WRNU:s filmklubb 2023 v45

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v45 2023 – #564 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Jag har sett Tom Alandhs dokumentär om sin far som var en sol och vårare. Den var väldigt gripande. Man hade gärna fått veta mer om hur svårt det måste ha varit med en mytoman som far. Roligt nog var fadern en tid gift med en känd kådespelerska som jag direkt kände igen från en biroll i Pippi (parfymbutiken). Som småbarnspappa kan jag replikerna i alla avsnitt utan till.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
511
Jag har sett Scorseses indianmördarfilm. Den var helt okej. Gillade särskilt slutet. Plötsligt, snyggt och meta. Det känns som att gubben blitt sämre på att klippa bort. Precis allt ska visst vara kvar.

66/100, dvs en crit, men oklart vilken typ.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag har sett The Doom that came to Gotham. En Batman/Lovecraft crossover jag inte viste att jag behövde. 20-tals versionerna av figurerna är kul, lagom lika och lagom annorlunda. Att det är en one-shot gör att de vågar ta livet av folk och till sist så är Etrigan med i en biroll.
Titeln ljuger inte heller - det är en Undergåg som anlänt till Gotham.

Jag är över huvud taget positiv till DCs tecknande filmer och den här hamnar rätt högt men når inte helt upp till topparna som tex Dark Knight Returnes eller The Long Haloween bearbetningarna. Misstänker utan att googlat att Mignola gjort förlagan till denna.

Att jag vill veta mer om 20-tals Oracle och 20-tals Pingvinen osv tycker jag talar för att en timme och tio minuter är perfekt längd. Det hinner inte bli för mycket av det hela innan det är slut.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag har tyvärr sett Eraser: Reborn från 2022. Det är alltså ett försök att "reboota franchisen".

Och visst borde det väl finnas något att hämta där? Eraser gjordes innan övervakningssamhället började på riktigt, innan CCTV och ansiktsigenkänning etc. Det borde gå att göra en schysst modern actionthriller på konceptet om en snubbe vars jobb det är att få folk att "försvinna" in i vittnesskyddsprogram i det samhället.

(Det här är inte den filmen. De gör exakt ingenting intressant med den moderna tidens tech)

Och det är inte som att jag egentligen har något emot att de refererar originalfilmen. Eller att de förlagt stora delar av filmen i (fattiga delar av) Kapstaden istället för någon mer hightech setting. Eller att de tar upp frågor om illegal djurhandel eller apartheid.

Men det är så jävla dåligt. Så jävla, jävla dåligt. Huvudpersonen är en träbock – jämfört med Schwarzenegger. Helt karismalös och ointressant. Manuset är extremt styltigt och klumpigt. Otroligt taffliga expositionsdumpar, repliker som inte landar eller ens verkar hänga ihop. Plotten följer originalfilmens beats till den nivå att exakt ingenting förvånar om man sett den först. Specialeffekterna är otroligt lågbudgetfula och pinsamma, och det gäller inte bara CGI-djur utan även till exempel muzzle flashes. Ibland skiter de bara i att visa det dyra i bild; typ i slutet när skurken står på en lastcontainer som släpps i marken. Containern innehåller en gravid noshörning. Som flyr, och lämnar skurken fastklämd under en gallerdörr. Vad får vi se? Containern ramlar i marken, få får en "kloppetiklopp"-ljudeffekt och… sen ligger skurken fastklämd. SÅ. JÄVLA. DÅLIGT. På ALLA sätt.

Se inte den här. Se INTE den här. Inte ens på skoj, den är inte så dålig att ben blir bra/rolig. Den är bara a fucking slog.

BETYG: 1/5


EDIT: När filmen försöker vara technothriller blir det dessutom bara sjukt pinsamt. För de som skrivit filmen verkar inte ha pratat med någon som kan något om teknik. Några exempel:
  • "Vi 3d-scannar av dig och lägger in scanningen som ett poison pill i hela världens övervaningssystem så de inte kan känna igen dig".
  • "På den här krypterade minnesstickan har vi kryptocurrency, och det tänker vi behandla som en seriös grej med stabilt värde genom hela filmen"
  • "För att komma åt cryptocurrencyn utan att kunna spåras måste man vara på ett säkert nätverk – och med "säkert nätverk" menar vi "inne på en bank".
  • "När vi accessar cryptocurrencyn via det säkra nätverket så försvinner den – och säger att någon 'rensat kontot' och skickat pengarna till ett Ont Företag™". För krypto är ju känt för att "ligga på bankkonton" nämligen, och när man "låser upp" så gör man att någon annan får fri lejd att föra över pengarna.
That's not how that works. That's not how ANY of this works.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,286
Jag har sett Legend (director's cut)


Det här var... överraskande meh.

Storyn försöker härma klassiska folksagor, men lyckas sådär. Det är mer ett allmänt potpurri på myt, folksaga, gammaltestamentligt anti-synd-tema och S&S-fantasy. Det funkar, om än bara hjälpligt. Det går att ha så overklig dialog som den här filmen har om det framförs av bra skådisar. I den här filmen är det två som funkar på det planet - Mia Sara och Tim Curry. Alla andra är på skalan nja till absolut inte.

Nä, det som gett den här filmen kultstatus är helt klart det visuella. Det tar c:a två minuter, sen är man inne i dess förhöjda verklighet. Ridley Scott och hans specialeffektsteam har lyckats så det bara skriker om det. All makeup, designen på miljöer, hur ljuset faller, och så vidare. Allt är otroligt vackert gjort och flyger rakt av. Det här är en film som ska ses och inte lyssnas på.

Fasen vet om man inte borde göra en fanklippning där man vrider upp volymen på soundtracket lite mer, stryker 85% av dialogen och ser vad som händer. Jag tror det hade blivit en bättre film, om än mer av en konstfilm.

Men nä. Det här är faktiskt inget man behöver se. Kolla in lite scener på youtube och fascineras av det visuella. Men att se allt i ett svep? Nä.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Jag har sett The Doom that came to Gotham. En Batman/Lovecraft crossover jag inte viste att jag behövde. 20-tals versionerna av figurerna är kul, lagom lika och lagom annorlunda. Att det är en one-shot gör att de vågar ta livet av folk och till sist så är Etrigan med i en biroll.
Titeln ljuger inte heller - det är en Undergåg som anlänt till Gotham.

Jag är över huvud taget positiv till DCs tecknande filmer och den här hamnar rätt högt men når inte helt upp till topparna som tex Dark Knight Returnes eller The Long Haloween bearbetningarna. Misstänker utan att googlat att Mignola gjort förlagan till denna.

Att jag vill veta mer om 20-tals Oracle och 20-tals Pingvinen osv tycker jag talar för att en timme och tio minuter är perfekt längd. Det hinner inte bli för mycket av det hela innan det är slut.
Jag var själv rätt besviken på den.
Tyckte det kändes som de var mer intresserade att introducera så många klassiska Batman karaktärer i sin nya tolkning än att fokusera på berättelsen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,163
Men nä. Det här är faktiskt inget man behöver se. Kolla in lite scener på youtube och fascineras av det visuella.
Det mesta är inte så bra, särskilt inte något där Tom Cruise är med... men ibland är det så jäkla bra!


Gör det, Lili!
 
Top