Nekromanti Wilderlands of High Fantasy

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Wilderlands of High Fantasy, vad är det för något? Det finns en box som är svindyr (250 dollar för en begagnad) och små häften på 32 sidor som ges ut av vad som verkar vara män utan sinne för illustrationer eller evokativa framsidor. Informationen på internet är mest "Det är BÄST!" eller "Jag minns när jag var ung, då var det bra". Det verkar vara npgon sorts D&D fast nästan Swords and Sorcerysmak, med mycket vildmark som är farlig och små stadsstater, stämmer det?
Vad är det? Är det bra? Är det bättre en en buktalare?


Storuggla, google hjälper inte alls
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
En av de absolut första publicerade kampanjvärldarna till D&D (innan det ens blev AD&D, typ).

Väldigt mycket Howard och Leiber (fast med alver, orcher osv), mer än Gygax egna skapelser. Rå, mörk värld där faror lurar överallt, de flesta stadsstater (som t.ex. City-State of the Invincible Overlord) styrs av onda tyranner. Slaveri är utbrett och allmänt accepterat (kanske en av de mer märkbara skillnaderna mot exempelvis Greyhawk/Oerth). Väldigt Sword & Sorcery, som du själv säger.

Justja, de olika människofolkslagen har väldigt skiftande hudfärger också. Man kan stöta på människor med grön, blå, röd hy med mera.

Settingen lämpar sig bäst för öppna sandlådekampanjer där spelarkaraktärerna utforskar världen hexagon för hexagon och försöker överleva allsköns fasor och hemskheter.

Kolla längst upp på http://www.judgesguild.com/products/index.html så finns det mer information om boxen, samt en preview som ger en hyfsad bild av vad det är frågan om.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Boxen är möjligen världens största underlag för hexcrawl: den innehåller 18 kartor (9 dubbelsidiga posters) och två böcker som säger nåt som finns i varenda jäkla hexruta på varenda karta (t.ex. nyfödda gripungar som vaktas av en förälder).

Settingen i sig är som sagt lite sword & sorcery sådär. Men, den är också från en tid då man inte skiljde på fantasy och scifi så mycket, så det är inte straight up fantasybös som vi är vana idag.

Det finns en Player's Guide to the Wilderlands som nog är en bättre introduktion till settingen än boxen är. Där beskrivs världens historia och man får en översikt över statsstater och öar och sånt. Ytligt kan väl sägas att det är en värld i förfall vilket ger en såndär points of light-setting typ.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
City State of the Invincible Overlord och Wilderlands släptes av Necromancer Games på licens från Judges Guild. Necromancer Games släppte Rappan Athuk och City of Brass bland annat. Det är menat att vara hiskeligt old school och är baserat på moduler som kom ut i början av åttiotalet om jag inte minns fel. De andra modulerna till samma setting släpptes direkt av Judges Guild och ser i jämförelse ut som skit. Necromancerprodukterna är däremot jäkligt snygga.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Wilderlands of High Fantasy - produktlistning

Ursäkta min trådnekromanti, men när jag numera är en varannanmånadslurkare här, så kan jag ändå inte undvika att kommentera när min favoritsetting nämns.

Det korta svaret är ju såklart "Det är BÄST!", så egentligen räcker det att veta det, men jag tänkte ändå vara lite mer utförlig... Övriga respondenter har dock i princip haft rätt i sina svar, så egentligen är kanske min information överflödig.

Wilderlands är i alla fall den första publicerade officiella kampanjvärlden till D&D. När den släpptes (tror det var 77, stadskartan släpptes något år tidigare) var det i form av stadsmodulen City State of the Invincible Overlord (f.ö. den första stadsmodulen till något rollspel). Under den tid Judges Guild existerade kallades kampanjvärlden oftast "The City State Campaign". Så det begreppet kan användas synonymt med Wilderlands. Judges Guild släppte en mängd produkter kopplade till Wilderlands under åren 78-83. Dessa kan delas upp i följande kategorier (min indelning och jag har säkert missat ett par produkter):

Stadsmoduler
City State of the Invincible Overlord
Modron
City State of the World Emperor
Tarantis
Wraith Overlord - Terror Beneath the City State

Kartmoduler
Wilderlands of High Fantasy
Fantastic Wilderlands Beyonde
Wilderlands of the Fantastic Reaches
Wilderlands of the Magic Realm
City State of the World Emperor (kan även räknas in här)

City State Wilderness Campaign (innehåller detaljerade beskrivningar av platser på den första hex-kartan i Wilderlands of High Fantasy)
Mines of Custalcon
Pirates of Hagrost
Shield Maidens of Sea Rune
Spies of Lightelf
Witches Court Marshes

Treasure Maps med äventyr
Book of Treasure Maps I
Book of Treasure Maps II
Book of Treasure Maps III

Äventyr
Glory Hole Dwarven Mine
Tegel Manor

Övrigt
Fantastic Personalities

Tidningar
Judges Guild gav ut tidskrifterna Judges Guild Journal, Dungeoneer och Pegasus. I samtliga nummer av Pegasus samt några nummer av övriga tidskrifter ingick "City State Installments", som innehöll bl.a. historiebeskrivningar, platsbeskrivningar och äventyr.

Necromancer Games släppte på licens från Judges Guild följande Wilderlandsprodukter till D20-systemet:
Player's Guide to the Wilderlands
City State of the Invincible Overlord
Wilderlands of High Fantasy Boxed Set

Goodman Games släppte senare nyugåvor av följande gamla Judges Guild-äventyr som placerades i Wilderlands, men som ursprungligen inte var placerade där:
Thieves of Fortress Badabaskor
Citadel of Fire
Dark Tower

Det blev visst mest en listning av produkter - jag får återkomma med lite mer grejer när jag har tid...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Wilderlands of High Fantasy - produktlistning

"Det korta svaret är ju såklart "Det är BÄST!""

Konstigt, häromdagen pratade jag men en snubbe som menade att Greyhawk var BÄST. Du kan inte tänkas förklara vad det är som är så bäst med det? :gremwink:


Storuggla, det är ju sviiindyrt
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Wilderlands of High Fantasy - produktlistning

Storuggla said:
"Det korta svaret är ju såklart "Det är BÄST!""

Konstigt, häromdagen pratade jag men en snubbe som menade att Greyhawk var BÄST. Du kan inte tänkas förklara vad det är som är så bäst med det? :gremwink:

Storuggla, det är ju sviiindyrt
Jag skall försöka ge ett mer utförligt svar senare under den här veckan om vad som är bra och dåligt med Wilderlands i allmänhet och boxen i synnerhet. Men boxarna har blivit svindyra, men folk har ju alltid olika preferenser för vad som är dyrt och inte... Jag gillar ju settingen och äger av det skälet två boxar. Den ena av dem skulle jag nog ha sålt för runt $250 men jag skulle inte ha sålt det andra för det priset. Nu är jag låginkomsstagare och hade jag varit höginkomsttagare hade jag nog inte sålt någon av boxarna för $250.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Ja, ja, jag skall skriva ett vettigt svar snart. Nedan bloggpost tycker jag är lysande på att förklara vad som var bra och dåligt med ursprungliga Wilderlands (kommentarerna är också bra). Det som kan tilläggas var att kartorna hade väldigt hög produktionskvalitet, till skillnad från allt annat Judges Guild producerade.

Grognardia-länk
 
Top