Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,946
@Franz , Jag har alltid uppfattat dig som en gladlynt person. Jag tycker du ska ta vår kritik om armskenor och annat lite med en klackspark och inte ta det så personligt som jag uppfattar det att du gör. :)
Det märks verkligen att du är ett stort WoT-fan, men låt oss som är kritiska få utlopp för det utan att irritera dig på oss.
Jag tar det inte personligt, det har jag gjort tydligt tidigare, och jag har också varit jättetydlig med att folk såklart får diskutera vad de vill. Sen tyckte jag att det blev lite trist när armskenor var typ det enda som diskuterades och jag måste erkänna att jag ansåg att det tillslut blev rätt lite diskussion och rätt mycket "Låt oss garva åt den fula serien". Men det var inte det som mitt inlägg handlade om så det är beside the point.

Och oavsett vad inlägget handlade om så var det inte riktigt det jag svarade @RasmusL om. Han citerade en rätt gammal kommentar där jag tyckte att detta har vi ju redan pratat om. Det känns som att alla inblandade i diskussionen är överens. Och i alla fall jag tycker att det är lite mer kul diskussioner efter det. Det har diskuterats både yta och innehåll. Så jag ville vara tydlig med att jag inte har någon lust att ha en metadiskussion till. Blev inte den förra dessutom moderera?

Så, för att vara tydlig. Jag tar det inte personligt att folk tycker att Wheel of Time en ful serie. Jag tycker att man absolut får skriva och prata om att man tycker att serien är ful (Loial ska tydligen göra entré i dagens avsnitt och om det ser lika illa ut som på de läckta fotona kommer jag nog ha något att säga om det). Jag känner inte för att ha en till diskussion om diskussionen, av anledning att jag inte tror att det kommer att leda till något gott.

Vill också säga tack för att du tycker att jag ofta verkar gladlynt och trevlig, det gör mig jätteglad att höra 🙂 Tycker att du är en trevlig prick också 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,946
Så, då har man sett avsnitt 5. Här är lite spontana tankar:

Skönt att större delen av avsnittet utspelar sig i en stad! Hade de varit ute i vildmarken här också hade jag blivit less. Och som stad är Tar Valon intressant och snygg! Älskar arkitekturen, fick känslan av mellanöstern, fast med sin egen knorr. Långt ifrån generisk tråkig medeltidsstad. Jag gillar också interiören av Vita Tornet. Som sagt, kul att vi får se lite bebyggelse!

I staden träffar Rand och Mat på Loial. Och som jag anade var jag inte så jätteförtjust i designen. Det känns mer som en kostym än som att han är en varelse. Däremot var skådisen otroligt passande så Loial agerar som han borde. Vi får se om jag vänjer mig vid utseendet, men än så länge är jag inte såld.

Det händer mer hos Egwene och Perrin nu! Lite konfrontation med vitrockarna, lite hot och tortyr. Spännande och Valda är en skurk som man älskar att hata!

Vad som förvånar mig är att de andra karaktärerna kom lite i bakgrunden av en story kring en sörjande väktare. Det är en riktigt bra story som på ett intressant sätt undersöker bandet mellan aes sedaier och deras väktare. Jag gillar det och tycker faktiskt att detta är lite underutvecklat i böckerna. Dock hamnar våra huvudpersoner i bakgrunden till förmån för detta. Det känns som att de planterar något här som kommer att ha en payoff senare. Jag hoppas det, för ananrs är den här utökade storyn ett rätt märkligt beslut.

Ett annat märkligt beslut är att det känns som att de gjort om karaktären Lindarin till karaktären Elaida. Varför inte bara kalla henne Elaida i sådana fall? Men även om det är konstigt spelas karaktären av en riktigt bra skådis. Överlag är jag verkligen imponerad över hur duktiga skådisar de hittat, alla gör verkligen ett otroligt jobb!

En sak som jag inte var så förtjust i är klippningen. Den kändes lite hackig. Först träffar Rand Loial. Sedan går Loial till tornet och hämtar Nynaeve, men vi har liksom inte sett Rand prata om henne för Loial. Sen säger Nynaeve att de ska hålla ihop och akta sig för aes sedaier, men i nästa ögonblick medverkar hon på en av deras begravningar. Jag anar att saker här hänt i annan ordning från början eller att rätt stora delar klippts bort.

Men den storyn som vi får se är bra! Jag gillar relationen mellan alla karaktärer, jag tycker att det är kul att Lan (som är skittråkig i böckerna) här får lite mer att göra. Tempot är lite långsammare i detta avsnitt och jag tycker att det är helt rätt. Efter all jakt ute i vildmarken behöver vi chilla lite och låta story komma i framkanten.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,229
Ok, femte avsnittet. Bra grejer:
  • Många bra enskilda scener, övertygade skådespelarinsatser generellt.
  • Överlag bra val av underlag från böckerna, att flytta platsen från Camelyn till Tar Valon gör att de kan välja lite andra intressanta vinklar. Egwenes och Perrins del mest helgjuten igen.
  • Jag gillar presentationen av Tar Valon (minus kamelen) i utseende, plats, miljö - med några undantag (se nedan).
Mindre bra grejer.
  • Geografin, igen. Tjatigt men om det var här man skulle landa kunde man gjort lite mer för att etablera vilken slags resa det handlade om. Låta Moiraine prata om staden som deras mål och vägen dit, låta Thom säga något om det och nämna värdshuset etc. Nu känns det som att det fortfarande är Camelyn geografiskt bara med ett annat namn. Det faktum att Vitrockarna hinner dit för att möta Egwene och Perrin hjälper inte heller.
  • Interiörerna i Tar Valon. Sorry @Franz, de är fina men känns sterila. Som teaterdekor.
  • Nyaneves återförening med de andra som bara kastas fram. Här borde man plankat mer från boken och skickat ut Rand till trädgården (för att spana på Logain?) och låtit scenen byggas upp där. Nu vet jag att Elayne inte är med förrän i säsong 2 men hon hade också gärna fått ha en cameo som novis.
  • Loial, ja vad ska man säga. Otacksamt för skådespelaren. Jag får inte heller känslan av att han och Rand alls blir vänner. Knyter ihop med ovan, varför inte använda Loial, låta honom visa Rand trädgården m.m.?
  • Väktarstoryn. Jag känner mig faktiskt oengagerad. Kan bero på att skådespelaren som spelar honom (vars namn i serien jag glömmer) är en av en av dem jag tycker gör som gör sämre ifrån sig. Tar bara tid från det som borde vara viktigare - huvudpersonerna.
Nåja nu är det de olika splittrade trådarna avklarade, vilka serien haft svårt att hantera, och sällskapet kan återförenas så jag hoppas det tar fart härifrån.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,946
Geografin, igen. Tjatigt men om det var här man skulle landa kunde man gjort lite mer för att etablera vilken slags resa det handlade om. Låta Moiraine prata om staden som deras mål och vägen dit, låta Thom säga något om det och nämna värdshuset etc. Nu känns det som att det fortfarande är Camelyn geografiskt bara med ett annat namn. Det faktum att Vitrockarna hinner dit för att möta Egwene och Perrin hjälper inte heller.
Ja, jag kan verkligen tänka mig att folk som inte läst boken är väldigt förvirrade. Jag tycker verkligen att de borde haft med en karta i början. Jag vet att det hade kommit anklagelser om att de kopierar GoT, men jag tror att det hade varit värt det. Dessutom har ju typ alla fantasyböcker en karta i början, så jag skulle säga att det snarare är en grej som hör genren till.

Nyaneves återförening med de andra som bara kastas fram. Här borde man plankat mer från boken och skickat ut Rand till trädgården (för att spana på Logain?) och låtit scenen byggas upp där. Nu vet jag att Elayne inte är med förrän i säsong 2 men hon hade också gärna fått ha en cameo som novis.

Loial, ja vad ska man säga. Otacksamt för skådespelaren. Jag får inte heller känslan av att han och Rand alls blir vänner. Knyter ihop med ovan, varför inte använda Loial, låta honom visa Rand trädgården m.m.?
Håller med, både delen med Loial och återföreningen är väldigt hastigt och hackigt. Jag gissar på att det finns mer material som blivit bortklippt till förmån för väktarstoryn. Jag gillar den bättre än du, men jag tycker ändå att det är en konstig prioritering att göra om det inte leder till något väldigt viktigt.

En grej som jag undrar över. Jag tänkte inte på detta igår när jag såg avsnittet. Men finns det någon orsak till att Valda tror att Egwene kan bruka kraften? Han är ju en paranoid sadist som ser häxor bakom varje hörn, så jag kan köpa att det bara hör till hans karaktär, men finns det någon orsak förutom det?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,229
En grej som jag undrar över. Jag tänkte inte på detta igår när jag såg avsnittet. Men finns det någon orsak till att Valda tror att Egwene kan bruka kraften? Han är ju en paranoid sadist som ser häxor bakom varje hörn, så jag kan köpa att det bara hör till hans karaktär, men finns det någon orsak förutom det?
Nej, inte i serien, annat än att de färdas med en Aes Sedai - fast de släpper ju iväg Moiraine i avsnitt två i tron att hon inte är det, så det är lite konstigt ändå. I boken är det väl Perrins ögon han går igång på mest?

Edit: Tittade igenom summeringen som länkades, kap. 30. Det verkar ursprungligen vara en slump, Vitrockarna upptäcker dem under resan mot Camelyn och vill förhöra dem (för det är deras grej) och när de ska överlämna sig anfaller Perrins vargkompis Vitrockarna (oklart varför, för att vargen känner av deras rädsla och vill skydda dem?) vilket gör att Perrin försöker försvara vargen och dödar två soldater. Något som ger Valda ett horn i sidan till Egwene och Perrin.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,946
Nej, inte i serien, annat än att de färdas med en Aes Sedai - fast de släpper ju iväg Moiraine i avsnitt två i tron att hon inte är det, så det är lite konstigt ändå. I boken är det väl Perrins ögon han går igång på mest?
Jag tolkar det som att Valda hela tiden tror att Morraine är det, men att han inte kan göra så mycket åt det hela för tillfället. Men håller med, att reagera på ögonen som i boken är en bättre motivation. Jag kan köpa att Valda ändå gör detta för att han är som han är, och scenen det leder fram till är riktigt bra, men det är verkligen på gränsen för mig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,946
Glömde säga innan, en annan spaning som jag tycker styrker att de klippt bort mycket i avsnittet: I förra avsnittet smälter Logain sin bur. I början på detta avsnittet sitter han istället bunden på en häst. Sen när han förs genom staden sitter han i buren igen, som nu är hel! Jag antar att det från början fanns en scen där de typ resonerar om att de måste dölja hur stark han är och att folk skulle misstänka det om han sabbat buren, så de fixar fram en annan, men det blir konstigt som det är nu.

Jag läste någonstans att Rafe Judkins ville ha minst tio avsnitt per säsong, helst tolv, men att han fick åtta. Har detta månne tvingat honom att ta bort stora sjok av storyn?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,422
Location
Maastricht
Ok, femte avsnittet. Bra grejer:
  • Många bra enskilda scener, övertygade skådespelarinsatser generellt.
  • Överlag bra val av underlag från böckerna, att flytta platsen från Camelyn till Tar Valon gör att de kan välja lite andra intressanta vinklar. Egwenes och Perrins del mest helgjuten igen.
  • Jag gillar presentationen av Tar Valon (minus kamelen) i utseende, plats, miljö - med några undantag (se nedan).
Mindre bra grejer.
  • Geografin, igen. Tjatigt men om det var här man skulle landa kunde man gjort lite mer för att etablera vilken slags resa det handlade om. Låta Moiraine prata om staden som deras mål och vägen dit, låta Thom säga något om det och nämna värdshuset etc. Nu känns det som att det fortfarande är Camelyn geografiskt bara med ett annat namn. Det faktum att Vitrockarna hinner dit för att möta Egwene och Perrin hjälper inte heller.
  • Interiörerna i Tar Valon. Sorry @Franz, de är fina men känns sterila. Som teaterdekor.
  • Nyaneves återförening med de andra som bara kastas fram. Här borde man plankat mer från boken och skickat ut Rand till trädgården (för att spana på Logain?) och låtit scenen byggas upp där. Nu vet jag att Elayne inte är med förrän i säsong 2 men hon hade också gärna fått ha en cameo som novis.
  • Loial, ja vad ska man säga. Otacksamt för skådespelaren. Jag får inte heller känslan av att han och Rand alls blir vänner. Knyter ihop med ovan, varför inte använda Loial, låta honom visa Rand trädgården m.m.?
  • Väktarstoryn. Jag känner mig faktiskt oengagerad. Kan bero på att skådespelaren som spelar honom (vars namn i serien jag glömmer) är en av en av dem jag tycker gör som gör sämre ifrån sig. Tar bara tid från det som borde vara viktigare - huvudpersonerna.
Nåja nu är det de olika splittrade trådarna avklarade, vilka serien haft svårt att hantera, och sällskapet kan återförenas så jag hoppas det tar fart härifrån.
Allt det här ovan summerar i stort upp vad jag tyckte om avsnitt 5.
Mycket trist att interiörerna ser så kassa ut. Borde gå att justera med CGI? Jag hoppas de bättrar på detta till nästa säsong för det är verkligen ett horn i sidan för mig.

Det här avsnittet är nog bäst hitills. Det känns som att världen börjar ta form. Jag tar dock lite hjälp av diverse wikis för att reda ut va de olika färgerna för Ais Sedai innebär. Röda, Blå, Gröna, Grå, Bruna, Vita, Gula....missade jag någon? Det här känns råsnott från Tolkien. Gandalf den grå, Saruman den vite, De blå trollkarlarna, Radagast den brune. Inget som jag stör mig på, men det känns rätt uppenbart vartifrån inspirationen kommit.
Jag gillar Ais Sedai och alla intriger som pågår i Vita Tornet.

Oigren var skoj, men det kändes som att det skulle finnas något starkare där som förblev....ja inget? Det kanske kommer i kommande avsnitt?

Överlag tycker jag serien växt sig starkare.
Men den ser fortfarande bitvis väldigt "billig" ut (Interiörerna främst i detta avsnitt, men staden överlag). Hur kan den här serien varit så förbannat dyr? La de alla pengar på miss Pike eller? Att putsa till saker och ting med CGI eller hur man nu styr upp saker i efterproduktion borde väl inte vara en omöjlighet tänker jag!

Nåja, det tar sig. Jag grips allt mer av storyn i vart fall.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,946
Överlag tycker jag serien växt sig starkare.
Men den ser fortfarande bitvis väldigt "billig" ut (Interiörerna främst i detta avsnitt, men staden överlag). Hur kan den här serien varit så förbannat dyr?
Nu tycker ju jag inte alls att den här serien ser billig ut, det är verkligen den kritiken som jag är mest förvånad över, men anledningen till att just fantasy kostar väldigt mycket är ju att man måste bygga upp allt från grunden. Även i sci fi kan man ju i många fall ta en befintlig plats och tweeka till den, medan du i en fantasyserie måste bygga upp allt, även om de sitter i ett helt vanligt rum.

I Wheel of Time har de hittills byggt upp två hela städer och två byar från grunden. De har gjort en typ hel armé av dataanimerade trollocker som springer och gjort en massa cgi-tweeks på de trollocker vi ser i närbild. Sen alla kostymer, vapen etc. Allt från grunden. Och om de åtminstone något så när följer boken blir det en stor stad till vi får se, kanske ett fältslag, ännu mer trollocker och en massa magi.

Jag tror att det är ovanstående som kostar pengar. Jag är som sagt rätt nöjd med det vi får se, men jag håller tummarna för att vi kan få en åtminstone likvärdig kvalitet men med fler avsnitt per säsong då det för mig är klippningen som hittills är seriens största akilleshäl.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,946
Kul förresten att du gillar serien mer nu @Beastslayer 😊👍 Vi får se hur den artar sig, hoppas att det visuella blir mer i din smak och att klippningen blir bättre så att jag blir mer nöjd 😁
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,422
Location
Maastricht
Nu tycker ju jag inte alls att den här serien ser billig ut, det är verkligen den kritiken som jag är mest förvånad över, men anledningen till att just fantasy kostar väldigt mycket är ju att man måste bygga upp allt från grunden. Även i sci fi kan man ju i många fall ta en befintlig plats och tweeka till den, medan du i en fantasyserie måste bygga upp allt, även om de sitter i ett helt vanligt rum.

I Wheel of Time har de hittills byggt upp två hela städer och två byar från grunden. De har gjort en typ hel armé av dataanimerade trollocker som springer och gjort en massa cgi-tweeks på de trollocker vi ser i närbild. Sen alla kostymer, vapen etc. Allt från grunden. Och om de åtminstone något så när följer boken blir det en stor stad till vi får se, kanske ett fältslag, ännu mer trollocker och en massa magi.

Jag tror att det är ovanstående som kostar pengar. Jag är som sagt rätt nöjd med det vi får se, men jag håller tummarna för att vi kan få en åtminstone likvärdig kvalitet men med fler avsnitt per säsong då det för mig är klippningen som hittills är seriens största akilleshäl.
Titta ett par gånger extra på scenerna inne i Vita Tornet. Det ser inte ut som att tornet är tusentals år gammalt. Det ser ut att ha blivit färdigbyggt i förrgår och drybrushat av en kille på Games Workshop med en megastor pensel.
Det gör ont i ögonen och själen när jag rycks ur illusionen om att det är en annan värld till att det där är ju uppenbart en kuliss.
Ska tillägga att jag stör mig på samma sak i LOTR filmerna där jag upptäcker alltmer sådant numera även om jag älskar dem filmerna.
Det är en sådan sak som jag inte såg 2001 men jag ser idag, och det stör mi, för det får det att se billigt ut.

Men, jag är pepp på att se mer! Handligen har som sagt gripit tag i mig, och då jag har lite mer insyn i världen tack vare lite smygläsning på wikis så förstår jag mer om det mesta.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,946
Titta ett par gånger extra på scenerna inne i Vita Tornet. Det ser inte ut som att tornet är tusentals år gammalt. Det ser ut att ha blivit färdigbyggt i förrgår och drybrushat av en kille på Games Workshop med en megastor pensel.
Grejen är att tornet byggdes av ogiers, och de har typ en överkänslig byggnadskonst så det bekommer inte mig.

Men sedan så är inte jag så är jag inte intresserad av realism i fantasy på det sättet. En av mina favoriter i genren är Exclalibur från 1981, det kanske säger en del 😂
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,133
Location
Stockholm
Titta ett par gånger extra på scenerna inne i Vita Tornet. Det ser inte ut som att tornet är tusentals år gammalt. Det ser ut att ha blivit färdigbyggt i förrgår
Det kallas restaurering, de gör sånt vart femtionde år till hundrade år.

Vissa trollkarlar nöjer sig kanske med att bo i gamma förfallna ruckel som inte har blivit vitkalkade sedan de byggdes men Asi Daier har klass, och pengar att spendera på att deras hus ser bra ut.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,422
Location
Maastricht
Grejen är att tornet byggdes av ogiers, och de har typ en överkänslig byggnadskonst så det bekommer inte mig.

Men sedan så är inte jag så är jag inte intresserad av realism i fantasy på det sättet. En av mina favoriter i genren är Exclalibur från 1981, det kanske säger en del 😂
Ah, ja, det gör det :LOL:


Vissa trollkarlar nöjer sig kanske med att bo i gamma förfallna ruckel som inte har blivit vitkalkade sedan de byggdes men Asi Daier har klass, och pengar att spendera på att deras hus ser bra ut.
Ja, vem hade inte velat bo i en kuliss, liksom? ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Två avsnitt in och jag gillar vad jag ser.

Tydligen så var den från promobilderna jag trodde var Rand egentligen Matt, och Matt var egentligen Rand. Oh well... Fast jag hade nog tyckt att de passat bättre som jag föreställde mig det.

Det känns överlag som om de gått in för att göra saker lite mörkare i serien än vad jag minns från böckerna. Matt har väl alltid varit en spjuver och så, men en ren tjuv? Och Perrin... damn that was dark!

Men jag är glad att se att de flesta farhågor jag hade från trailern stillats. Striderna känns betydligt bättre (även om det fortfarande är det där jäkla schwingljudet hela tiden =D). Jag gillade verkligen trollockerna och hur aes sedai-main såg ut! Jäkligt coolt. Kostymerna är ibland lite iffy, men överlag bra tycker jag. Jag gillar idéen med vitkappornas kläder och armskena, men armskenorna såg sjukt plastiga och otympliga ut.

Enda som stört mig är det klassiska TV-serieproblemet där de behöver nån som säger typ två repliker och sen aldrig syns till igen, så de slänger in någon som inte riktigt klarar av leverera replikerna som de är skrivna på ett naturlig sätt. Men det var bara nån enstaka gång, och det är lite sånt jag räknar med i TV-serier.

Jag är glad att jag aldrig kommit mig för att läsa om böckerna nån gång. Saker känns tillräckligt nära vad jag minns för att jag ska uppskatta det. Men jag minns inte tillräckligt för att allt som avviker ska störa mig.

Så här långt är jag väldigt positivt överraskad.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Tydligen så var den från promobilderna jag trodde var Rand egentligen Matt, och Matt var egentligen Rand. Oh well... Fast jag hade nog tyckt att de passat bättre som jag föreställde mig det.
Alltså, på riktigt! Är på väg genom avsnitt 3 just nu. Han som spelar Rand är _exakt_ så som jag föreställde mig Matt när jag läste böckerna. Och han som spelar Matt är typ precis som jag föreställde mig Rand! Både till beteende och utseende!
 
Top