WRNU:s filmklubb 2023 v43

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v43 2023 – #562 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Jag har sett Oppenheimer på bio ihop med 13-åringen.
Filmen är tre timmar men känns inte så lång vilket är imponerande. Det är 2 timmar etablering+atombombskapande som vi båda gillar, och sedan 1 timme personligt efterspel och amerikansk politik som sonen tycker är seg men jag tycker håller nivån från resten av filmen. Det är jämn kvalitet och bra skådespeleri hela vägen. Det är lite naken som känns helt onödigt (och jag läste nånstans att flera kvinnor har åsikten att Nolan inte kan skriva kvinnoroller, men det är jag nog inte kompetent nog att avgöra) men annars fanns det nog inget jag störde mig på.

Så vad är det jag sett? Historiedokumentär och personporträtt lite intvinnat i varandra. Är det bra? Det är välgjort och jag är glad att jag sett filmen, men det är nog inget som kommer hänga kvar i huvudet på mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag tänkte egentligen inte se Bullet Train, för det lilla jag sett av marknadsföringen tilltalade mig inte. Jag vet inte om det var marknadsförarnas fel egentligen, för jag har faktiskt själv ingen aning om hur jag skulle marknadsföra den här filmen. Men… nu hade min favorit-filmyoutuber CinemaWins gjort veckans video om den här filmen, och efter att ha sett början av den videon insåg jag att jag ville se filmen innan jag tittade vidare. Så here we are.

Så. Brad Pitt, Sandra Bullock, Joey King, Hiroyuki Sanada, Zazie Beetz och Masi Oka… Rätt bra folk inblandade, alltså. Plus ett par andra bekanta ansikten som dyker upp för roliga cameos.

Brad Pitt spelar en lönnmördare i tokyo. Han har varit ute ur gemet ett tag, och gått i terapi, och har nu bearbetat sina känslor och är full av halvt ihågkomna visdomar och klyschor. Nu ska han vicka för en annan lönnmördare som fått nån mag-grej. Enkelt jobb: Sno en portfölj ombord på ett bullet train. Tyvärr är han övertygad om att han är otursförföljd och, tja, det går inte riktigt så smidigt som man kanske skulle önska sig, det här jobbet.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra den här filmen rättvisa utan att börja rada upp märkliga eller roliga saker som händer i den, och det vill jag inte för halva grejen är att bli överraskad. Jag kan väl säga att det finns andra lönnmördare på samma tåg, åtminstone. Men annars får ni nöja er med att filmen är helt jävla crazy bananas och har ingen känsla för moderation, och ni vet vad jag tycker om sånt (jag älskar det). Den är kul, den har skojjiga twistar, mycket snabbt tempo (i två timmar), och hinkvis med blod och splatter och folk som kräks blod och ninjasvärd som går genom… Ja. Nej. Jag ska inte bli mer specifik. Se den.

(Om nån fortfarande undrade huruvida Brad Pitt är en bra skådis och ifall han kan vara rolig? Ja. Ja, är svaret.)

Jag… vill nog inte se om den imorgon, däremot. Den är jättebra, men inte riktigt den nivån av BÄST.

BETYG: 4+/5
 
Top