Nekromanti Warhammer (höna eller ägg?)

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Kan någon tala om för mig om figurspelet Warhammer utvecklades ur rollspelet Warhammer eller tvärt om, samt när de dök upp för första gången?

/Anders
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Rollspelet kom före brädspelet, men nu verkar det bara komma grejor till brädspelet. Vilket är synd för rollspelet var riktigt roligt!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
>Vilket är synd för rollspelet var riktigt roligt!

Jag prövade på det en gång eller två i mitten på 80-talet. Det enda jag igentligen minns är de enormt utförliga listorna vad gällde karaktärernas bakgrund och sociala status. Vill minnas att jag hade en bakgrund som råttfångare, en stor källa till glädje för mina medspelare :)

När kom den 1:a utgåvan? Och när kom den senaste? när jag tänker efter kan det ha varit 1984 jag prövade på det.

/Anders
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Riktigt goa rariteter, det dära...

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Riktigt goa rariteter, de dära...

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Brädspelet var först ...

WHFB kom med sin första upplaga 1983 (utgivet av Citadel Minitures), WHFRP kom 1986 (eller 1985, jag är inte helt säker).

/Dante
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
WFRP gavs ut första gången 1986...

...och är för övrigt ett av mina favvorollspel, tillsammans med D&D (alla versioner), Paranoia, Star Wars (d6) och Puppetland. Och så Call of Cthulhu förstås.

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Tack för upplysningen ...

Du är som vanligt en otömlig kunskapskälla.

/Dante
 
Top