Nekromanti Wizards stänger av pdf-kranen; anmäler fildelare

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Läste nyss att WotC har beordrat RPGNow och Paizo som säljer D&D-böcker som PDF att med omedelbar verkan sluta med det.

Det verkade till och med vara så att om du köpt en PDF men ännu inte laddat hem den, så sitter du på pottkanten.

Dessutom har företaget anmält folk i Polen, Filippinerna och USA som lagt upp dessa pdf:er på fildelningsnätverk.

Källa: www.enworld.org

---

På sitt sätt inte så förvånande, även om det abrupta och klantiga tillvägagångsättet snurrat upp en skitstorm utan like.

Jag menar, de måste ju precis som alla andra sett hur fruktansvärt lätttillgängliga D&D produkterna blivit på torrent-nätverken, och då i perfekt kvalitet (alltså inte som sura inscannade kopior, utan med komplett textmassa, länkar och bokmärken).

För närvarande verkar det vara förvirring som råder.

Ska bli intressant att se vilken utveckling som följer.

Och, ärligt talat, om detta överhuvudtaget får någon effekt av avsedd art alls, eller om det bara skapar upprörda och förbannade kunder, medan fildelarna (som alltid annars) bara seglar vidare...
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Jag tror det kommer ha negativ inverkan på seriösa kunder. Jag har själv tillräckligt svårt att spela gratis RPG direkt skrivna på dator som Final Fantasy RPG och Fallout Pen and paper RPG så jag skulle nog inte orka sitta och läsa igenom en scannad bok på datorn. Har man köpt en bok via pdf och sen inte får den så kommer man sannolikt aldrig mer köpa något från Wotc
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Wow, snacka om att Wizards skjuter sig själva i foten. Att sluta sälja .pdf:er kommer inte att påverka piratkopieringen. Den enda skillnaden är att det tar några extra veckor innan böckerna dyker upp scannade på nätet. Så funkade det innan .pdf-försäljningen kom, och om fin-pdf:erna försvinner så kommer piratkopieringen att leva vidare så.
Vad Wizards gör är att enkelheten och smidigheten som fanns i goda .pdf:er och digitalförsäljning går förlorad. Fansen som vill köpa .pdf:er tappar den goda möjligheten och får pirata dåliga dåliga istället.

CapnZapp said:
...skapar upprörda och förbannade kunder, medan fildelarna (som alltid annars) bara seglar vidare...
Du försöker, som Wizards, göra en skillnad mellan kunder och pirater. Sanningen är att den skillnaden inte riktigt finns, då de som piratar böckerna i mångt och mycket också är de som köper böckerna. Kopiering främjar försäljning och sprider och stärker hobbyn. Jag tycker det börjar bli dags att sluta åtala ens kunder.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Wizards stänger av pdf-kranen; anmäler fildela

Jag är helt övertygad om att nästan alla som har piratat pdf:erna även har köpt böckerna.

Det är minst sagt klumpigt att spela med bara pdf:erna, men de är ypperliga till att söka efter saker i.

//Anders, som har köpt böckerna samt piratat pdf:erna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Re: Wizards stänger av pdf-kranen; anmäler fildela

Anders Åstrand said:
Jag är helt övertygad om att nästan alla som har piratat pdf:erna även har köpt böckerna.

Det är minst sagt klumpigt att spela med bara pdf:erna, men de är ypperliga till att söka efter saker i.

//Anders, som har köpt böckerna samt piratat pdf:erna.
Indeed.

Själv piratade jag PHB2 eftersom den var slut på både Adlibris, Bokus och SFbok. Jag kommer att köpa den nästa månad.

Som nån sa, i vanlig ordning är inte konsumenter och pirater två grupper. Det är samma grupp.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Re: Wizards stänger av pdf-kranen; anmäler fildela

Enligt vissa spekulationer så kan deras agerande förklaras i WotC ska ha ansett retro-spelandet snor uppmärksamhet och kunder från D&D4e och att en gång för alla ta död på köpandet av officiella men utgångna produkter.
Nu har jag personligen ingen aning om hur det stämmer utan är kanske endast vissa arga spekulationer hos uppretade personer. Men det slår definitivt mot de som använder sig av pdf:er för att köra äventyr och versioner äldre D&D upplagor och köper i pdf istället för på ebay och amazon.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,462
Location
Köping
Re: Wizards stänger av pdf-kranen; anmäler fildela

Wulfrik said:
Enligt vissa spekulationer så kan deras agerande förklaras i WotC ska ha ansett retro-spelandet snor uppmärksamhet och kunder från D&D4e och att en gång för alla ta död på köpandet av officiella men utgångna produkter.
Nu har jag personligen ingen aning om hur det stämmer utan är kanske endast vissa arga spekulationer hos uppretade personer.
Ja, dessa spekulationer är ju så dumma att det inte finns. Den enstaka procenten OD&D-spelare tar knappast kunder från 4E som kommer att skaffa 4E nu när äldre böcker blir svårare att skaffa lagligt.

Den mer sansade teorin är ju att WOTC vill starta en egen webshop utan konkurrens från RPGNow och dylika. Notera att de drog in Paizos tillstånd att skriva Dragon/Dungeon Magazine innan de startade upp det själva, och började ge sig på folk som tillhandahöll "character builders"* med alla krafter uppstattade först när de hade en egen färdig.

*) Framförallt debaclet med Ema's karaktärsblad till 4E, där han reproducerade regeltext från grundböckerna och erbjöd att hosta folks karaktärer mot betalning.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Wizards stänger av pdf-kranen; anmäler fildela

Jag vet inte, jag skulle aldrig betala för D&D.

- Ymir, som ändå spellett D&D, mind you...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Wizards stänger av pdf-kranen; anmäler fildela

Inte bara är Players Handbook 2 slut, Dungeon Delve-boken tog OCKSÅ slut direkt. Är det SFBok som tar in för få ex, eller vad är grejjen? Jag var där häromdagen och gick gå hem tomhänt. De hade ju inte ens Mouse Guard. Bah. Piracy FTW.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Wizards stänger av pdf-kranen; anmäler fildela

Eksem said:
Inte bara är Players Handbook 2 slut, Dungeon Delve-boken tog OCKSÅ slut direkt. Är det SFBok som tar in för få ex, eller vad är grejjen? Jag var där häromdagen och gick gå hem tomhänt. De hade ju inte ens Mouse Guard. Bah. Piracy FTW.
När det gäller PHB2 fick SFbok in betydligt färre exemplar än man beställt. Bokhandeln menar att det berodde på WotCs lågprioritering av den europeiska marknaden. I så fall förklarar det Dungeon Delve-bristen också, men Mouse Guard har WotC knappast med att göra. Kanske var det helt enkelt oväntat populärt.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Re: Wizards stänger av pdf-kranen; anmäler fildela

Hellzon said:
Den mer sansade teorin är ju att WOTC vill starta en egen webshop utan konkurrens från RPGNow och dylika.
Det ligger en hel del i detta, men detta kan vara sant utan att den troligaste teorin är falsk.

Alltså att Wizards sett att de PDF:er som spritts kommit direkt från dem själva. Att då stoppa pdf-försäljningen innebär att fildelarna inte längre får enkel tillgång till perfekta PDF-kopior.

Om de sedan startar försäljning i egen regi kanske det kan hjälpa dem hålla koll på spridningen av PDF:er, vad vet jag, men jag skulle inte satsat några pengar på det.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Wizards stänger av pdf-kranen; anmäler fildela

Detta låter ju tveklöst rimligast, och får ett beslut som känns som otypiskt WotC att framstå som ett beslut som är mycket typiskt för WotC.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Re: Wizards stänger av pdf-kranen; anmäler fildela

Meh, vad jobbigt. Jag både tankar ner pdf'er och köper böcker. Ser oftast pdf'erna som ett kika-i-boken-och-se-hur-den-verkar, istället för att knata in i en butik och stå och dregla i boken där. Lägger ner mycket, cirka jättetusen, pengar på rollspel/spel, tror inte jag är ensam om det. Wizards får definitivt ut valuta för mina nedtankade pdf'er. Mervärdet är ju att jag får boken. Bläddrar hellre i en bok än i en pdf som regel, men visst ibland söker jag i en pdf när boken står några meter bort i bokhyllan.

Wizards, sluta göra det jobbigt för mig när jag fyller era kassakistor!

/Lambi
 
Top