WRNU:s filmklubb 2023 v47

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v47 2023 – #566 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Jag har sett Death on the Nile (2022), den andra filmen med Kenneth Brannagh som det belgiska kakmonstret Poirot och den tredje av tre som jag ser. Gissar på att det blir att se om Mord i Venedig nån gång framöver med flickvännen som inte tjuvstartade med den som jag gjorde.

Nå, den här kändes inte riktigt lika vass som de två andra, och jag tror att flera av mina favoritbitar av den har tillkommit i filmatiseringen (exempelvis kemin mellan Poirot och sångerskan Salome, spelad av Sophie Okonedo).

I vilket fall, en trevlig stund i soffan. Tre odygdiga juck på en egyptisk ruin av fem på den krankiska skalan.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Såg Gran Turismo (2022). Baserat på en sann historia -vilket man verkligen inte kan tro om man inte hade vetat om det, för det låter verkligen osannolikt.

Otroligt underhållande story om en ung snubbe som är så bra på tv-spelet Gran turismo att han får chansen att bli professionell racerförare för Nissan i verkliga livet. Svettiga och härligt filmade racingscener.
4/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag har sett om The Amazing Spider-Man 2, alltså Garfields andra och sista film. Den med dubstep-Electro.

För första gången på ganska länge så såg jag en film inte i 2D på min TV utan i 3D med mitt VR-headset. För den som bryr sig om det tekniska så verkar det som att man inte längre behöver ha DVDFab Passkey + LAVFilters + MadVR + Media Player Black Edition + Desktop Streamer för att få det här att funka; nu klarade jag mig med den betydligt mer hanterliga (och mindre fulhackiga) lösningen Passkey + POT Player + Desktop Streamer. Färre komponenter = färre saker som kan gå fel. Jag hade ett par tillfällen då filmen hackade till, men å andra sidan kraschade hela min förra lösning efter typ en halvtimme, och om jag spolade förbi dcen delen av filmen fick jag efter ett tag en massa mpeg-slem på högerögat… Så ja. Inte perfekt, men mycket bättre. Vilket är nice; förra gången fick jag inte POT Player att visa 3D som SBS men nu gick det hur bra som helst.

Jag har sett filmen förut, men vet inte om jag riktigt håller med mig själv. Jag menar… Visst, Peter Parker är en stjärt. Om det inte vore för honom skulle Gwen Stacey inte vara död i slutet av filmen. Men det är å andra sidan helt realistiskt att en snubbe är en stjärt när han knappt gått ut gymnasiet. Gymnasiekillar är inte så jädra brighta när det gäller hela "se bortom sin egen omedelbara horisont"-grejen.

Jag tycker också att Dane DeHaan funkar riktigt, riktigt bra som Harry. Och Jamie Foxx som Electro? Kanske är det för att jag sett honom reprisera den rollen i en bättre film, men jag tycker nog att det funkar.

Faktum är att det mesta funkar. Rätt bra, till och med. Det som inte funkar jättebra är väl framför allt tror jag hela dubstep-grejen. Varför har Electro en egen låt? När filmens soundtrack har låttext och den låttexten handlar om vad som händer i filmen, men det inte är diegetiskt, då… går något lite sönder för mig. Det funkar bara inte. Och hela grejen vid kraftstationen där han spelar musik och använder stationens pelare som typ equalizer… nej.

Det finns också ett par konstiga klipp kring Electro… Jag tänker ffa på två tillfällen:
Båda i anslutning till när Harry släpper loss honom.

Först den som stör mig mest: Först ser man hur Electro lyfter upp doktor Kafka med el. Sedan sitter Kafka plötsligt fast i den där ställningen Electro satt i tidigare. Den klippningen var väldigt jarring för mig.

Sedan den som egentligen är ett större kontinuitetafel men som egentligen inte stör så mycket: Electros dräkt. Var kom den ifrån? Det känns som att det saknas en scen där han får den, typ nere i Special Projects eller något. Där den där "laddning"-mätaren som sedan syns i och efter striden kan introduceras.

En sak som slog mig var också att den här filmen kändes så himla nära Spidermanspelen, alltså de nya. Både i känslan i hur Spiderman svingar sig, och i striderna. På ett bra sätt, alltså. Jag antar att speltillverkana använde den här filmen som inspiration.

Hurt som helst: Ja, det här är en rätt bra film. Inte en av de bästa superhjältefilmerna, men den tål att ses och ses om. Jag gillar den. Jag kan rekommendera den till alla som kan släppa tanken på att Electro nödvändigtvis måste vara precis som i serien.

BETYG: 4/5
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Jag har sett Terminator: Dark Fate (2019).

Mycket jakt och effekter, rätt lite show och ganska mycket tell. Ingen behövde nog den här filmen...

Men visst var det lite fint att se Linda Hamilton och Arnie ihop igen. Och Grace var ju rätt cool. Och man kan äta chips till.

Tre robotar från framtiden av fem möjliga på den krankiska skalan.
 
Top