Nekromanti Vindhand gnäller...

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re:Mac

Jag testade med min Mac. OS 9.1 och Netscape. Fungerade lysande.


Storuggla, ska skaffa OS X snart
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re:Mac

Jaja... det måste väl vara mej det är fel på då /images/icons/hairy.gif

-JPS- har OS X men använder det inte
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re:Mac

Jaja... det måste väl vara mej det är fel på då

Har alltid misstänkt att det var just dig det var fel på, Kvante ^_-


Storuggla, avslutar där
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Mask vill åxå gnälla!!!

Med risk för att dra disskutionen åt ett helt annat håll, måste jag faktiskt även jag få tycka lite!

Jag tycker faktiskt att fler r-skapare borde erbjuda sina färdiga rollspel som html-filer, inte bara PDF och/eller doc/rtf! Alla formaten har givit mej stora problem! PDF har en tendens att bli till korrupta filer, som inte går att öppna på samtiga plattformar, beronenda på vilken version av Adobe Acrobat skaparen äger...

Exemeplvis kan jag inte öppna NÅGON av PDF-filerna på Krilles Rollspelsmedja...trots att jag har senaste versionen av både Reader och Acrobat! Vad jag har varit tvungen att göra har varit att ladda ner Word-documenten(där alla äåö-bokstäver varit helt koko!), 'rätta' dem, göra det lite mer lättläst(lite egen layout) och sedan skriva ut... utan bilder, givetvis, vilket pajar rätt mycket ändå(en sådär 100% av rollspel är ju känsla, inte sant, och bilder ska ju förhöja känslan)...

Hur mycket lättare hade det inte varit om spelen funnits som html-fil istället?

Detta är inget personligt mot Krille, det är säkert bara jag som har 'fel' dator, men Krille är ett bra exemepel, då alla känner till hans spel...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Mask vill åxå gnälla!!!

Jag tycker faktiskt att fler r-skapare borde erbjuda sina färdiga rollspel som html-filer, inte bara PDF och/eller doc/rtf!

Jag håller helt med. Det är både lättare att skapa sig en bild av spelet och praktiskt för enkel referens. PDF är egentligen bara bättre på att leverera hela grunkan som en enda klump och paketera layout. Skall man läsa på datorn är HTML mycket bättre.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
viss medhåll

Jag håller med om att det mesta borde finnas i en HTML-version så att man lätt kan bilda sig en uppfattning av innehållet, utan att ladda ned någonting. Dessutom är det som sagt lättare att läsa i en webbläsare än i Acrobat Reader...

Däremot ser jag ingen anledning att lägga upp hela rollspel i HTML-format! Visst, jag läser gärna ett utdrag eller delar av ett spel online, men om jag ska läsa hela spelet så skriver jag nog ut det istället. Och då föredrar jag nog RTF-formatet, eftersom jag då själv kan ändra på formen. Om jag dessutom ska använda spelet så vill jag antagligen kunna göra vissa modifikationer, vilket är enklast i RTF. (DOC räknas inte i det här sammanhanget, eftersom jag aldrig skulle ladda ned en DOC-fil.)

En annan sak som stör mig är alla ZIP-filer! Det är helt enkelt för omständigt att spara och packa upp för att jag ska orka bry mig i 99% av fallen. Jag skulle återigen vilja ha HTML-versioner av materialet så att jag kan bilda mig en uppfattning innan jag eventuellt laddar ned någonting. (När jag surfar så vill jag inte ladda ned någonting, helt enkelt. Det är illa nog att PDF-filer ska behöva öppna ett eget fönster i webbläsaren...)

Sedan håller jag inte ett dugg med om att ett rollspel huvudsakligen är "känsla" eller att detta bäst förmedlas genom illustrationer. Jag gillar exempelvis Västmark (någon som är överraskad vid det här laget?/images/icons/wink.gif) men stör mig närmast på "känslan" och kan inte påstå att bilderna ger mig någonting. Jag föredrar nog RTF-variaten om jag själv ska använda spelet. (Även om bokvarianten lär vara mer praktiskt än en pappersbunt.)

/Baldyr
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Visst omedhåll

"En annan sak som stör mig är alla ZIP-filer! Det är helt enkelt för omständigt att spara och packa upp för att jag ska orka bry mig i 99% av fallen."

På den gamla goda tiden (dvs innan varje svensk hade ADSL i hemmet) så kunde ZIP göra så att en typisk RTF-fil blev en tiondel så stor. Det innebar rätt stora tidsbesparingar när man laddade hem den och platsbesparingar på webbplatserna, som ofta var begränsade till 50 meg. Iofs, allt detta gäller fortfarande, men folk bryr sig inte om huruvida de laddar hem 520 kb RTF eller 52 kb ZIPpad RTF. Tvärtom - får de bara hem 52 kb arkiv så är det nåt fel. Då kan det ju inte vara alltihop juh...

Det finns en fördel till med ZIP. Man behöver inte ladda ner femtielva filer, utan det räcker med en. Oss emellan, vad är mest omständigt; ladda hem en fil och packa upp den till fyra andra, eller ladda hem fyra filer var för sig?

"Jag gillar exempelvis Västmark (någon som är överraskad vid det här laget?) men stör mig närmast på "känslan" och kan inte påstå att bilderna ger mig någonting."

När det gäller så sönderhuggen text som rollspelsregler, som ändå måste läsas mer eller mindre i ett sträck (till skillnad från uppslagsverk) så föredrar jag en illustration här och var. Om inte annat så lättar det upp textflödet och gör texten lättare att läsa.

Att bilden har något med texten att göra, i illustrerande syfte eller som stämningsskapare, är en bonus.

Sen måste jag försvara PDF lite granna här: Åtminstone jag känner att när jag ger ut rollspel så ger jag inte ut en bunte text som ska ändras. Jag ger ut en bunte text som ska användas. Därmed ser jag inget egentligt behov av RTF för en färdig produkt såsom Västmark. RTF innebär att rollspelet "bara" består av text, att produkten inte är färdig förrän slutanvändaren gått in och härjat i texten. Kort sagt, jag släpper kontrollen över texten på ett stadium då jag inte känner att jag är villig att göra det.

Skulle T10-systemet bli klart så skulle det definitivt släppas som RTF, då syftet är att det ska byggas om. Men Västmark som färdig produkt vill jag ha på ett visst sätt, och därmed... sorry, guys. Det blir PDF.

"Så varför inte ha flera format då?" kommer den listiga frågan. "För jobbigt att underhålla" är svaret.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Inte

I alla fall inte i rollspelssammanhang. HTML är bra för hypertextsidor, inte som konventionell textbärare. HTML har de värsta egenskaperna från RTF och PDF - du har nästan lika taskig kontroll över utseendet som RTF och det krävs nästan lika mycket fippel som med PDF för att få ut texten och ändra den.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Inte

I alla fall inte i rollspelssammanhang. HTML är bra för hypertextsidor, inte som konventionell textbärare. HTML har de värsta egenskaperna från RTF och PDF - du har nästan lika taskig kontroll över utseendet som RTF och det krävs nästan lika mycket fippel som med PDF för att få ut texten och ändra den.

Du har en poäng där men det är oöverträffat vad gäller portabilitet och läsning på dator. Så länge man inte försöker göra layout i det d.v.s :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Bit i det sura äpplet

(har alltid velat skriva så till [color:blue]Mask</font color=blue>)

Men då vill jag helst se en zip-fil någonstans som innehåller alla sidor.. Jag tyckte det var skitjobbigt när jag laddade ner hela Millennium.. Visserligen blir det jobbigare när man ska uppdatera reglerna, för då måste man uppdatera zip-filen också.. För jag är en sådan som aldrig kan sitta och läsa on-line utan måste ladda ner och läsa off..

Fast hur ofta gör man små ändringar på färdiga rollspel? Fast vissa rollspel blir kanske aldrig färdiga, bara mindre klara? Fast man skulle ändå kunna vänta tills man kan göra en skitstor ändring och sätta 2.0 bakom? Fast man kanske vill uppdatera/lägga dit ett monster ibland? Fast...?

/[color:448800]Han</font color=448800> som gjorde så med sin otroligt stora Blood Bowl-sida
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Visst omedhåll

"Det finns en fördel till med ZIP. Man behöver inte ladda ner femtielva filer, utan det räcker med en. Oss emellan, vad är mest omständigt; ladda hem en fil och packa upp den till fyra andra, eller ladda hem fyra filer var för sig?"

Alltså, jag håller med dig. Men när jag pratar om ZIP-filer så menar jag typ artiklar på hemsidor och liknande. (Även om det kanske inte framgick av mitt meddelande.)

När jag exempelvis surfar in på en DoD-sida och hittar en artikel som verkar spännande, så visar den sig i nio fall av tio antingen vara en DOC-fil och/eller ett ZIP-arkiv. Då skiter jag faktiskt i det - så intresserad är jag nog inte av någonting överhuvudtaget...

Det vore helt enkelt mycket lättare (för mig i alla fall) om artikeln ifråga fanns online i HTML-format, eller åtminstone i PDF så att jag kan ta en titt på det. Oftast är jag nämligen inte intresserad av att varken läsa hela texter eller ladda ned någonting utan att först ha tagit en titt på artikeln. Och om jag verkligen ska läsa en längre text så skriver jag helst ut den. I det läget kan jag alltså både tänka mig att ladda ned dokumentet och eventuellt packa upp det. Då skadar det inte heller om det är funktionellt formgivet i PDF-format. (Att skriva ut HTML brukar inte bli så lyckat, nämligen...)

Alltså: Hela rollspel och liknande laddas givetvis med fördel ned i ZIP-kataloger, just för att man ändå behöver ladda ned allting och det skulle bara vara jobbigt att ladda ned varje fil för sig.

"När det gäller så sönderhuggen text som rollspelsregler, som ändå måste läsas mer eller mindre i ett sträck (...) så föredrar jag en illustration här och var. Om inte annat så lättar det upp textflödet och gör texten lättare att läsa."

Jag håller väl delvis med - utfyllnadsbilder gör det i alla fall inte svårare att läsa och ta till sig texten. Fast om jag läser en text så läser jag den för att den är intressant, inte för att sidorna är belamrade med bilder och annan utfyllnad. Annars nöjer jag mig med att titta på bilderna, men då är jag nog inte ens intresserad av att läsa texten. (Och då hade jag nog inte ens skrivit ut texten, till att börja med.)

Alltså: Jag läser hellre en text online i HTML-format än i PDF. Och skriver jag ut en längre text så spelar det inte så stor roll om det är RTF eller PDF. (PDF kan ju vara bra formgivet, medan RTF gör det lättare för mig att själv formatera texten efter mina behov.) När jag väl skriver ut alltsammans så blir det liksom ändå "bara" en bunt papper. Det spelar i så fall mindre roll hur materialet är formgivet, illustrerat och liknande. Tycker jag. Men jag inser givetvis poängen med PDF, i sig.

"Åtminstone jag känner att när jag ger ut rollspel så ger jag inte ut en bunte text som ska ändras. Jag ger ut en bunte text som ska användas. Därmed ser jag inget egentligt behov av RTF för en färdig produkt såsom Västmark. RTF innebär att rollspelet "bara" består av text, att produkten inte är färdig förrän slutanvändaren gått in och härjat i texten. Kort sagt, jag släpper kontrollen över texten på ett stadium då jag inte känner att jag är villig att göra det."

Jag antar att de flesta resonerar som du, tyvärr. I mina ögon är det lite överoptimistiskt att tro att någon skulle svälja ens egenhändigt konstruerade verk med hull och hår. (Kanske speciellt ett så personligt verk som exempelvis Västmark. Det fullkomligt skriker efter att bli modiferat, tycker jag.) Fast egentligen gäller samma sak "riktiga" rollspel också - det första jag gör med ett nytt rollspel som jag ska spela är att jag gör en massa ändringar i det. (Möjligen efter en första speltest då.)

Just möjligheten att anpassa spelet till sina egna behov är ju en av fördelarna med ett independent-rollspel, tycker jag. (Annars brukar man ju mest fokusera på nackdelarna med independent-produkter.) Fast om man gör som du och endast publicerar en PDF-version så blir spelet nästan lika svårt att modifiera som ett tryckt spel. Och det värsta är att det just är vad du vill...

"Skulle T10-systemet bli klart så skulle det definitivt släppas som RTF, då syftet är att det ska byggas om. Men Västmark som färdig produkt vill jag ha på ett visst sätt..."

Det vore givetvis den allra bästa lösningen. Alltså att man publicerar en "färdig version" av ett spel i PDF-format och därefter de enskilda delarna som RTF - för den som endast vill använda delar av spelet, eller som känner ett behov av att justera olika detaljer. Just T10-reglerna ser jag personligen mycket fram emot. (Då slipper jag nämligen redigera Västmark-reglerna för att passa mina behov, vilket bara innebär en massa bök.)

Fast hur är det med upphovsrätt och liknande - får man ändra i någon annans verk hur som helst? (I mina öron låter det i alla fall befängt om att man inte skulle få göra ändringar i en text för eget behov, men man vet ju aldrig med upphovsrättslagar...)

/Baldyr
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Visst omedhåll

"Fast hur är det med upphovsrätt och liknande - får man ändra i någon annans verk hur som helst?"

Om upphovsmannen tillåter det, till exempel genom GPL eller motsvarande licens, så går det bra.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
upphovsrätt

Är det ett "nej" på frågan om man får ändra i andras texter hur som helst?

Och vad är en "GPL"?

/Baldyr, olaglig
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
*Uj, här blev det personligt!

Här har man tydligen tryckt på fel kanppar.../images/icons/smile.gif/images/icons/blush.gif/images/icons/smile.gif....heheh...

"Fast hur ofta gör man små ändringar på färdiga rollspel? Fast vissa rollspel blir kanske aldrig färdiga, bara mindre klara? Fast man skulle ändå kunna vänta tills man kan göra en skitstor ändring och sätta 2.0 bakom? Fast man kanske vill uppdatera/lägga dit ett monster ibland? Fast...?"

Det jag tycker är bäst är att man väntar ett tag, till man gjort en märkbar ändring.... Om det är akut kan man väl lägga upp ett litet tillägg...
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: viss medhåll

"Däremot ser jag ingen anledning att lägga upp hela rollspel i HTML-format! Visst, jag läser gärna ett utdrag eller delar av ett spel online, men om jag ska läsa hela spelet så skriver jag nog ut det istället."

Men det har jag ju inte sagt emot... Att ladda ner hemsidor är ju fullt möjligt, och det enda systemkrav som finns är att man har en webbläsare... till skillnad fårn RTF, PDF och DOC kan inte HTML bli korrupt på vissa datorer, utan om de inte fungerar så fungerar de inte i NÅGON webbläsare... och det märker man ju då...

"edan håller jag inte ett dugg med om att ett rollspel huvudsakligen är "känsla" eller att detta bäst förmedlas genom illustrationer."

Vad är ett spel om inte känslan man får av att spela spelet? Man spelar ju inte rollspel för att det är så bra för konditionen direkt, eller hur? Och inte för att man är skyldig sina förfäder det heller... Spelkänsla var det jag syftade på... Jag sa inte heller att illustrationer var det BÄSTA sättet att förmedla spelkänsla, det görs ju i skriverierna och genom spelgruppen, men bilder kan mycket väl höja spelkänslan, om de görs/placeras bra....
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: viss medhåll

"Att ladda ner hemsidor är ju fullt möjligt..."

Jo, det stämmer givetvis. Däremot är alla hemsidor knappast anpassade för utskrift. Då fungerar exempelvis en PDF-download mycket bättre, tycker jag. Jag gillar helt enkelt inte utskriven HTML - då kan jag nästan lika gärna läsa texten på skärmen, eftersom resultatet i regel inte är värt mödan.

"Jag sa inte heller att illustrationer var det BÄSTA sättet att förmedla spelkänsla, det görs ju i skriverierna och genom spelgruppen, men bilder kan mycket väl höja spelkänslan, om de görs/placeras bra...."

Då förstår jag bättre vad du menar med "känsla" i rollspel. Däremot håller jag fortfarande inte med om att illustrationer skulle förhöja spelupplevelsen - eller "känslan" som du kallade det. Man spelar ju i fantasin, med regler och medspelare. Man spelar inte illustrationer, om man säger så.

Däremot kan illustrationer givetvis fylla en roll för att antigen illustrera hur spelet är tänkt att visualiseras (här har jag ofta problem med icke-fotorealistiska illustrationer i spel - jag spelar i en "verklig värld", inte en tecknad), vilken "stämning" spelmiljön är tänkt att ge (även om det kan vara svårt att fånga en känsla på bild - eller att avkoda vilken känsla en bild är ämnad att ge), eller som ren utfyllnad (det sägs ju att det gör läsandet mycket lättare - även om jag mest tycker att sådant tar upp plats). Men illustrationer har fortfarande föga att göra med själva spelandet.

/Baldyr
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Visst omedhåll

Sen måste jag försvara PDF lite granna här: Åtminstone jag känner att när jag ger ut rollspel så ger jag inte ut en bunte text som ska ändras. Jag ger ut en bunte text som ska användas. Därmed ser jag inget egentligt behov av RTF för en färdig produkt såsom Västmark. RTF innebär att rollspelet "bara" består av text, att produkten inte är färdig förrän slutanvändaren gått in och härjat i texten. Kort sagt, jag släpper kontrollen över texten på ett stadium då jag inte känner att jag är villig att göra det.

Jag håller med, men från andra hållet, liksom. Om jag laddar ner en doc- eller rtf-fil (jo, nu fungerar det!) måste jag ju öppna den i min ordbehandlare, och då känns det mer eller mindre somo om jag läser någon annans anteckningar. Och det är ju helt okej, så länge det är anteckningar (om man ska gå tillbaka till vad disussionen handlade om från början så handlar det snarare om utkast än om färdiga texter). Om det är ett färdigt rollspel så vill jag gärna att det ska kännas som ett färdigt rollspel också.

-JPS-
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: viss medhåll

"Jo, det stämmer givetvis. Däremot är alla hemsidor knappast anpassade för utskrift. Då fungerar exempelvis en PDF-download mycket bättre, tycker jag. Jag gillar helt enkelt inte utskriven HTML - då kan jag nästan lika gärna läsa texten på skärmen, eftersom resultatet i regel inte är värt mödan."

Jaaaaooo, jag vet inte. Min tanke var ju egentligen den att html ALLTID fungerar... om man har möjlighet att ladda ner den så kommer den aldrig att bli konstig... Detta händer dock på alltför många PDF-dokument... exemeplvis kan jag inte öppna några av Krilles PDF-filer och de rtf-filer som finns måste jag lägga in alla åäö:n i...
Men att göra layout ihtml är ju inte alls svårt...
Vill man göra det enkelt för sej lägger man bara uppp allting i en 500 pixlar bred tabell, eller något... Bilder är ju inget problem att lägga in....

"Däremot kan illustrationer givetvis fylla en roll för att antigen illustrera hur spelet är tänkt att visualiseras"

Det var typ det jag menade... Jag har verkligen problem med att föra skrivna disskutioner... I verkligheten kan man ju se om en person fattar vad man menar eller inte, och om man skriver en dialog eller berättelse är det en annan sak, men så här är det väldigt lätt att förmedla 'fel' budskap...

"här har jag ofta problem med icke-fotorealistiska illustrationer i spel - jag spelar i en "verklig värld", inte en tecknad"

Kan hålla med dej, iallafall vad gäller 'verkliga spel', I Kabal har jag därför tänkt använda svartvita fotografier istället för bilder... om jag nu lyckas komma över några bra sådana...

Men vad menar du exakt med 'fotorealistisk'? Menar du det exakta ordets innebörd, att det ser helt verkligt ut, eller typ Michael Gullbrandsson? Det tidigare tror jag faktiskt är väldigt svårt att komma över till den grad som krävs för ett rollspel, innom rimlig budget... Det senare är nog det jag trivs bäst med, men det är kanske bara jag... VARFÖR, vet jag inte...
 
Top