Re: Ljudskryt
"Bra prylar kan inte förbättra en dålig signal, de återger den precis som de får den, vilket gör att de avslöjar den bättre än billiga prylar som gör en mullrig soppa av allt."
Jag har hört audiofiler säga att priset förhåller sig exponentiellt till kvaliteten. Jag är benägen att hålla med - dubbelt så bra ljud kostar i allmänhet tio gånger så mycket pengar.
Skillnaden i kvalitet mellan 3000 kronor CD-spelare och 8000 kronor CD-spelare är inte +150%, som priset antyder vid första blicken, utan kanske högst +15%. Vill du ha något som är märkbart bättre så får du vara beredd att hosta upp i storleksordningen fem till tio gånger så mycket pengar, inte ynkans 2,5 gånger så mycket.
"Ingen aning om hur det funkar, men spontant skulle jag säga att man inte borde kunna det."
Jupp, och kängurus borde inte kunna hoppa och humlor borde inte kunna flyga.
I själva verket är det små skillnader i fasförskjutning som gör att hjärnan kan placera ett ljud i olika grader vid sidan av. Det tillsammans med annorlunda ljudupptagning framifrån och bakifrån (pga de där hudflikarna som kallas "ytteröron") gör att vi kan skilja på ljud framifrån och bakifrån. Balanssinnet spelar en stor roll i det hela också, liksom vilken frekvens ljudet är på. Basljud har vi till exempel svårt att placera, eftersom våglängden är så låg att fasförskjutningen blir för liten. Av den anledningen kan man ha en subwoofer nästan var som helst.
Slutsatsen är att det inte är så enkelt att vi har ett hål på vardera sidan av skallen där det läcker in ljud. Det är att förenkla för långt. Naturvetare gillar att förenkla för långt (tro mig, jag vet - jag är naturvetare), och det blir de ibland lidande av.
"Alternativt skulle jag säga att om två öron är tillräckligt för att placera ett ljud tredimensionellt så borde två högtalare vara nog för att generera motsvarande ljud."
Det är det inte, av ovanstående skäl. Eller snarare, det går, men investeringen i energi, tid och pengar för att lyckas med det med endast två högtalare gör att det helt enkelt är billigare att köpa fem högtalare och en sub. Eller om man så vill, hyra från Thorn.