WRNU:s filmklubb 2024 v15

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v15 2024 – #586 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Vill slå ett litet kyrkklockeslag för The First Omen som jag såg på bio. Den får faktiskt snudd på en 4 av 5.

Jag håller originalfilmen från 1976 som en av mina absoluta favoritfilmer. Detta är alltså en prequel, som utspelar sig strax innan att originalfilmen tar sin början. Det är Omen-seriens Rogue One, i att den ska gestalta och brodera ut händelseförloppet som föranleder originalfilmens inledning.

Settingen är Rom tidigt 70-tal och ett barnhem som sköts av nunnor. Det blir mysterielösande med grävande i arkiv och såklart skrämningar.
En del ska såklart kännas igen från originalet. Men en ny skrämningsscen är riktigt, riktigt bra. Och otippat utdragen (på ett utmärkt sätt).

Det som framför allt gör filmen till en helt klart sevärd upplevelse är att den är begåvad med ett mycket snyggt bildarbete. Och musiken (till viss del återanvänd från originalet) är ju fenomenal.

Handlingen retconnar originalfilmen i vissa detaljer, vilket jag kanske tycker var onödigt, men det var inte tillräckligt illa för att irritera mig. Och den nya vinklingen av sektmedlemmarnas uppsåt var helt i min smak. Istället för att bara vara simpla satanister är de fundamentala kristna som vill skynda på den domedag som Jesus utlovat genom att själva sätta Antikrist till världen, så att spelet kan börja.

Näst bäst i serien?
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Jag har sett Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings igen. Jag såg den på bio när den kom, och tyckte väldigt bra om den då.

Jag gillade ungefär samma saker som förra gången, men måste nog särskilt peka på varelsedesignen som extra fantastisk. Överlag är ju specialeffekterna väldigt snygga, med undantag för en del greenscreenscener i slutstriden, men just varelserna är verkligen något extra. De känns verkligen helt och hållet där och påtagliga, framför allt de stora kattmonstren eller vad de är. Och Morris.

Jag gillar också verkligen att (nästan) alla skurkar ändå är väldigt mänskliga. Wenwu framstår som hänsynslös och farlig, men det känns samtidigt verkligen som att han älksar sin son och sin fru och sådär. Razorfist är en astöntig superskurk med en astöntig grej, men till och med han görs liksom sympatisk, resonabel, tredimensionell och mänsklig. Sånt gillar jag; ju äldre jag blir desto mindre gillar jag skeletor-skurkar som liksom bara är onda för att vara onda.

Sedan är ju The Dweller in Darkness just precis en sådan obegriplig ondska, även om den väl mer är som en Godzilla-kaiju-naturkraft-nivå än Skeletornivå. Jag hade nog gärna sett mer världsbygge som utvecklat den biten, men fan, filmen är ju ändå 2:20 lång och rätt mycket är bra flashbacks och relationsbygge så jag tror inte det gått att få in riktigt. Kanske i en spinoff-tvserie?

(På tal om spinoffserier så påminde Wongs medverkan i filmen mig om att vi fortfarande inte fått någon komediserie om Wong och Madisynn. Dags för en petition?)

Vad mer… Wenwu påminde mig också om en IRL-sak som verkligen irriterar mig: när folk är sådär bensäkra på att de minns rätt, eller har hört eller sett rätt. Jag förstår nog inte hur man kan nå vuxen ålder och inte ha varit med om att först haft den där "känslan av att ha rätt och vara säker på det" och det sedan visat sig att den inte var rättfärdigad. Och har man väl varit med om det några gånger borde man väl rimligen bli mer skeptisk mot den där känslan? Uppenbarligen är den inte pålitlig. Uppenbarligen är "jag känner mig säker på X" absolut ingen garant för att X stämmer. Det är bara hjärnkemi liksom, det är bara en känsla.

Men att skurken här inte har vett nog efter 1000 år att tänka tanken "hm, kanske är rösten jag hör INTE min döda frus, trots att jag känner mig säker på det"? Det känns tyvärr helt realistiskt. Om folk inte lärt sig det där med känsloregulering och sånt när de blivit 30 eller 40, varför skulle de lära sig det när de är 1000?

…var det nåt mer jag tänkte på? Jag såg de bortklippta scenerna på blurayen, och tycker att allihop var värda att klippas bort. Deras avsaknad gjorde, överlag, att filmen blev bättre. Framför allt då scenen där Shang-Chis syrra pratar med Katy om att Katy och Shang-Chi egentligen är kära i varandra och borde satsa på det, typ. Det är en så värdelös scen! För det är verkligen så himla härligt skönt med en sån här film där en huvudperson-snubbe och hans tjejkompis inte blir ett kärlekspar. Normalisera ickeromantiska vänskapsrelationer! Så kanske, vem vet, en eller två färre unga grabbar går runt och tror att vänskap är nåt jäkla tröstpris…

I alla fall. Grymt snygg film, grymt bra skådisar som har bra kemi.

BETYG: 4+/5
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Jag har sett Rhea Gall Force (1989), en OVA (animerat direkt till video). Gall Force är nån slags metaserie som jag inte helt har grepp på, men som dyker upp i mina tankar då och då, och alltid har svårt att komma ihåg namnet på. Jag har bara sett några spridda bitar och har inget grepp om helheten.

Rhea Gall Force är typ en film på 60 minuter. Fyndet av utomjordisk teknologi på månen utlöste en kapprustning mellan Öst och Väst (ja, de heter bara så) med cybersoldater och maskiner man inte riktigt förstod, och en ganska kort tid senare är det människor mot maskiner istället.

Budet kommer från Mars att de kan få understöd – om cirka två år. ”Screw that, vi får ladda allt folk vi kan i rymdfärjor och dra dit istället” säger ledarna för både Öst och Väst. Så det är den desperata manövern som står i centrum.

1713088575843.png
Sandy, vår huvudperson

Gall Force har en enormt välbekant look för min del. Det är Kenichi Sonoda som står för karaktärsdesignen, vilket han också gjorde i Bubblegum Crisis, och så har jag ju läst hans manga Gunsmith Cats.

Är det bra då? Sisådär. Den får en krankisk trea av mig som myser lite över det estetiska. Jag går nog vidare och slökollar på Gall Force: Earth Chapter som utspelar sig efter den här.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag såg The Gauntlet från 1977. Clint Eastwood är den sortens snut han brukar vara, och han skall transportera Sondra Locke från Vegas till Phoenix. Resan utvecklas redan från början till ett veritabelt gatlopp!

Jag såg den för första gången för kanske 30 år sen, och jag mindes den som rätt OK. Och tja, den var rätt OK. Den får tre stjärnor, jag tror inte jag kommer att se om den om ytterligare 30 år.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Avengers (2012, ungefär)

Hade för mig att den var sebar. Den var absolut genomusel, om än inte lika hemsk som andra MCU-filmer jag sett.

Drar slutsatsen att den enda tillnärmelsevis bra MCU-filmen som gjorts är Black Panter.

Avengers får 1/5 döskallar
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag återsåg The Running Man från 1987 med Arnold Schwarzenegger i huvudrollen. Senaste gången jag såg den var sannolikt i skarven 80-90-tal. Då blev jag inte särskilt imponerad. Korkat manus, till stor del kassa skådisar och även om man bara är ute efter dum-action så finns det mängder med andra filmer som gör det bra mycket bättre.

Tyckte jag bättre om den så här 30+ år senare? Nej. Snarare tvärtom. Den har visserligen ett visst camp-värde som inte gör den till en fullständig katastrof men den är ändå endast för komplettister och fantaster av Arnold-rullar, filmer om gladiatorer eller Stephen King-filmatiseringar. Om man trots allt vill se den så finns den att hitta på Netflix. Men det är inget jag rekoemnderar.

Betyg: 1.5/5
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag återsåg The Running Man från 1987 med Arnold Schwarzenegger i huvudrollen. Senaste gången jag såg den var sannolikt i skarven ...
Jag håller med, Total Recall har åldrats mycket bättre. Om man nu vill ha sci-fi Schwarzenegger.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Jag läste just att en ny filmatisering tydligen var "in the works" 2021 med Edgar Wright som regissör. Jag menar, jag gillar ju såklart filmer som helt skiter i sina original och bara kör sin grej, men det vore lite intressant att se en lite mer boknära filmatisering. Eller bara en med lite annat fokus; jag är positiv till alla retellings överlag. Och den här boken har ju en del samhällskritik som jag tror jag uppdateras till att funka idag utan några jättestora ingrepp.

Jag tänker hoppas på en 2025-release givet att det är det år boken utspelar sig…
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Avengers (2012, ungefär)

Hade för mig att den var sebar. Den var absolut genomusel, om än inte lika hemsk som andra MCU-filmer jag sett.
Avengers var hetast på stan när den kom, men jag minns att jag såg om den några år efteråt och kände att det här, det är bara one-liners.
Så är det ju en Whedonfilm också.

Jag läste just att en ny filmatisering tydligen var "in the works" 2021 med Edgar Wright som regissör. Jag menar, jag gillar ju såklart filmer som helt skiter i sina original och bara kör sin grej, men det vore lite intressant att se en lite mer boknära filmatisering. Eller bara en med lite annat fokus; jag är positiv till alla retellings överlag. Och den här boken har ju en del samhällskritik som jag tror jag uppdateras till att funka idag utan några jättestora ingrepp.

Jag tänker hoppas på en 2025-release givet att det är det år boken utspelar sig…
En Running Man-remake kommer ju inte kunna undvika jämförelser med Hunger Games och Squid Game. Jag tycker iofs det är rätt "kul" att varje generation har sin egen dystopiska gameshow.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag håller med, Total Recall har åldrats mycket bättre. Om man nu vill ha sci-fi Schwarzenegger.
Om vi ska tala äldre Arnold-filmer som fortfarande håller så kan nämnas att man på Netflix även kan hitta Last Action Hero. Frågar man mig så ligger den definitivt på hans topp-fem-lista.
 
Top