Nekromanti Xinu (SPOILER)!!!!

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Då var det dags för en liten fråga om Xinu igen då. :gremlaugh:

Sitter och pillar lite med en kampanj och har kollat igenom xinu disskutionerna här på forumet men har inte hittat något som kan besvara min lilla fråga.

Så tänkte fråga lite här om någon har tänkt någe över hur det skulle bli om en eller flera av xinus inkarnater skulle dö?

Xinus 6:e ande är ju fortfarande i helmsruiner och väntar och om någon/flera av hans inkarnater skulle dö skulle det påverka xinu? Skulle han förlora mer och mer kraft om fler av inkarnaterna dör? eller?

Jag har inte kommit fram till någe vettigt i dom tankarna... så tänkte höra vad ni tror/tycker?

Han är ju ändå uppdelad i 6st "personer" så det borde ju påverka xinu om något händer med hans inkarnater.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Xinu skulle troligen inte ta del av krigen som utbryter under Mörkret, och 10000 år till skulle passera utanför hans kontroll. Det finns gott om andra demoner, andar och gudar som kan slåss utan hans hjälp, dock.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Min tanke har alltid varit att se Xinu som en utvecklings- och konfliktgud, vars inkarnater bekämpar varandra lika mycket som alla andra gudar, eftersom de representerar olika tolkningar. Tidigare material visar på att Xinu var instängd - inte död, eller dyl, och inkarnaterna bör ha fötts/avlats strax därefter, åtminstone förstagenerationen.

Detta sistnämnda är signifikant. Om Xinu var instängd därför att det är det enda sättet att hantera den levande guden (i motsats till att exempelvis döda eller degradera/demonisera honom), så skulle jag tro att inkarnationen är lika delar ande och människa, dvs, varje gång en inkarnat dör, avlas en ny, och dennas specifika design, metodval och mål blir ställda i relation till människans situation och mål; dock alltid i den generella riktningen hänsynslös förändring. Xinus ande i individen blir i sammanhanget mest en tung drift åt ett visst håll, eller en preferens för ett visst slags lösningar.

Så, min tolkning skulle vara att den inkarnaten/förändringsvektorn-modellen som sagda inkarnation av XINU representerade, skulle dö ut, om mörkret kommer plötsligt. Om det är krypande, så står inkarnationen fortfarande i ett materiellt underläge kontra andra inkarnationer, eftersom den behöver födas, växa upp och bygga organisation.
 

AgnusDaak

Veteran
Joined
11 Aug 2012
Messages
32
Location
Lund Sverige
Jag brottas också med samma frågeställning då mina spelare är på väg att dras in i Xinu-härvan. Min lösning har varit att Xinu använder sina inkarnater som förbrukningsvara, dom kommer fortsätta arbeta för Xinus sak oavsett hur många av dom som dödas -Det kommer inte skada Xinu personligen om inkarnaterna dör. Det värsta som kan hända, enligt Xinu är att ordna fram nya inkarnater nästa eon. Värt att lägga märke till är att en av inkarnaterna väntar på att rätt kropp ska besätta - en aspekt som jag kommer använda mig av i min kampanj. Det kommer bli minst sagt en motbjudande överaskning för spelarna att behöva ha ihjäl ett spädbarn för att det är en inkarnat av Xinu. råkar det sedan vara ett barn med börd kommer det dessutom inte bli en lätt uppgift. :gremwink:
 
Top