande?

För något som har ett sånt djup, är såpass viktigt för vår överlevnad, och i varje fall finns representerat på en del intressanta sätt i tv-spel har jag sällan sett det i några rollspel.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
461
Location
Uppsala
Det första jag tänker på är att matlagning är ett viktigt och sätt att snabbt få många ransner i Svärdets Sång.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,230
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag har ett exceldokument (som mina spelkamrater brukar skoja om) med information om mat, näring, sådd, skörd, younameit ... men mest som referensmaterial. Känns som att sådant här funkar bäst när det abstaheras i regler och lyfts fram när man pratar kultur och sed. Men jag vet inget spel som lyfter fram det särskilt väl (skulle vara intressant att se).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Spel som jag känner till som har någon sorts matrelation:

Coffee together har att man beställer in något (mat eller dryck) till någon annan för att indikera att denne kan kryssa för en ruta. Det används som signalering, helt enkelt. I fiktionen handlar det om att personen just har berättat något jobbigt och man visar sympati genom att säga typ "Fröken, en öl till den här mannen, tack!"

Överhuvudtaget är dryck vanligare att mekanisera, som när man ska beställa in en runda om man vinner i Baron Münchhaussen, eller att vissa scener triggar när någon druckit upp sitt glas i The Committee for the Exploration of Mysteries.

Poutine
bygger hela spelkonceptet kring mat och använder det för att sätta upp scener, men jag minns inte om det har faktiska mekaniker för maten.
1675453093275.png

Ett tag var det ju poppis att inkludera recept i spelet. A Taste for Murder gör till exempel detta.

Inget av det här är ju rakt av mat-mekanik, dock. Jag kommer faktiskt på rak arm inte på ett enda spel som har det. Det kom ju något wuxia-restaurant-spel för ett tag sedan, som väl borde ha det? Kommer dock inte ihåg namnet. Något engelskspråkigt, i alla fall.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Jag har ett exceldokument (som mina spelkamrater brukar skoja om) med information om mat, näring, sådd, skörd, younameit ... men mest som referensmaterial. Känns som att sådant här funkar bäst när det abstaheras i regler och lyfts fram när man pratar kultur och sed. Men jag vet inget spel som lyfter fram det särskilt väl (skulle vara intressant att se).
Kul! Ja, mat kan användas för att göra bra fluff. Gamla Eon 3 hade metervis med slumptabeller för att generera menyn till en riddares hov, tex. Men mer för spelledaren och gestaltningen av världen än något för spelarna att påverka aktivt.

Hur menar du att ”sådant här funkar bäst när det abstraheras i regler”? Kan du utveckla lite? Antar att du menar objektivt sett, inte från din personliga synvinkel?
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Om man gillar att räkna på hur mycket ransoner man behöver ha med sig är Ultraviolet Grasslands ett utmärkt spel, men det är väl inte precis maträtterna som sådana man engagerar sig i.

V5 (dvs. VtM 5e utgåvan) har ju en hel del humoralpatologi rörande blod som har crunch och som väl ändå får betraktas ha någon sorts gastronomisk sida i spelet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Eller förresten, mitt eget (ännu otestade) Den store Gwaq har ju lite regler kring mat och dryck.

  • Fru M'tsu kan höja sin egen värdighet genom att presentera dyrbara läckerheter under banketten.
  • Om du vägrar att dricka ett glas när någon vill skåla med dig så går en markör från både dig själv och från personen som skålar med dig till den allmänna högen.
  • Varje gång du dricker alkohol lägger du till en (sexsidig) tärning till din tärningspöl. När du dricker ska du slå alla dina tärningar i din tärningspöl.
    • Om du får ett par (två tärningar som visar samma siffra) så beter du dig något ovärdigt. Kanske säger du något opassande. Förlora en värdighet.
    • Om du slår en triss gör du ett riktigt faux pas. Förlora två värdighet.
    • Om du slår ett fyrtal kollapsar du av alkoholen och är utslagen. Förlora tre värdighet, och rollpersonen är inte längre med i spel.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,230
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Hur menar du att ”sådant här funkar bäst när det abstraheras i regler”? Kan du utveckla lite? Antar att du menar objektivt sett, inte från din personliga synvinkel?
Tänker rent generellt att de flesta inte vill hålla reda på hur mycket och vad de måste äta för att upprätthålla orken, vilken inverkan svält har och hur det fungerar över tid. Räkna kalorier kan vara intressant som ett tankeexperiment för att förstå varför en viss gröda funkar som den gör ... men nog inget man ska förvänta sig att många vill lägga tid på.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Det första jag tänker på är att matlagning är ett viktigt och sätt att snabbt få många ransner i Svärdets Sång.
Cool! Förutsatt att spelgruppen kommer ihåg att använda de reglerna ser det ut att vara rätt nyttigt att kunna införskaffa och tillreda mat, på några olika sätt. Gäller att spelledaren inte gör proviant för billigt, bara.

Lustigt nog finns tre aktioner beskrivna: FISKA, JAGA, och SÖKA FÖDA. Alla tre beskriva utförligt…. Med nästa exakt samma regler och effekter?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,230
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå

Här har ni en kopia av filen (kolla flikar längre fram) som ni ser så är det en massa samlade anteckningar och tester, inget färdigt renodlat. Kanske någon kan hitta något av intresse ...
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Tänker rent generellt att de flesta inte vill hålla reda på hur mycket och vad de måste äta för att upprätthålla orken, vilken inverkan svält har och hur det fungerar över tid. Räkna kalorier kan vara intressant som ett tankeexperiment för att förstå varför en viss gröda funkar som den gör ... men nog inget man ska förvänta sig att många vill lägga tid på.
Hm, men är inte det snarare ett argument för hur du personligen känner? Tex. är vi flera i min rollspelsgrupp som blir rätt uttråkade av strider, och hyllmeter av regler för att döda varandra, men vet att det finns andra som gärna tycker att en fajt får ta någon timma.

Jag tänkte nog inte heller kaloriräkning ur svältsynpunkt - det låter som en rätt ovanlig situation. (Säger jag, som till 99% rollspelar och bor i stadsmiljöer). Snarare hur god och dålig mat av olika typer påverkar dig i vardagsliv och fest i rollspelet.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
I kopparhavet hjältar är varenda måltid en utmaning av fyra färdigheter. Så det blir ju tolv färdighetsslag om dagen bara på matrelaterande Spörsmål och vill man sen ha mellanmål tillkommer ju också tärningsslag.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Varje gång du dricker alkohol lägger du till en (sexsidig) tärning till din tärningspöl. När du dricker ska du slå alla dina tärningar i din tärningspöl.
Inga effekter för att bli lite avslappnat charmig, alltså? :)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
På 1980-talet snodde vi ihop diverse matrelaterat fluff för Hindenburg-kapitlet i Efter Ragnarök. Några grejor är nog obegripliga för nutida gamers, till exempel nya polska köket i Casino Nancys restaurang. Det var en blinking till det samtida minimalistiska nya franska köket. "Två korslagda ärter på en tallrik."
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Hm, men är inte det snarare ett argument för hur du personligen känner? Tex. är vi flera i min rollspelsgrupp som blir rätt uttråkade av strider, och hyllmeter av regler för att döda varandra, men vet att det finns andra som gärna tycker att en fajt får ta någon timma.
Jag har alltid förstått att problemet med strider inte är striden i sig utan att striden stoppar upp flödet på grund av alla detaljer. Sen går det så klart att ogilla strider för att strider inte är fokuset i rollspel, men huvudargumentet jag hört är att det tar tid och är för komplext. Det är nog av samma anledning som matlagning inte tar så stor plats, utvecklar du det för mycket blir det för komplext utan tillräcklig avkastning. En strid går alltid att ge en tydlig konsekvens, matlagning är nog svårare för folk att se en relevant konsekvens bakom utöver väldigt specifika situationer där du kan tappa ansiktet och även sätta ett bestående intryck hos den du bjuder på din måltid.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,230
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Om jag får välja så har jag helst sociala/relations-regler kopplad till mat, mer än att man måste äta viss mängd per dag.

Mat bör även nämnas i kultur och historiekapitel.

Samtidigt ser jag (själv) en poäng i att detaljstudera och förstå skillnader mellan olika matvaror, grödor, djur och hur de används. Vad är konsekvenser av att hålla vissa djur, fördelar, nackdelar. Samma vad gäller val av sädesslag. Hur mycket mat man kan bära och vad den ger för näring. Hur mycket arbete krävs för en viss mat. Vilka sidoprodukter kommer av att skörda, slakta, odla.

Men jag förväntar mig inte att se regler för alla dessa detaljer. Men de abstrakta regler som finns bör simulera det och åtminstone inte hamna allt för långt ifrån det.
 
Top