Ofärdiga projekt

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag kände att tråden Färdiga projekt behövdes följas upp med dess naturliga följeslagare om ofärdiga projekt. Tänker dock att denna tråd enbart handlar om rollspelsrelaterade projekt.

Vad jobbar ni på nu? Vad ligger i dvala? Vad har ni jobbat på men gett upp på? Som projekt här har jag satt sånt som kommit förbi att bara vara någon mening eller två som idé.

Försöker föregå med gott exempel här.
Just nu arbetar jag på:

-Scanna in äldre konventsscenarion som en kompis samlat på sig från olika rollspelskonvent. Det här förväntar jag mig vara avklarat innan nyår.
-Illustrera några arter i ett scifirollspel som en annan forumit håller på att skapa. Det hoppas jag ska vara klart till nyår, men det beror mycket på när saker blir godkänt eller saker ska ändras.
-Illustrera mitt övergivna Masters of the Universe-rollspel. Detta kommer att pågå till nyår då jag tänkte posta det.
-Min spelklubbs jubileumsbok. Detta har flyttats fram i omgångar från 10, till 20, 25 och nu till 40-årsjubileum. Det mesta skrivna materialet är klart men det ska till en hel del illustrationer och layout och jag har satt ribban högre än vanligt. Det är fem år till det ska vara klart.
-Min spelklubbs fanzin. Några nummer är snart klara och väntar i princip på att jag ska bli klar med några sidor till två olika serier som går i fanzinet. Typ 10 nummer i olika stadier, med de kortaste 8 sidor och tjockaste kanske 100.
-Måla klart alla mina rollspelsfigurer i tenn och plast. Tror det är runt 120 figurer kvar av de ungefär 250 jag har. (Några tillhör figurslagspel.)
-En rollspelsvärld med tillhörande kampanj, för privat spel och publikation här. Kanske klart till nyår.
-En publikation med en massa systemlösa världar att kunna användas till alla genrer. Arbetet börjar på allvar nästa år, just nu är det bara en lista över världar och en layoutskiss.
-En publikation med alla kartor som jag skapat under åren för användning av andra SL. Vet inte vilken tid detta kommer ta än.
-Advanced Dungeons & Dragons 3rd edition. AD&D som det skulle sett ut om jag bestämde. Tänkt främst att användas i min spelklubb men kommer läggas upp på nätet för de som är intresserade. Skulle gissa på slutet av 2022 beroende på hur jag beslutar att lägga upp det. Just nu har jag tre format som jag jobbar på. En komplett regelbok, en som ett tillägg till 2nd Edition och ett som tillägg till 2nd Edition men byggt på hänvisningar till olika böcker och källor.
-Kampanjer och äventyr. Jag håller på med en Transformerstrilogi och ett tidsreseäventyr som kommer använda Top Secret SI:s regler. Det första kommer vara en kort kampanj som tar sin grund i den gamla tecknade tv-serien med varje äventyrs mål att fånga in en av skurkarnas ledare. Tidsreseäventyret kommer fungera som så att RP kan åka ett visst antal dagar bak i tiden, och varje dag de stannar i nutiden kommer de kunna få mer information, så de får göra en avvägning om när de ska åka. Äventyret i sig kommer vara en insatsstyrka som ska stoppa en otrevlig händelse från att inträffa och med så liten notis som möjligt. Jag håller på med kampanjen och de första äventyren för D&D5 som jag skriver om i min tråd Jag gör en kampanj.

I dvala har jag:
-Att skriva klart sista delarna i en bunt kampanjer, Dangeorus Journeys, Ravenloft, Marvel Super Heroes. som har max två äventyr innan de är klara.
-Skräckäventyr. Har försökt skapa en liten återkommande skräckäventyrsfokus i oktober och jobbar med två projekt varav det ena kanske kan kallas Mys-Stranger Thingsskräck blir ångest och äckelskräck (två delar där de är barn i första delen och vuxna i andra) samt ett där man är i en tidsloop baserat på animen Higurashi When They Cry.
-Tre rollspel. Det första är ett intrigrollspel centrerat runt prinsar och prinsessor inlåsta i ett märkligt slott, där de precis fått fri vilja. Det andra är ett fantasyrollspel som inte har några kända standarraser/arter, kulturer, djur eller växtliv. Vissa andra fantasytroper kanske kommer med. Tredje rollspelet är fantasy, science fiction och lite superhjältar där man likt Mutant År 0 har flera startboxar efter den del av kampanjmiljön man vill börja med.
-AD&D-scifi. AD&D i en futuristisk miljö med de olika intelligenta arterna och raserna som utomjordningar från olika planeter.
-Traveller: The New Era-kampanj. Detta är en pågående kampanj centrerad kring tre syskon som är vilse i rymden. De har varit i rymden några år och rest runt i ett avancerat prototypskepp. Det har de nu blivit av med så de kommer få spela i mer traditionell Travellerstil med kortare överljusfartshopp och jobba för brödfödan mer än för att hitta hem igen. Så jag ska förbereda sektorn åt dem, skapa en ordentlig fyndlista och liknande. Den får dock vila till vi spelat klart en pågående D&D 3.5-kampanj.
-Spela klart ett gäng kampanjer. Så jag har ett gäng kampanjer som ska spelas klart, och jag vill spela dem de dagarna som alla tidigare inblandade kan och med många spelledare för den dagen (fredagar) så är det en massa annat som ska spelas först så jag behöver inte göra nåt aktivt här just nu. Det är tre kampanjer som har några få äventyr eller motsvarande kvar och sjutton som har längre.
-Spelledarfanzinet Solace: För en massa år sedan planerade jag att göra ett fyra nummer begränsat spelledarfanzin, där stommen i varje nummer skulle vara En hur man spelleder-kurs med Miljöskapande, Kampanjskapande, äventyrsskapande och resten. Till det skulle komma idéer, färdiga äventyr, kampanjer med mera. Mycket annat kom dock i vägen. Första numret blev klart med layout och allt och blev en pdf. Resterande nummer är i olika stadier. Jag vill återvända till detta projekt men det finns andra saker som ska bli klara före och mycket text som behöver ändras och uppdateras med många års ytterligare erfarenheter. Jag skulle dessutom vilja göra det som ett samarbete med folk som spelleder på andra sätt än mig så att inget missas och bredden för rollen kommer med.

Övergett:
Inget, jag har inget projekt som jag har gett upp på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Oj. Jag börjar lite, så fyller jag kanske på senare.

Jobbar på just nu
  • Mardrömmar från Amerikat, äventyrssamling av Gabrielle de Bourg till Kutulu. Under redigering, och så ska jag bölja jaga illustrationer.
  • Sentinels of the Weave; Ödesväktarna på engelska. Har just fått tillbaka korr från Kathrin/gizmo, som jag ska börja gå igenom.
  • Kampanjboken "Lika bra att sluta drömma, del 1: Robotskallen" till Rotsystem. Texten klar, illustrationer på väg, inväntar korr.
  • Agency, mitt nästa större spel-släpp. Mitt i textproduktionsfasen.
  • Mitt icke namngivna Kutulu-äventyr som anföll mig och ville bli skrivet nu för nån vecka sen. Arbetsnamnet är "Hearts in R'Lyeh" men det kan det ju inte heta (för spoilerigt).
  • Universums Öde: Andromeda. Knappt påbörjat, men tanken är att det ska bli som ett slags "80-tals-scifi-svenskt Traveller plus Stargate", starkt inspirerat av de av George Johanssons böcker som utspelar sig i Andromedagalaxen.
  • [HEMLIGT NAMN], ett projekt som mest handlar om att konstruera en vettig spelvärld som passar ihop med illustrationerna som skapades till ett annat rollspel. Det spelet blev aldrig riktigt så som upphovsmannen ville och ny funderar jag och en vän på hur man skulle kunna rädda (vissa av) bilderna…
  • Volt – regelsystemet som används i Ödesväktarna. Här är jag bara lite vagt "medskapare", men jag bygger hemsida och fixar layout och PDF:er och illustrationer och sådant. Och den faktiska färdiga texten skrivs nog också av mig.
Jobbar inte på just nu, men de ligger högt upp i kön
  • Den färdiga översättningen av Kutulu, som mest väntar på att jag ska komma på ett nytt namn och så.
  • Nytryck av Rotsystem-grundboken; passa på att justera och mickla lite.
  • Nästa del i Rotsystem-kampanjen.
On the backburner; nedprioriterade projekt jag skulle kunna ta tag i när som helst
  • Nya versioner av Null State, More than Human och Evolutionens Barn
  • Översättning av Rotsystem
Fröer; saker som behöver mer tid i inkubatorn innan jag vet hur jag ska göra dem
  • Be kind, rewind: spel där man kan spola tillbaka tiden lokalt.
  • Behemoth Chronicles: Ångpunkspel där man bekämpar jättestora monster.
  • Garderobsvärlden: urban fantasy-spel i portalfantasygenren. Väldigt mycket arbetsnamn. Har eventuellt något med sömn och drömmar att göra. Utforskning, rollpersonerna som Utvalda, frågor om "vilken värld som egentligen är den riktiga", etc.
Mer eller mindre övergivna projekt
  • Scriptura, min kult-klon, det spel jag var på väg att skriva innan jag tänkte att jag skulle skriva Evolutionens Barn först för att lära mig hur man blir klar med saker.
  • "66 Själar", en spelidé jag skrev lite på när jag hade svårt att hitta inspirationen. Det blev inte så bra, men gjorde sitt jobb (att få igång min energi igen).
  • INVASION: Spel om en utomjordisk invasion, där rollpersonerna är soldater som ska göra uppdrag för att ta tillbaka Stockholm. Inspirerat av Battle: Los Angeles.

Jag skulle "ta det lugnt" i år, hade jag tänkt. Vad gäller spelskapande, alltså. Det har gått… sådär.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Seven Satans är en MASSIV dungeon crawl kampanj där man rånar helvetet medan djävlarna är hemifrån i ett krig mellan all ondska. Jag har jobbat på det till och från i flera år nu. Men det MÅSTE VARA PERFEKT och det plus massivt... Ja... Men det kanske är mitt magnus opus så är det färdigt när jag är 70 är det okej.


Och så har vi DÖ så klart. Men det blev kanske Sandra & Satan och en roman som är färdigskriven istället...
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Jobbar typ på ibland lite till och från:
  • VEUS: Post-apokalyptiskt rollspel som jag har arbetat på i olika omgångar senaste 20 åren. Allt från världen och reglerna har ändrats många gånger men börjar nu så en egen identitet som funkar att köra vidare på. Första versionen var en fallout ripoff för det var spelat jag spelade just då och har gått igenom flera likanda faser.
  • Mhagonarha: Low-Medium Fantasy rollspel som jag också arbetat på i omgångar senaste 20 åren. Har kastat bort alla tidigare regler och arbetat om allt för att som ovan, få en egen identitet som hör ihop med världen på ett bra sätt. Det går framåt och kommer bli grymt. Håller på att skriva om allt som har med världen att göra men försöker behålla så mycket som möjligt av det som faktiskt är bra och hänger ihop. Målet är ett helt öppet magisystem utan listor med besvärjelser eller liknande.
  • Winterwolly (arbetsnamn): High fantasy likt DnD i en värld där rollpersonerna får sina krafter och förmågor direkt från gudarna, någon annan typ av magi finns inte. Levelsystemet är kopplat till vad gudarna ger rollpersonern efter att de gör saker åt dessa. Gudarna och allt finns i samma fysiska värld, inte uppdelat i olika existensiella plan eller något sådant. Det går att besöka gudarna direkt men de vill troligen inte träffa dig och är upptagna med intiger sinsemellan. Gudarnas domäner är länderna i världen.
  • Plus en hög med koncept i lösa filer lite här och där.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Arbetar på:
- Det är nog 1,5 år sedan jag började evighetsprojektet att fylla alexandria.dk med svensk konventshistoria. Mycket har hänt sedan dess och flera hundra scenarion och rejäla högar med konventsfoldrar finns nu förevigade och tillgängliga (förhoppningsvis för all framtid).
- Läser just nu primärt Corioliskampanjens andra del (Den sista cykladen) digitalt som jag kombinerar med Symbaroums Spelledarbok som fysisk bok på kvällarna för att inte ta onödiga risker att förstöra sömnen med blått ljus. Andra pågående läsprojekt är , , , Noir, Atlas över Horisonten (Coriolis), Destroyer of Worlds (Alien RPG), Pendragon, En seans i Stockholm (CoC) och Beyond the Mountains of Madness (CoC).

I dvala:
- Flera läsningar som påbörjats men prioriterats ner är The Menagerie – Itras By, Blades in the Dark, Those within (CoC) och Dome of Desolation.

Övergett:
Jag överger väldigt sällan något. Sagospelet Äventyr och Tales of Equestria var två provskott jag gjorde med vår 7-åring, men det flög bara lite sådär så jag tror vi kommer titta på något annat spel istället.
Ensamma Vargen RPG fick jag i julklapp när det släpptes, men aldrig läst igenom. Älskar soloäventyren (troligtvis främst av nostalgiskäl), men känner inget riktigt sug när jag bläddrar igenom det.
Har en gigantisk hög med rollspels PDF:er och där har jag valt att överge allt som @God45 dissar (men jag är för blödig för att slänga dem).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Jag har 138 olika undermappar i min "mina rollspel"-mapp på datorn, varav något halvdussin är utgivna, så …

Jag jobbar sporadiskt på ett par grejor, men ett par av dem vill jag inte avslöja än, eftersom det eventuellt inte blir klart. De två stora är väl:

Anatman. Identitetspunk om en framtid där man kan redigera informationen i folks hjärnor. Här behöver jag i princip bara få tummen ur och trycka på knappen. Allt är typ klart.

Plommonkrönikan. Ett väldigt långsamt projekt. En kampanj som utspelar sig i södra Kinas moderna historia från Första opiumkriget till nationella säkerhetslagen i Hongkong 2020 (slutdatumet har flyttats fram sedan projektet började). Jag behöver skriva klart första utkastet till scenariot som utspelar sig vid Qingdynastins fall och speltesta det. Sedan renskrivning, faktakoll, omskrivning, korrläsning och snark. I teorin kan jag ge ut del ett när jag gjort detta, men jag misstänker att det kommer att gå år mellan att det är speltestat och klart innan det kommer ut, om det någonsin gör det.

Just nu skriver jag på en annan grej, och har en fjärde lite i träda. De är coola och spännande, men mycket att skriva, så det kommer att ta tid innan det blir något av dem.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
För närvarande jobbar jag med:
  • Expert Outreach: Ett postapokalyptiskt space-opera-rollspel med Expert Nova som regelmotor. Det baseras delvis på det aldrig förverkligade spelet FutureShock som jag utvecklade åt Lancelot Games anno dazumal.
  • En vanartig gosse: Ett pamflettäventyr till svenska Call of Cthulhu, fortsättningen på pamflettäventyret Charons lur, som jag färdigställde i september. Göteborg i december 1926. Kriminalpolisen börjar undersöka märkliga händelser som kanske hör samman med brottslingen i Charons lur.
  • Basker Blå: En 1980-talssetting till Chock Åter från graven. Platsen är Atlantida, ett fiktivt västafrikanskt land. FN har skickat dit en styrka blå baskrar för att övervaka en skakig vapenvila. Däribland en svensk-finsk infanteribataljon. Bland ruinerna jagar allehanda väsen efter människokött och människosjälar. Basker Blå och Märk hur vår skugga utspelas tidsmässigt nära varandra.
I dvala har jag (plus diverse annat som jag inte vill diskutera här):
  • Wastelands 2.0: Jag har rättighetsinnehavarens tillstånd att använda den här IP:n. Det handlar om en reboot av det gamla spelet. För flera år sedan lovade jag Tove & Anders att utveckla min setting i samklang med Åskfågelns Freeway Warrior-rollspel. Tyvärr har Toves sjukdom gjort att projektet hänger i luften sedan länge. Men ett löfte är ett löfte.
  • Expert Mars: Äventyr på Mars under pågående terraforming med Expert Nova som regelmotor. Ett projekt jag grunnat på i några år, men som jag inte haft möjlighet att förverkliga.
  • Expert Gondica: En reboot av min Gondica-setting från 1990-talet, denna gång som steampunk/fantasy. Återigen med Expert Nova som regelmotor. Kolonialism, revolutionärer, revolvrar och ångmaskiner. Kampanjfokus är tänkt att ligga på en ockuperad orientalistisk storstad.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Arbetar på:
* Måla figurer.
* Få de två kampanjer jag spelleder för tillfället att flyta. Ramarna och en del av innehållet ges av publicerat material, men det behöver adderas en hel del egna skapelser för att det skall bli bra.

I dvala:
* Två projekt till Hjältarnas Tid. Jag behöver få någon av mina grupper att aktivt spela det, så jag kan speltesta grejer. Annars känner jag ingen inspiration till att skriva saker.
* Konvertering av några klassiska kampanjer till nyare och bättre spelsystem. Litet som ovan, för att få riktig fart på ett sådant projekt behöver jag få buy-in från någon spelgrupp. Alltså, de måste gå med på "när vi är klara med X så kör vi Y." Då kan jag bli entusiastisk för att preppa Y, även om det ligger flera månader i framtiden. Men nu blir det som mest att jag pular med några små detaljer ibland när andan faller på - och dessutom växlar ju ofta mina idéer om vilket nytt system jag vill använda...

Övergivet:
* Min slimmade och svensk-översatta version av D&D 5e. Jag har insett att om jag vill spela den typen av spel finns redan färdiga alternativ som är bättre.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Nästan klart:
The Maw: Ett Vampire: the Masquerade scenario i en mer Southern Gothic stil.

Det puttrar:
The Buried Pyramid of the Many-Faced God: OSR dungeon där äventyrarna ska försöka göra slut på en mäktig God-Mimic.
Cyberpunk Fairytales: Ett rollspel om hur teknologi, urbanitet och filosofi skapar sina egna myter och monster.
The Devil In Their Hearts: Vilda västern scenario om revolverns lag och hur våld föder våld.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Arbetar på:

Sista vilan - Ett deckaräventyr till Kopparhavets Hjältar där rollpersonerna i bästa Agatha Christie-stil ska lösa ett mordmysterium. Jag har kommit ganska långt på det, men har inte rott det helt i mål än.

Se Neapel och dö! - En stor cyberpunkig kampanj till Mutant 2089 som utspelar sig i ett framtida Neapel. Rollpersonerna arbetar som problemlösare åt den fascistoida regimen, men bedriver samtidigt skuggspel för att störta regimen och varandra. Jag har kommit ca. två tredjedelar in i arbetet, men då kampanjen är såpass stor och jag aldrig skrivit en kampanj av detta slag innan kommer det nog att dröja några månader tills det är klart.

Sanatorium - Ett skräckäventyr till Kutulu dom innehåller mysterier, tidsresor och ond bråd död. Detta äventyr har jag inte kommit så långt med hittills, men när är klar med Se Neapel och dö! kommer jag lägga allt krut på detta.

Ligger på is:

Gurd Arad och Havets stjärna - Två ganska maffiga äventyr som utspelar sig I Tolkiens Midgård. Äventyren är typ klara till hälften, men jag är dels osäker på vilket system jag ska använda till äventyren och dels osäker på om folk ens är intresserade av att spela färdigskrivna äventyr i Midgård. Min känsla är att folk föredrar att skapa sina egna kampanjer där.

På idéstadiet:

Cyber-Corona - Ett äventyr till Cyber M/77 som handlar om en framtida pandemi där ett virus infekterar cybernetik. Vill vara klar med Se Neapel och dö! innan jag börjar med detta, men om äventyret jag jobbar med nu blir uppskattat kommer jag nog försöka göra detta till något maffigt.

Äventyr till Kopparhavets Hjältar - Jag har en idé till ett längre äventyr till Kopparhavets Hjältar som hämtar inspiration från gamla klassiska äventyr till DoD men samtidigt vänder upp och ner på många av förväntningarna. En modernare och lite mer episk variant på Döda Skogen skulle man kunna säga. Har dock bara ca. fem sidor med ganska lösa skisser i nuläget.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Cyberpunk Fairytales: Ett rollspel om hur teknologi, urbanitet och filosofi skapar sina egna myter och monster.
Flagga upp om/när detta blir klart! Låter väldigt intressant!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Om jag håller mig till det med rollspelskoppling:
  • Skriver ett (kort?) Feng Shui-scenario för att avlasta CoC-spelledaren något tillfälle. Arbetsnamn Crimson tower.
  • Skriver ett forumrollspel/varulvsspel där spelarna både behöver samarbeta och motarbeta varandra. Arbetsnamn Prince's entourage (oklart varför när jag skriver på svenska...)
  • Skriver på ett "choose your own adventure" som inte har ett arbetsnamn eftersom det kommer heta Order and Chaos.
Samtliga projekt har kommit extremt lite framåt...
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Strax färdigt
  • Vindsjäl. Ett äventyrsrollspel i en färgstark och främmande fantasyvärld, med fokus på frihet, upptäckarglädje och kamratskap. Man spelar utstötta äventyrare och våghalsiga lycksökare, så kallade vindsjälar.

Under arbete
  • Marrow. Ett förolyckat och fördömt citycrawl, inspirerat av Bloodborne och Diablo. Man utforskar en helvetesstad och spelar personer som återföds i en ny kropp så fort de dör.
  • Godtale. Ett asbehändigt rollspel där man skapar egna asagudar och ger sig ut på äventyr i de nio världarna. Finns på svenska som Gudasaga, översätts nu till engelska.
  • Thespian. Ett ett samberättande rollspel om en kaotisk teaterföreställning utan ordentligt manus – och om skådespelarna som desperat försöker undvika att det blir en fullständig katastrof. Finns på svenska, översätts nu till engelska.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Shitty Pig Bender 3000X: ett regellöst äventyr i cyberpunkmiljö

Rövar & Rosor: lågfantasyspel med realistiska regler

"Ursäkta, jag har förlagt mitt träben. Har ni möjligtvis sett det någonstans?": någon form av inde, tror jag

Vetekli, leverpudding och andra saker: en berättelse om detta och helt andra ganska vanliga grejer: titeln säger det mesta här

Skissa och Jizza: mer familjekul än rollspel, tbh.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Jag arbetar på:
  • Gravescape Dreaming (arbetsnamn), en kampanj/megadungeon/dungeonlandskap till Mörk Borg. Inte jättemycket kvar att skriva.
Jag pysslar så smått med:
  • "Rymdspelet" (som alltså inte ens har ett arbetsnamn), ett OSR-spel tungt inspirerat av Alastair Reynolds Revelation Space-universum. Det utforskar teman som posthumanism, deep time och ruinestetik i rymden utifrån osr-perspektiv. @Gurgeh och jag jobbar med regler och tabeller då och då.
Jag ska ta tag i:
  • Haragada 2, en ny version av spelet Kaleidoskop gav ut 2008, hårt fokuserade sword & sorcery-berättelser i en undergångsmärkt ökenstad. Regelsystemet är färdigt, världsbeskrivningen i form av en uppsjö ingamedokument är skriven sedan många år tillbaka. Allt som krävs är att skriva ner reglerna (vilket är min uppgift), och fylla ut lite tabeller och listor. Sedan är det dags för layout, och illustrationer, och någon form av publicering.
Då och då tänker jag på:
  • Terone 2 (naturligtvis ett arbetsnamn), en ny version av spelet jag gav ut 2007, dying earth-fantasy som nu är mindre steampunk/mys och mer postmodern weird, med ett betydligt bättre regelsystem. Än så länge bara lite lösa anteckningar.
 

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
147
Location
Ugglebo
Tina och Jörgens projekt, även om många av texterna helt eller delvis har skrivits av utomstående. Andra delar av MylingSpel får lista sina egna projekt. =) De flesta av dessa har stått still i flera år på grund av hälsoproblem. Tanken är dock att det mesta ska komma ut någon gång.

Projekt som är nästan färdiga:
  • Pirater! 1.6: Tredje utgåvan av Pirater!, sista som är helt kompatibel med En Garde! III och allt som har givits ut till spelet. Det som fattas är en bättre äventyrsgenerator (tänkte stjäla den nodbaserade från Skuggornas mästare och modifiera) plus beskrivning av några kända skepp och eventuellt några bilder. Det finns en beta idag. Denna version skrevs i ren panik i februari när tryckeriet plötsligt inte kunde trycka fler Pirater! 1.5.
  • Soli Deo gloria: Liten kampanj i Karibien. Följ en grupp romerska inkvisitörer i deras försök att stoppa en demon och en större katastrof. Börjar med Guld och gröna skogar (kan laddas ned gratis) och fortsätter med Ad maiorem Dei gloriam, Dårarnas ö, och slutligen Soli Deo gloria. Allt är i stort sett skrivet. Det fattas hälften av bilderna och ett omslag, plus några kartor. Pirater! 2 bör dock vara färdigt regelmässigt innan denna kommer ut.
  • Furstarnas tid: Bok som påbörjades 2009. I grunden en historisk beskrivning av Europas länder. Ska även innehålla en konvertering av det gamla Dolkarnas natt, men ingen har riktigt haft tid att ta tag i den biten. Europakapitlet är dock färdigt. Eventuellt ska vi även lägga in rollpersonskonstruktion för Europas mer avlägsna/udda/förtryckta folk som romer, samer, irländare, judar, krimtatarer, et cetera.
  • Privateers!: Stort äventyrsbrädspel med rollspelsinslag. Har utvecklats i åratal och det finns idag ett par tusen kort, modulär karta, i stort sett färdiga regler, co-op-läge, solospel, lagspel, episka sjöslag, jakt på piratskatter, onda pirater, utforskning av glömda platser och mycket annat. Helt enkelt ett piratbrädspel i Pirater!:s värld. Fattas lite bilder och en äventyrsbok (vissa kort ska ersättas med "gå till nummer xx"-beskrivningar för att göra utforskning av vissa platser roligare).
  • En dag som alla andra: Längre tidsreseäventyr som börjar i nutid eller 1988 och tar rollpersonerna till 1600-talet, vidare till en rymdstation i framtiden och sedan tillbaka. Ska vara kompatibelt med både Skuggornas mästare och Pirater! 2. Fattas en del bilder och kartor, samt lite beskrivningar.

Projekt som har en hel del arbete kvar:
  • Ryssland: Bok till En Garde!/Pirater! om Ryssland. Ett äventyr finns, de flesta bilder finns. Omslag fattas. Ett par underkapitel behöver skrivas tillsammans med regler för ryska rollpersoner. Eventuellt att vi ska lägga till ett eller tre äventyr till för att göra det lättare för spelledare att veta vad man kan göra i detta rätt främmande jätteland.
  • Skuggor över Europa: Lång kampanj till En Garde!/Pirater!. Året är 1650, precis efter 30-åriga krigets slut och början på Fronden i Frankrike. Rollpersonerna börjar i ett litet furstendöme i tyska Alperna, fortsätter vidare norr mot kusten, tappas av i Paris och fortsätter sedan runt i Frankrike och ut i Atlanten och sedan tillbaka till ett krigshärjat Paris för att jaga rätt på dem som ligger bakom en hel del lidande. Detta är en kraftigt utbyggd och buggfixad version av en kombination av gamla Häxkonster och I skuggan av La Fronde. En text om Tysk-romerska riket samt en del utbyggnad av akt 3-8 fattas. Bilder och omslag finns. Boken verkar hamna på mellan 350 och 400 sidor och vi har funderat på att bryta ut bitar och lägga i ett separat häfte (som exempelvis spelledarpersoner eller kartor).
  • Gästabudet i Ancona: Äventyr i ett italienskt kloster, med besatta munkar och nunnor, offerriter och ond bråd död. Gjort för En Garde! 2 i grunden, men ska konverteras till Pirater! 2/En Garde! IV. Bilder finns. Kartor fattas och själva konverteringen av reglerna fattas.

Projekt som knappt är påbörjade eller som är högst halvfärdiga:
  • Sverige: Bok om Sverige till Pirater! 2 och En Garde! IV. Två äventyr och lite ströinfo om Sverige finns. Behövs ett till två äventyr till samt i stort sett all information om vårt land under stormaktstiden, vad man kan göra här, samt hur man gör svenska rollpersoner. Risken är dock att detta inte blir av om vi inte hittar en historienörd som vill skriva och efterforska själva landsbeskrivningen.
  • Venedig: Bok till En Garde! som vi trodde var nästan färdigskriven. Texten vi hade var dock inte ... perfekt och behöver skrivas om. Äventtyret är mest även ett skelett just nu. Vi har dock alla bilder, typiskt nog. Risken är att även denna kommer att överges om ingen utomstående vill ta tag i det.
  • Väsen 2: En kombination av första Väsen från 2010 och Skuggornas väsen till Skuggornas mästare. Ska även innehålla rollpersonsmallar för Rosencreuzare, Romerska inkvisitionens agenter samt generiska monsterjägare. Ska även finnas med hur man bekämpar monster, mer info om det fördolda, samt en kraftig utbyggnad av det gamla äventyret En flicka tårar. Drygt halvskrivet. Väldigt lite bilder finns.
  • Pirater! 2: Drygt halvskrivet rollspel om att spela pirat, äventyrare på de sju haven, skattletare, piratjägare och dylikt. Med skeppsstridsregler, enkla regler för att skapa rollpersoner, och i grunden samma spelmotor som Pirater! 1-1.6 och En Garde! III (vilka ju bygger på Kult- och En Garde! 1-reglerna).
  • Karibien: Bok om Karibien och pirater till Pirater! 2 och En Garde! IV. De flesta bilder finns. Historikkapitlet nästan färdigt. Beskrivningar av platser samt äventyrsplatser och eventuellt äventyr kvar (någon som har ett liggande? =) ). Drygt halvfärdigt.
  • Rollpersonen: Bok med utbyggda regler för främst rollpersonskonstruktion till Pirater! 2 och En Garde! IV (en variant av det karriärbaserade systemet från En Garde! III istället för de mallsystem som finns i grundregelböckerna). Kommer även att innehålla mer utrustning, gifter, sjukdomar, vissa kampanjregler, och dylikt. Skrivet till hälften ungefär. Namnet kan komma att ändras.
  • En Garde! IV: Allt utom omslag samt regeländringarna till Pirater! 2 finns. Så fort Pirater! 2 är färdigt är det i stort sett bara att sätta ihop denna bok. Fokus på swashbuckling, intriger och ett skitigt Frankrike. Kommer att innehålla flera äventyr.
  • Gryning: Spel med samma spelvärden och samma spelvärld som Skuggornas mästare, men annorlunda sätt att hantera dessa spelvärden och utspelas i en annan tid (annan spelmotor och andra förutsättningar i spelvärlden med andra ord). Saknar alla bilder och hälften av texten. Handlar delvis om överlevnad efter en enorm katastrof.
  • Skuggornas färdmedel: Kort bok om fordon till Skuggornas mästare. Saknar det mesta.
  • Skuggornas sällskap: Bok om organisationer, kulter, terrorister, säkerhetstjänster och dylikt till Skuggornas mästare. Saknas drygt hälften av bilderna och texten.
  • Ej namngiven kampanj: Rollpersonerna får i uppdrag att rusta upp ett gammalt ordensfäste i Transylvanien efter osmanerna har lämnat området. Inbegriper basbyggande, medlande mellan lokala bönder, motarbetande ädlingar, malplacerad häxjakt, mäktiga reliker, och en bortglömd reva i tid och rum till en demondimension. Till En Garde! IV/Pirater! 2 Finns idag nästan bara anteckningar och en del erfarenheter från speltest. Får se om det blir något.
  • Ej namngivet rollspel: Rollspel för drygt 4000-5000 år sedan med lokal dåtida mytologi och magi. Finns mest idéer, vet inte om intresse finns ens eller om det kommer att bli något av det.

Övergivna projekt:
  • SF: Generiskt science fiction-rollspel med rymdstrid och hela köret. Påbörjades 2010. Regelsystemet och en del annat skrevs. Sedan kom SciFi ut och projektet övergavs.
  • FM: Gammalt projekt som flera personer var inblandade i. Två har försvunnit, en har avlidit och resten har övergivit det. Det var skrivet för att vara så komplext som möjligt (var lite av ett experiment om hur långt man kan gå utan att det verkligen hamnar i vägen för rollspel) och fortfarande så pass smidigt att det var spelbart. Spelvärlden finns dock sammanfattad i Skuggornas mästare och Skuggornas väsen som en av de världar som kan besökas via dimensionsportaler om man spelar mer episkt istället för ninjajakt i Norrliden, Kalmar.
  • La Princesa: Kampanj till Pirater! om jakten på ett förlist skattskepp. Eller skulle ha blivit i alla fall. Det blev dock inget med det för det blev inget bra och introäventyret till Pirater! 1.5+ har i grunden samma uppbyggnad fast bättre.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,643
Location
Demokratiska Republiken Latveria
På gång:
  • Månens krigsherrar del 3, texten är ca 80% färdig, väntar på en karta.
  • Xuhlan - Settingsupplement till Warriors of the Red Planet. Väntar på bilder.
  • Lotusöarna - arkipelage-setting, del 1 publicerad i Grimoire nr 4, ytterligare under arbete.
Ligger på is:
  • Citadell of the Hyperspace Gods - stor science fantasy dungeon, texten ca 50% färdig.
  • The Book of Forbidden Names - osr-monsterbok med specifika namngivna demoner.
Frön:
  • Seglats på evighetens hav - dungeon / äventyr ombord ett multidimensionellt fartyg
  • Huset på randen till det okända - science fantasy dungeon
  • Skräckscenario 1: Dero / Shaver-mystery
  • Skräckscenario 2: Pojkarna från Brasilien möter Akira i Sverige, handouts plockade från Jörg Lanz von Liebenfels vansinniga Teozoologie.
  • Skräckscenario 3: Shadow out of time-variant, men utan cthulhu-mythos.
Vid horisonten:
  • Engelsk översättning av Månens krigsherrar
 
Top