War... nope, not hammer ...lock!

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,605
I samtliga fall slår man vid HP 0 eller lägre?
I Hypertellurians går skada på egenskaper och när en egenskap når 0 ska man slå på tabellen. På så vis påminner det om År noll. Annars är det vanliga att tabellen - eller tabellerna om de är flera - kommer i spel när HP når 0. Ofta räknar man inte heller negativa HP utan nöjer sig med att konstatera att HP är slut = fram med tabellen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,605
Minns inte nu om man blev utslagen på 0 , men bortsett från det så känns det som att crits så som systemet är skrivet blir en slags engångseffekt. Det vill säga sannolikheten är stor att en träff som sänker dig till negativa HP också ger dig en crit som dödar dig.
0 eller negativ Stamina innebär inte automatiskt att du blir utslagen. Vad som händer bestäms av tabellen för kritiska träffar. Och eftersom Stamina lär ta slut snabbt blir det nog relativt vanligt med kritiska träffar, men få sådana leder till permanenta skador eller död. Så den delen av reglerna ser jag inga problem med.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,262
Och eftersom Stamina lär ta slut snabbt blir det nog relativt vanligt med kritiska träffar, men få sådana leder till permanenta skador eller död.
Fast är det inte ganska stor risk att en träff ger dig en 7-8 negativa HP vilket i sin tur ger dig en 50% chans att dö (10+ på allvarliga skador om jag minns rätt)? Men visst, jag har inte försökt räkan på hur snabbt HP hackas ner. Oavsett jag skulle hellre frikoppla de effekterna på något vis.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,605
Fast är det inte ganska stor risk att en träff ger dig en 7-8 negativa HP vilket i sin tur ger dig en 50% chans att dö (10+ på allvarliga skador om jag minns rätt)?
Svårt att förutse tycker jag. Både skada och rustning är rörliga värden. En genomsnittlig träff mot lätt rustning borde göra 6-7 poäng i skada så jag gissar att de flesta avgörande träffarna kommer att resultera i att Stamina landar på 0 till -5. Det lär visa sig. Jag kan rapportera när vi testspelat. 🙂
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,378
Funderar på att beställa någon Warlock!-bok från drivethrough. Jag har redan regelboken, vilket är ditt bästa tips bland de övriga @luddwig?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,605
Funderar på att beställa någon Warlock!-bok från drivethrough. Jag har redan regelboken, vilket är ditt bästa tips bland de övriga @luddwig?
Förutom regelboken har jag införskaffat världsboken Kingdom och kampanjboken Dark Reflections. Av de två tycker jag att Kingdom är bättre. Den innehåller en översikt över kungariket samt en närmare beskrivning av en stad. Dark Reflections är inte dålig, men det Underworld-liknande temat på kampanjen kändes inte så inspirerande.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,378
Förutom regelboken har jag införskaffat världsboken Kingdom och kampanjboken Dark Reflections. Av de två tycker jag att Kingdom är bättre. Den innehåller en översikt över kungariket samt en närmare beskrivning av en stad. Dark Reflections är inte dålig, men det Underworld-liknande temat på kampanjen kändes inte så inspirerande.
Jag sitter och kollar på Bridgetown, Night of madness och Griff's Vale. Hittade recensioner till två av dem, men det är tyvärr inga lovord direkt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,605
Jag sitter och kollar på Bridgetown, Night of madness och Griff's Vale. Hittade recensioner till två av dem, men det är tyvärr inga lovord direkt.
Verkar som att Bridgetown och Griff's Vale lider av samma som Kingdom och Dark Reflections. Ett innehåll som ligger på en något för övergripande nivå. Eller annorlunda uttryckt, brist på delar som spelledaren kan använda direkt vid bordet, som konkret beskrivna platser och personer. Jag är ändå pepp på att spelleda, men visst hade det underlättat om böckerna innehöll mer konkret äventyrsstoff.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,378
Verkar som att Bridgetown och Griff's Vale lider av samma som Kingdom och Dark Reflections. Ett innehåll som ligger på en något för övergripande nivå. Eller annorlunda uttryckt, brist på delar som spelledaren kan använda direkt vid bordet, som konkret beskrivna platser och personer. Jag är ändå pepp på att spelleda, men visst hade det underlättat om böckerna innehöll mer konkret äventyrsstoff.
Jag köpte Kingdom nu, verkar vara en kul bok! Kommer förmodligen skriva ihop ett eget äventyr om det blir av att spela och det känns som att den boken kommer vara ett bra stöd.
 
Top