WRNU:s filmklubb 2024 v4

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v4 2024 – #575 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,991
Det var ett tag sedan jag såg denna film, men jag har på den senaste tiden varit lite dålig på att skriva om de filmer jag sett så jag har halkat lite på efterkälken så att säga. Hursomhelst, jag har sett Dödgrävarens hustru.

Det är en somalisk film som handlar om dödgrävaren Guled. Han och hans fru Nasra bor i en kåkstad tillsammans med sin son. Nasra är svårt sjuk och Guled har inte råd att betala den operation hon skulle behöva. Samtidigt glider han alltmer ifrån sin son som han känner att han varken kan vara en bra förebild för eller få någon vidare kontakt med. Situationen blir alltmer desperat och Guled börjar överväga alternativ med tveksam moralisk karaktär.

Detta var den bästa film som jag såg förra året! Den har otroligt vackert foto, och likaså musik. Men framförallt är storyn och karaktärerna komplexa och engagerande. Det hade varit lätt att göra den här storyn svartvit och framställa Guled som en allt igenom hygglig prick som bara är offer för sina omständigheter. Men istället så framställs han, om än snäll i grund och botten, som en person som begår en del del väldigt fatala misstag. Även relationen med hans son är intressant och komplex. Å ena sidan beror sprickan mellan honom och hans grabb på klass och orättvisa förutsättningar. Han är fattig och analfabet och har därmed inte särskilt mycket patos när han försöker övertala honom att gå i skolan. Samtidigt är det det tydligt att han varit riktigt dålig på att odla en bra relation med sonen. Det finns många fler relationer med samma komplexitet i filmen men jag ska inte vara långrandig och dra upp alla.

En aspekt av filmen som jag tyckte var överraskande och bra var att den visar upp mycket av dem somaliska landsbygden. Det känns som att det ofta talas om städer eller hav när Somalia är i fokus och det var riktigt spännande att få se landets vackra vyer på film!

Sist men inte minst är denna film föredömligt kort. Det kanske låter som en konstig positiv sak med en film man gillar, men jag tycker det är lite trist med alla filmer som ska breda ut sig över 2-3 timmar. Som heltidsarbetande småbarnsförälder snor det lite för mycket tid för att man ska kunna titta på film så ofta som man annars hade velat. Denna film är 1 timme och 20 minuter vilket är en perfekt längd!

Som jag tidigare skrev, detta är den bästa film som jag såg förra året! Jag rekommenderar den varmt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Eftersom det är 2024 nu så har jag letat rätt på en film som utspelar sig i år: Highlander II: The Quickening. Jag vet inte riktigt vilken version det är jag sett, för det här med att ens hitta en kopia var lite lurigt. Den finns av nån anledning inte på några streamintjänster… Men jag tror att det är Renegade Cut eller någon variant därav. Den är alltså, lite, lite mindre dålig än den var från början. Det säger dock inte så mycket.

För det här är en riktigt, riktigt dålig film.

Med det sagt är den också bitvis lite fascinerande. Jag menar, Highlander floppade ju. Budget 19 miljoner dollar. Box office 12.8 miljoner. Och så gör de en tvåa, med en budget på 34 miljoner. Nästan dubbla första filmens. Och man får också ett box office-resultat på typ 15. Men vafan, what did you think was gonna happen?

Och… det är en så jävla märklig film. Otroligt påkostade specialeffekter för sin tid. En massa tidig CGI och compositing, massa modellbyggen. Alla skådisar är inte superkända och Lambert verkar ju inte ha haft nån vidare urskiljning i vad han varit med i, men filmen har ändå Michael Ironsides, Sean Connery och John C. McGinley. Varför gjorde de ens det här till en cyberpunkfilm? Med tidsresor? Och svävarskateboards? Hela plotten känns som en Highlander-fanfic någon skrivit under influens av någon form av psykotropiska droger. Så många dumma, dåliga idéer och ingen som verkar ha sagt "nä, det där är en skitdum, dålig idé".

Varför finns det en lång scen där skurken General Katana (wtf), spelad av Ironsides, visar hur cooltuff han är genom att köra tunnelbanetåg jättefort? Vem tyckte att det var en bra idé?

Och då är det här ändå den mindre rubbade och mer sammanhängande versionen. Den där originalskaparna tatt tillbaka kontrollen och gjort en ny klippning, vad jag förstår. Den här filmen kanske har hittat på att de odödliga kommer från något slags mysko forntids-framtid och åkt hit för att de skickats i exil in i framtiden, vilket såklart är bonkers och dumt och direkt motsäger originalfilmens plot (där McLeod föddes 1500-nånting, tror jag).

Men de har åtminstone klippt bort så att de odödliga nu inte är aliens.

Det är inte det minsta underligt att Highlander III inte bryr sig om den här filmen. Det är märkligt att det gjordes en tredje film, även den för typ 30 mille.

Det finns ändå en del behållning att få. Miljöerna är rätt coola, och det är en nästan lite Mutant Chroniclesk anakronistisk känsla med typ jazzklubbar och dystopi ihop med cyberpunkare och folk som kollar på TV i sina AR-glasögon på tuben. Modellbyggena och effekterna är som sagt rätt schyssta för att vara 1991. Skurkarna tuggar sceneri på underhållande vis.

Men nä, se den inte.

BETYG: 2/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Nu är bara frågan: Borde jag passa på att se Lamberts Beowulf från 199 också? Den är ju också sjukt dålig, men jag har ändå något slags halvpositiva minnen av den. Den verkar dock inte heller finnas på några streamingtjänster "av någon anledning"…
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Nu är bara frågan: Borde jag passa på att se Lamberts Beowulf från 199 också? Den är ju också sjukt dålig, men jag har ändå något slags halvpositiva minnen av den. Den verkar dock inte heller finnas på några streamingtjänster "av någon anledning"…
Jag skulle nog inte säga den är sämre än de andra Beowulf-filmerna. Den enda av filmerna som sticker ut lite i kvalitet, för mig, är nordiska produktionen Beowulf & Grendel.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Och… det är en så jävla märklig film. Otroligt påkostade specialeffekter för sin tid. En massa tidig CGI och compositing, massa modellbyggen. Alla skådisar är inte superkända och Lambert verkar ju inte ha haft nån vidare urskiljning i vad han varit med i, men filmen har ändå Michael Ironsides, Sean Connery och John C. McGinley. Varför gjorde de ens det här till en cyberpunkfilm? Med tidsresor? Och svävarskateboards?
Många idéer från helt olika personer.

 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Tetris
2023

Mycket i den här filmen är överdrivet, så att ta att detta är en historia baserad på sanning är att ta i, men när Vince Vaughn gör ytterligare ett samarbete med Taron Egerton efter Kingsman och Rocketman, så är det en underhållande resa man får ta del av, även om Vaughn nu bara är producent. Tät handling med friskt hoppande mellan scener för att visa upp ögonblick över en större handling; något som egentligen är ett kännetecken för de främsta brittiska regissörer. Det är stundtals humor, stundtals 8-bitars och någon enstaka gång action men hjärta rakt igenom, när vi får följa allas försök att sprida ett spel till resten av när Sovjet är på gränsen av sitt förfall. Att Tetris var det bäst säljande spelet från 1984 till 2020 tills att Minecraft passerade, det vet vi, men inte hur struligt det var att komma dit. Jag var länge och sneglade på en fyra i betyg men sista akten gjorde att jag kan rekommendera den här filmen varmt. Så även min fru som troligtvis hade mer nostaligska känslor än mig - hon installerade till och med spelet efter filmen.

Kul också att de hade med hypnagogiska hallucinationer. Jag fick dem själv när jag spelade Tetrinet som mest, där jag såg tetris-bitar falla när jag blundade.

BETYG 5/5
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,190
Och man får också ett box office-resultat på typ 15. Men vafan, what did you think was gonna happen?
Förklaringen är antagligen att Highlander drog in väldigt mycket på VHS.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Förklaringen är antagligen att Highlander drog in väldigt mycket på VHS.
Japp. Framför allt hyrvideo. Filmer som "misslyckades" på bio kunde hämta hem finanserna ganska duktigt under efterföljande år på hemmavideo (även sådant som sändningsrättigheter till tv).

Om budget var 19 och biointäkterna nästan 13 har jag inga problem att se att filmen gick med vinst i slutändan efter några år i videobutiker och på tv. Kanske ingen stor vinst, men tillräcklig för att bolaget ska vilja satsa på samma kort igen.

Personligen hyrde jag Highlander på video både en och två gånger.
 
Top