Mäktigare drow?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Drow spelar en ganska stor roll i min kampanj, men jag gillar inte tanken på så långlivade varelser som kanonmat. Jag har snarare skildrat dem som mystiska och mäktiga, och därför retar det mig att drow per default är låglevel-dussinmotståndare i D&D5, med CR 1/8. Jag skulle snarare vilja att de var riktigt tuffa motståndare, med CR typ 2-3. Hur kan jag på bästa sätt levla upp drow-arketyperna från Monster's Manual så fyra drow mot fyra rollpersoner på level 3 blir ett hard eller deadly encounter?

Som kuriosa, här är en beskrivning av drowerna i min setting:

The Dark Elves are a sinister race of pirates and slavers that have haunted the waters of [[Helkaion]] since time immemorial. None now know whence they came, but it is said that the Black Islands lay silent and forsaken when the Dark Elves first reached their shores. In the long dark ere the sun was made, they fought their ancient enemies, the Moon Elves, for reasons now forgotten. But it has been said, that the Dark Elves were winning, until the [[Helcar]] came. Against the combined might of the Moon Elves and the Helcar, the Dark Elves could not contend, and they hid under the earth and sea for long ages. Whatever doom came to the Helcar, and perhaps the Moon Elves too, a thousand years ago, the Dark Elves escaped it, and eventually returned to the surface, only to find it occupied by new human settlers. These were rugged pirates and adventurers themselves, and the Dark Elves could not oust them. But raid them they could, and did so for centuries to come, bringing loot and slaves back to their hidden strongholds.

As beautiful as they are deadly, the Dark Elves posses both wisdom and power, but have turned them to evil purposes, and squandered their strength in violence and cruelty. Though they strive for excellence in all things, they have no patience for failure, and no remorse for weakness. Yet in all things that they do, an eerie beauty remains, and they are said to have magnificent mansions and wondrous treasures beneath the volcanoes, whose fires they use in the crafting of blades, ornaments and armors of otherworldly quality. Their ships are swift and strong, and until [[Dionos]] bested them in the [[Battle of the Coral Cove]], they were undefeated.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Det är ju ganska enkelt.
Du tar valfritt humanoid monster som är CR2-CR3 och verkar klassbaserade (typ Bandit Captain). Sen ger du din drow ekvivalenta stats, men reducerar de lite för att tuffa drows har grejer som innate spellcasting och använder gift och saker (grejer som bandit captain inte har). Så lite mindre STR, CON och hitpoints. Du lägger till de grejer som drow har (sunlight sensitivity, fey resistances, innate magic)Sen kollar du över profilen. Tänker efter om det är något som ska läggas till eller tas bort. Sen gör du de justeringarna och så är du klar.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag hade visserligen haft med att de slåss med två vapen (typ långsvärd och dolk). För det är en grej skogsgrottninjor gör.
Jo, och hade jag gjort den idag (den är ett par år gammal) hade jag nog biffart upp den med någon bonus action eller reaction, typ Parry. Mest ville jag understryka att det är enkelt att göra som du sa. Det tog max en kvart att få in den i Beyond.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Ge dem levlar! En grupp drow kan vara en jämnlik äventyrargrupp mot äventyrarna fast deras ledare är en level eller två högre än äventyrarna medan resten är en eller två levlar svagare än äventyrarna.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Gör som Cybot och Skarpskytten säger: använd NPC:erna i slutet av MM och gör om dem till drows (bara ge dem drow abilities från PHB).

Jag tycker personligen inte att man ska göra som God45 säger, d.v.s. ta drow från MM och ge dem levels.
Det är helt enkelt inte värt mödan:
1. De tar tid att göra.
2. De är jobbiga att göra.
3. De är jobbiga att rollspela.
4. De är normalt bara med en kort stund (tills striden är över).

Vill man ändå ge dem levels rekommenderar jag att man ändå utgår från NPC:erna i MM och justerar dem upp/ner någon level - än att bygga från grunden.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En tråkig och kanske icke bra lösning ge dom mer hitpoints och högre ac
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Bokstavligen den sämsta lösningen. De flesta monster i DnD behöver mindre HP, så striderna inte blir så sega.
jag utgick ifrån premissen mer HP och högre ac = svårare att träffa och döda= mäktigare.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Gör som Cybot och Skarpskytten säger: använd NPC:erna i slutet av MM och gör om dem till drows (bara ge dem drow abilities från PHB).

Jag tycker personligen inte att man ska göra som God45 säger, d.v.s. ta drow från MM och ge dem levels.
Det är helt enkelt inte värt mödan:
1. De tar tid att göra.
2. De är jobbiga att göra.
3. De är jobbiga att rollspela.
4. De är normalt bara med en kort stund (tills striden är över).

Vill man ändå ge dem levels rekommenderar jag att man ändå utgår från NPC:erna i MM och justerar dem upp/ner någon level - än att bygga från grunden.
En av sakerna DnD5 gör mkt bättre än DnD3 är just den ganska avslappnade attityden till SLPs, tycker jag. Istället för att sitta och göra SLPs som rollfigurer med allt vad det innebär (i DnD3 kunde jag lägga timmar med prepp bara ett par SLP) (och sedan hålla reda på deras kazillion förmågor) använder man bara standardSLPerna längst bak i MM. Det är jättesmidigt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag kollade Monster Manual för AD&D 2e för skojs skull. Där står det att alla Drows man möter utanför deras samhälle är minst Fighter level 2. Men det är lite mindre jobb att göra höglevliga NPC i 2e än 5e.

Det här med att de är intelligenta, långlivade och inte kanonmat: det kanske ska hanteras som att de inte beter sig som kanonmat. Dvs att de gör allt för att undvika strider de inte känner sig säkra på att vinna, att de satsar på bakhåll, skydd av terräng, att de är numerärt överlägsna och att de säkerställer flyktvägar.

Snarare än att de blir "biffigare kanonmat". Jag menar, en Drow som är level 5+ är uppenbarligen en synnerligen god överlevare, med stor erfarenhet av fara och strid. De är inte mer sugna på att dö i strid bara för att de har bättre AC och fler HP.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
I MM så finns det fyra drows, där dussindrowen är challenge 1/4. Det finns också en elite warrior som är cr 5, en mage som är cr 7 och en priestess som är cr 8. Det låter som lite för hårda fiender för vad ts är ute efter, men man borde i alla fall kunna titta på vad de har för förmågor och spells. Vill man t ex göra om en priest (cr 2) till drow så kan man se vad Priestess of Lolth har för spells och byta ut generic priestens spells mot dem (så att ens Drow-priestess inte har light cantrip, för att ta en obvious no-no).

Übereil
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Bokstavligen den sämsta lösningen. De flesta monster i DnD behöver mindre HP, så striderna inte blir så sega.
Lite OT men:
En av de sista sakerna WotC gjorde innan MM trycktes var att dubbla hp för alla monster.
Det har vissa fördelar om man spelar OSR:
- Vill man låna ett monster från DnD5 till OSR är det första man gör att halvera HD.
- Vill man låna ett monster från OSR till DnD5 är det första man gör att dubbla HD.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag kollade Monster Manual för AD&D 2e för skojs skull. Där står det att alla Drows man möter utanför deras samhälle är minst Fighter level 2. Men det är lite mindre jobb att göra höglevliga NPC i 2e än 5e.

Det här med att de är intelligenta, långlivade och inte kanonmat: det kanske ska hanteras som att de inte beter sig som kanonmat. Dvs att de gör allt för att undvika strider de inte känner sig säkra på att vinna, att de satsar på bakhåll, skydd av terräng, att de är numerärt överlägsna och att de säkerställer flyktvägar.

Snarare än att de blir "biffigare kanonmat". Jag menar, en Drow som är level 5+ är uppenbarligen en synnerligen god överlevare, med stor erfarenhet av fara och strid. De är inte mer sugna på att dö i strid bara för att de har bättre AC och fler HP.
Det här beror på vad man bestämmer att drow är i sin kampanj.
I DnD kommer den ursprungliga drow lore från GDQ-modulerna (med bl.a. Vault of the Drow) där drow dök upp första gången.
Sedan kom nästa lore ett decennium senare med boken om Drizzt Do'Urdens barndom i drow-staden Menzoberranzan.
I princip säger den att alla drows lever i stora underjordiska städer där de går i en hård skola: antingen så går man ut skolan eller så dör man. Och när man gått ut skolan är man minst en level 2 CE drow. Vuxna drows som inte gått skolan är slavar.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det här beror på vad man bestämmer att drow är i sin kampanj.
Jag vet inte om jag ser någon motsägelse mellan vad jag skrev och det du skrev?

Menar du att den hårda skolan gör dem till kanonmat utan självbevarelsedrift?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
En av de sista sakerna WotC gjorde innan MM trycktes var att dubbla hp för alla monster.
Vad de borde ha gjort var att dubbla skadan de gjorde.
Hur mycket snabbare hade strider i 5e gått då, jämfört med hur det är nu?
a) Lika fort
b) Dubbelt så fort
c) Mer än dubbelt så fort, men inte 4 gånger så fort
d) Fyra gånger så fort

Men det stämmer med min observation att monster i 5e typiskt har dubbelt så många HP som i OSR, även om det finns en del undantag.
Det gör att monster i 5e har fler HP än monster i 3e, som i sin tur hade fler HP än 2e (som hade ungefär lika många HP som alla tidigare versioner).

Jag har förstått att 5e gjordes som en mix/blandning av det bästa från alla tidigare versioner, och att det skulle vara mer som OSR jämfört med 3e/4e. Då hade det varit naturligt med färre HP än 3e, inte fler.

Intressant.
 
Top