Star Wars + 5E = sant

luddwig

Vagabond i världsrymden
Joined
30 Jan 2013
Messages
6,060
Några fans har alltså gjort en anpassning av 5E för att spela Star Wars. För min del känns det som en dålig matchning. 5E är i mitt tycke för stelt och för detaljerat för Star Wars men vi gillar som bekant olika. Den som är nyfiken kan ta en titt här. Hur länge sidan blir kvar återstår att se. Det lär bli snack om varumärkesintrång tänker jag. D6-fans som gett ut Star Wars-material har då haft det problemet.
 
Ser ut att vara väldigt ambitiöst!

Också lite nice att skills presenteras som de gör, eftersom det påminner (åtminstone visuellt) om SWd6. :)
 
Nice, well... D20 och Star Wars har ju varit nära förknippat i många år nu så det känns vettigt. Även om jag kanske gärna ändrat en del aspekter själv.

Men ja, misstänker att de kan få problem med både Disney och WotC för det här (på grund av layouten, och att de faktiskt pratar om DnD).
 
Ambitiöst, men kan som sagt åka på en del varumärkesintrång. WotC är nog enklare och billigare att komma överrens med vad gäller licenser än Disney.
 
Det är på tok för mycket saker som görs under 5E när de aldrig borde, men Star Wars är trots allt bara fantasy i rymden, med rymdriddare, rymdtrollkarlar, rymdskurkar, rymdmonster och så vidare, så det torde inte vara en anstötligt dålig passning.
 
Det är på tok för mycket saker som görs under 5E när de aldrig borde, men Star Wars är trots allt bara fantasy i rymden, med rymdriddare, rymdtrollkarlar, rymdskurkar, rymdmonster och så vidare, så det torde inte vara en anstötligt dålig passning.

Star Wars har ju gjorts med d20 som bas i 2 olika tidigare spel, varav det ena hade 2 olika utgåvor.
 
Last edited:
Några fans har alltså gjort en anpassning av 5E för att spela Star Wars. För min del känns det som en dålig matchning. 5E är i mitt tycke för stelt och för detaljerat för Star Wars men vi gillar som bekant olika. Den som är nyfiken kan ta en titt här. Hur länge sidan blir kvar återstår att se. Det lär bli snack om varumärkesintrång tänker jag. D6-fans som gett ut Star Wars-material har då haft det problemet.
Har läst en del i deras PhB och får säga att det känns riktigt intressant faktiskt! Som någon sa, är 5e kanske inte helt fel för att köra vad som egentligen är rymd-fantasy.
 
Star Wars har ju gjorts med d20 som bas i 2 olika tidigare spel, varav det ena hade 2 olika utgåvor.

För att inte tala om Knights of the Old Republic-spelen som använde 3.5 som bas.
 
5e kanske inte helt fel för att köra vad som egentligen är rymd-fantasy.

För mig känns det fel men uppenbarligen gillar många 5E som regelsystem och för dem kan Star Wars + 5E såklart vara en vinstlott. Annars har jag sett folk förespråka Star Wars + Savage Worlds men jag kan för lite om Savage Worlds för att kunna uttala mig om den kombinationen.
 
För mig känns det fel men uppenbarligen gillar många 5E som regelsystem och för dem kan Star Wars + 5E såklart vara en vinstlott. Annars har jag sett folk förespråka Star Wars + Savage Worlds men jag kan för lite om Savage Worlds för att kunna uttala mig om den kombinationen.
5e känns som ett bra system för att få till starka RP, feta fajter, och att köra force men även tech a la boba fetts eldkastare som spells känns även det smidigt.

Sen ska sägas att jag inte är såld på något existerande SW-system jag testat, och det kan nog oxå vara bidragande: d6 är för fladdrigt och löst i konturerna (speciellt iom att SL får sitta och sätta svårighetsgrader hela tiden, jag har bara sett det bli "kvasiräls" tyvärr), och FFGs SW är för tungrott, och man tröttnar på eviga talent trees upp och ner..
 
...feta fajter...

Själv tycker jag att D6 funkar fint även om det kan bli spretigt med Wild Die och jobbiga mängder tärningar efter ett tag. Strid i 5E tycker jag däremot är segt. Alldeles för mycket specialgrejer att hålla reda på. Eventuellt är det en OSR-skada. :p
 
...vilket ju är skäl nog att hålla sig till 1st Edition...

Fast utan Wild Die känns spelet istället lite väl platt tycker jag. Det är en slags hatkärlek. Samma som jag känner inför glass med romrussin.
 
Fast utan Wild Die känns spelet istället lite väl platt tycker jag. Det är en slags hatkärlek. Samma som jag känner inför glass med romrussin.

Tycker tvärtom, eller inte att det blir platt med Wild Die, snarare att det blir lite för oförutsägbart och rörigt. Föredrar d6 utan Wild Die. Men det är en av de klassiska åsiktsduellerna sedan lång tid tillbaka. :)
 
Den har varit där ett bra tag nu och befinner sig för det mesta i gråzonerna. Jag säger för det mesta eftersom alla illustrationer däremot är stulna från andra Star Wars-spel.

Jag däremot tycker att DnD är rätt uselt för saker som inte är just DnD.
 
Själv tycker jag att D6 funkar fint även om det kan bli spretigt med Wild Die och jobbiga mängder tärningar efter ett tag. Strid i 5E tycker jag däremot är segt. Alldeles för mycket specialgrejer att hålla reda på. Eventuellt är det en OSR-skada. :p
Har spelat D6 och 5e med samma grupp och det blev bättre ös med 5e, utan tvivel, så YMMV antar jag! Men nej det är mest svårighetsgradsgrejen jag tycker det faller på, att det är konstant SL fiat apropå hur svåra saker är, för de SL jag spelat för har det lett till att storyn styrs med svårighetsgraden som verktyg.

Sen tycker jag alla tärningar borde vara wild om jag ska va ärlig. Lite mer oförutsägbart så, ju fler T6 man har desto mindre oförutsägbarhet annars ju.
 
Men nej det är mest svårighetsgradsgrejen jag tycker det faller på, att det är konstant SL fiat apropå hur svåra saker är...

Finns bra riktlinjer för svårighetsgrader så om SL bara läst på lite ska det inte vara något problem men det är klart, olika SL har olika tillvägagångssätt. Jag har kanske haft tur. Har i alla fall aldrig upplevt sättandet av svårighetsgrader som ett problem i Star Wars D6, och inte heller i något annat spel med svårighetsgrader.
 
Finns bra riktlinjer för svårighetsgrader så om SL bara läst på lite ska det inte vara något problem men det är klart, olika SL har olika tillvägagångssätt. Jag har kanske haft tur. Har i alla fall aldrig upplevt sättandet av svårighetsgrader som ett problem i Star Wars D6, och inte heller i något annat spel med svårighetsgrader.
Och själv har jag aldrig lidit av att 5e skulle gå långsamt. Horses for courses!
 
Back
Top