Världens mest komplicerade Rollspel!

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Western 1e är bara två böcker. Visst, stridssystemet med segment är en tröskel och lite tungrott, lite komplicerat men inte så komplext.

Rolesmaster är mycket mer omfattande, men mängder av extraböcker: levels, skills, och tabeller tabeller... men när man väl valt ras och klass så är det rätt så straigth forward. Stridssystemet är snabbt och enkelt när man har rätt tabeller uppe.

D&D 5e är ju ett annat slags monster. Med builds, builds builds. Feats, spells, taktiska element, synergieffekter, action economy. Själva grundreglerna är inte så komplicerade, men med extraböcker (fler races, classes, archetypes, feats) blir det superkomplext. Mer komplext än Rolemaster - tycker jag.

Ni som kan D&D 3e kanske tycker det är mer komplicerat än D&D 5e. Och jag påstår inte att D&D 5e är världens mest komplicerade rollspel, bara att jag tycker Rolemaster var lättare, och Western 1e mycket lättare.
Någonting sånt, ja.

Och då är Dungeons & Dragons (any edition) MYCKET mindre komplicerat än Pathfinder 2, som jag personligen upplever är ohälsosamt plottrigt och regeltungt.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Jag bråkade ... diskuterade ... med någon som hävdade att Call of Cthulhu var världens mest komplicerade spel, eftersom varje färdighet hade en egen beskrivning av vad man kunde göra, och alltså var ett regelundantag. Så olika kan man tycka om komplexitet i spel. :D
Eftersom vi alla argumenterar utifrån vår egen erfarenhet är det ju svårt att säga emot.

Men det ligger någonting motsägelsefullt i att exception-based games design är antagligen bästa approachen samtidigt som spel med många undantag från grundreglerna är besvärliga och jobbiga :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Jag vet folk som spelat MUA med de reglerna. Skulle aldrig palla med det själv.
Det beror antagligen på vad du menar med "spela rollspel". För vissa är en manuellt uträknad tabletop version av XCOM, där varje drag tar en timme att räkna ut istället för att datorn gör det på två sekunder rollspel. ;)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Western 3rd Ed var rejält slimmad och kanske den bästa versionen. Absolut den jag har spelat mest. Långt ifrån Western 1st Ed i komplexitet och med Western IV togs ett steg tillbaka mot komplexitet igen men fortfarande inte i paritet med första utgåvan.
Western IV har många imponerande aspekter, men jag håller med dig att det är synd det inte fanns någon i teamet som kunde be de övriga to kill their darlings.

Western IV framstår som hopplöst omodernt, rätt och slätt. Jag fick en chock när någon påpekade att de tagit bort sociala grundegenskaper och färdigheter från spelet o_O - jag trodde naturligtvis att de aldrig funnits med!

Spelet är ett av dem som haft mycket större chanser nå framgång om rätt och slätt hälften av regelmassan skurits bort.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Av de spel jag läst så är det Dangerous Journeys.
Bhahaha! :devilish:

Det roliga är att 90% av den där obehagliga känslan "jag förstår inte" kommer sig av Gary Gygax stil att skriva, snarare än att hans regler är så dåliga.

Zapp, som läste Gord the Rogue nästan enbart för den masochistiska upplevelsen av hans orddiarré :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det här tycker jag fångar skillnaderna mellan DnD3 och 5. 3 är mer komplext, men det är också tydligare skrivet. För mig var 3 lättare att köra än 5.
Håller med. D&D 3.5 var väldigt ingenjörsmässigt utfört - det gick nästan allt att följa reglerna. Det var det som gjorde det så optimeringsvänligt - minmaxing är bara intressant när man faktiskt följer reglerna till det minmaxade utfallet, och det kunde man nästan alltid.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Håller med. D&D 3.5 var väldigt ingenjörsmässigt utfört - det gick nästan allt att följa reglerna. Det var det som gjorde det så optimeringsvänligt - minmaxing är bara intressant när man faktiskt följer reglerna till det minmaxade utfallet, och det kunde man nästan alltid.
Jag tror ni redan är medvetna om detta men bara för säkerhets skull:

Läsa programkod må vara "lätt" för oss som tränat vårt algoritmiska tänkande sedan barnsben, men det finns en anledning D&D 5 är en fenomenal framgång...

Såfort du stoppar för att tänka efter om en viss regel är "rimlig" faller d20 ihop som ett korthus. Detta emotsäger inte vad jag citerar ovan - jag har minst två kompisar för vilka d20 är överlägset det spel de gillar mest. Men dessa två kompisar är också de två jag känner som har absolut enklast för att avstå några rimlighetsbedömningar av slutresultatet... ;)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
RoleMaster är onekligen "mycket". Men "komplicerat"?
Slå 1t100 (slå en extra om du slog 96+, etc), addera en eller flera modifikationer (vanligen tiotal), lägg till ett värde från rollforumläret (vanligen tiotal, ibland hundratal) och slå upp i tabellen. Det är inte raketforskning, men mer komplex än slå 1t100 under eller lika med värdet x.

Se i övrigt min nyansering i post 34.
 
Last edited:

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Slå 1t100 (slå en extra om du slog 96+, etc), addera en eller flera modifikationer (vanligen tiotal) lägg till ett värde från rollforumläret (vanligen tiotal, ibland hundratal) och slå upp i tabellen. Det är inte raketforskning, men mer komplex än slå 1t100 under eller lika med värdet x.

Se i övrigt min nyansering i post 34.
Jag vill inte antyda att du har "fel" - vilka spel du spelat vet ju bara du. Att MERPs rykte såsom komplicerat kommer sig mer av att de flesta av oss spelade för länge sedan när vi var oerfarna, än av att det i en bredare jämförelse verkligen är komplicerat, tror jag vi kan enas om.

Bonusdiskussion: hur fungerar initiativ i svenska Sagan om Ringen? ;)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Men alltså, om svenska Western, Khelataar och MERP/SRR dyker om ens som kandidater... då måste det här med komplicerade/komplexa rollspel vara en ganska liten företeelse?

Jag hade ju liksom föreställt mig att det fanns något amerikanskt spel med 800 sidor regler för allt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag hade ju liksom föreställt mig att det fanns något amerikanskt spel med 800 sidor regler för allt.
Du har ju rollspelens necronimicon F.A.T.A.L på 900 sidor det är väll kanadensiskt så det täcker ju in nordamerika .
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Men alltså, om svenska Western, Khelataar och MERP/SRR dyker om ens som kandidater... då måste det här med komplicerade/komplexa rollspel vara en ganska liten företeelse?

Jag hade ju liksom föreställt mig att det fanns något amerikanskt spel med 800 sidor regler för allt.
Ja, Pathfinder har typ en person associerat till, det är slående. Med det speglar kanske forumets demografi? Gubbarna här har spelat Western och MERP men inte PF.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
JAtt MERPs rykte såsom komplicerat kommer sig mer av att de flesta av oss spelade för länge sedan när vi var oerfarna, än av att det i en bredare jämförelse verkligen är komplicerat, tror jag vi kan enas om.
Kanske. SSR var under alla omständigheter mer komplext än DoD och Mutant, vilka var alla spel jag spelat tidigare, och många andra i min generation gissar jag. Samtidigt har jag inget minne att vi tycke SSR var svårt att förstå eller få att fungera. Vi var 14-15 år gammal. Och RM minns jag fö som ett välskrivet spel. Men med mycket regler.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Vad tänker vi om Ars Magica då?

Jag kommer ibland på att jag vill spelleda ArsM, och sen minns jag ofelbart att Justin Alexander (ständigt denna vessla!) har gjort ett ”System Cheat Sheet” till spelet och att det är 21 sidor långt, och då tänker jag ”nä, jag orkar inte, det måste finnas ett bättre sätt”. Ungefär som jag tänker inför varje jul. Och byråkratin i en ArsM-kampanj får den att köra Pendragon eller DnD3 att blekna i jämförelse.
 
Top