Nekromanti Woodland Warriors

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är förälskad:
anth :heart: Woodland Warriors

Det här är ett underbart litet spel som jag även kan även beskriva som gulligt och sött.

Woodland Warriors

Den bok jag köpte kom spiralinbunden och i A5-format.
Det första man märker är att den här författaren kan skriva. Texten är enkel, tydlig och nybörjarvänlig.

Woodland Warriors (WW) bygger på Sword & Wizardry (SW). S&W är en av de större OSR-spelen - men oroa er inte, man får leta länge innan man hittar några spår av S&W i det. Faktum är att WW har mer att göra med Mouseguard än med DnD.

För det första använder man sig av 6-sidiga tärningar i det här spelet. Bara 6-sidiga tärningar.
Sedan kommer attributen; de vanliga STR, DEX, CON, INT, WIS, CHA från 3 till 18.
Nu märker man hur det börjar skilja sig från S&W. Under DEX finns en kolumn som heter Reflex Save, CON har Fort Save och WIS har Will Save. Saves beror mest på ens attribut.
Inte nog med det; STR har Strength Feat, INT har Lore Roll och CHA har Persuade Roll - och dessa fungerar precis som saves.
Har man t.ex. DEX 16 ska man slå 3 eller mer med en d6 för att lyckas med ett Reflex Save.

Sedan kommer klasserna:
Wizard, Friar som heter Cleric i andra spel, Warrior som är en Fighter och Scout som är en kombination av Ranger och Thief.
Och här upptäcker man också att spelet bara har 6 levels - vilket är precis lagom i just detta spel.
För att kompensera att Friar inte får Cleric-spells förrän vid level 2 har Friar fått paladinförmågan Lay on Hand - men här heter det Lay on Paws. :heart:

Även hp fungerar lite anorlunda: t.ex. för en Friar:
Level 1: 1d6+1 hp
Level 2: 1d6+2 hp
Level 3: 2d6 hp
Level 4: 2d6+1 hp
Level 5: 2d6+2 hp
Level 6: 3d6 hp
Och man slår om ALL hp när man går upp i level (man kan inte få färre hp när man slår om).

Så ska man bestämma Kind, det som heter Race i andra spel. Man kan vara grävling, Igelkott, Mullvad, Mus eller Ekorre.

För rollpersonerna finns bara ett alignment: Good. Man spelar goda små djur från fablernas värld som kämpar mot onda djur som vesslor, spindlar och ormar.

Bärförmågan räknas i "things". Ett normalstarkt djur kan bära 5 "saker", sedan lägger man på sin STR modifier.

Avstånd har gjorts om:
Inch = Claw
Foot = Paw
Yard = Strid
Mile = Furlong

Strid fungerar lite annorlunda
No Armor = AC 2
Padded = AC 3
Chain = AC 4
Plate = AC 5
- och dessa värden är helt enkelt vad man ska slå med en d6 för att träffa.
Hur bra man är på att slåss beror på hur många HD man har. Som ni ser ovan får Friar 2d6 vid level 3 - och då får man också anfalla med 2 tärningar.

Efter alla "monster" (som är olika djur) kommer en NPC-klass för att göra skurkarna lite bättre: Rogue.

I slutet av boken finns även en liten värld: The Alder Vale Setting, samt ett 15-sidigt äventyr: Shadow's Roost.

Vad väntar ni på? Det är bara att sätta igång att spela!
:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

...men vänta!
I den version av Woodland Wariors som jag köpte har vi bara kommit halvvägs genom boken.

- Sen kommer 18 sidor Greyrock Isle - A sandbox setting for Woodland Warriors.
Man får även 2 nya kinds: hare och utter.
Och 2 nya classes: Talespinner (bard) och Wayfarer (monk).

- Sen kommer 27 sidor Woodland Warriors Out West
Nu är vi i Vilda Västern så plocka fram revolvern!
Här finna inga nya classes, men regler för hur man gör om klasserna för att passa i Vilda Västern.
Det finns dock 2 nya kinds: präriehund och tvättbjörn.

- Sen kommer 58 sidor med Woodland Warriors at Sea
Skepp ohoj landkrabbor - nu är vi pirater!
Den här delen är mörkare än de övriga - för piratlivet är tufft. Bl.a. finns det en klass som heter Sawbones (skeppsdoktor?) vars specialförmåga är att amputera sina patienter...
Nu får man även spela ondingar, s.k. "vermin": räv, råtta, näbbmus, orm, hermelin och vessla.

- Och nu är boken slut.

... men vänta!
En fågel har viskat i mitt öra att man håller på med ytterligare en del: Woodland Creatures in Space - är inte det awsum så säg.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag har bara en sak att säga om det här.

*harklar sig*

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Jag har satt upp det på listan över saker jag ska köpa när jag fått ett jobb!
 
G

Guest

Guest
Jag är såld! :gremlaugh:

Fast jag vet ju att äventyren som alltid kommer sluta i kannibalism och galenskap...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Kul att läsa en kondenserad recension/presentation. Jag har sett till spelet men inte spanat in det närmare. Nu lät det ju supermysigt. :gremsmile:

För den som vill spel med minis rekommenderar jag Splintered Light!
 
Top