Vilken IP borde Fria Ligan göra rollspel på härnäst?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Jag är osäker på om ett rollspel med ett actiondatorspels-ursprung (långt ord) skulle vara en storsäljare. Målgruppen (tänker jag) primärt är de som spelar datorspelet, och jag tror kanske inte att de som spelar datorspelet har någon anledning att istället spela rollspelet
Jag tänker att det rent generellt är så att betydligt fler köper rollspel än spelar rollspel, och att en betydande andel GTA-fans skulle köpa rollspelet oavsett om de hade ambitionen att spela det eller ej.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Jag tänker att det rent generellt är så att betydligt fler köper rollspel än spelar rollspel, och att en betydande andel GTA-fans skulle köpa rollspelet oavsett om de hade ambitionen att spela det eller ej.
Den vinkeln glömde jag helt. Du har säkert rätt.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Fast samtidigt så skulle det kanske kunna göra att jag fick möjlighet att "spela GTA" eftersom jag inte klarar FPS-spel (blir åksjuk). :D
Alltså jag har en gammal rollspelsvärld till GURPS som baserar sig på Car Wars. Fruktansvärt dåligt, men med år0-motorn, lite snygga bilder och en GTA-logga* kanske det finns pengar att tjäna :)

* Med GTA menas såklart Great Traffic Accidents

Edit: Nu med logga
 

Attachments

Last edited:
Joined
20 Oct 2023
Messages
158
Jag tänker att det rent generellt är så att betydligt fler köper rollspel än spelar rollspel, och att en betydande andel GTA-fans skulle köpa rollspelet oavsett om de hade ambitionen att spela det eller ej.
Om så vore fallet så skulle sannolikt många rollspel sälja betydligt bättre än vad de faktiskt gör. Flera gigantiska IPn har blivit rollspel, och även om det ofta går hyfsat för dem så är det återkommande försäljningsmönstret att de rollspel som säljer absolut bäst är de som har en aktivt spelande publik, inte de IPn som har stora fandoms av icke-rollspelare.

Däremot är det absolut så att det säljs betydligt fler rollspel än vad det spelas, och detta beror främst på att många (mer eller mindre aktiva) rollspelare köper långt mycket fler rollspel och rollspelsprodukter än de sedan spelar. Det är ju inte alls ovanligt att rollspelare som spelar sitt egna homebrew-spel någon gång varannan månad med sin spelgrupp fortfarande har flera billys-bokhyllor proppfulla med rollspelsprodukter (har vi inte alla det?). Betydligt vanligare än att ett fan av <insert valfritt IP> köper just rollspelet kopplat till det IPt, men aldrig spelar det och aldrig heller köper något annat rollspel. Det händer såklart, men det är främst rollspelare som köper rollspel.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Om så vore fallet så skulle sannolikt många rollspel sälja betydligt bättre än vad de faktiskt gör.
Inget du skriver motsäger det jag skrev, vill jag påpeka. Det enda jag skrev "var fallet" var att det finns de som köper spel utan att spela dem. Att spel som spelas säljer bättre betyder ju inte att de som spelas mindre inte säljer alls. Det finns fortfarande en säck pengar att tjäna – du skriver ju själv att det "ofta går hyfsat" för dem.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
I GeekPoddens GothCon-intervju med Tomas Härenstam nämner han att ligan i nuläget vill undvika att starta upp nya spellinjer. Istället vill de fokusera på att utveckla befintliga spellinjer, särskilt sina egna IP:n som Drakar och Demoner och Coriolis.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
158
Inget du skriver motsäger det jag skrev
Min huvudsakliga poäng är att det som @Henke skrev i sitt första inlägg förmodligen stämmer relativt väl.

Jag är osäker på om ett rollspel med ett actiondatorspels-ursprung (långt ord) skulle vara en storsäljare. Målgruppen (tänker jag) primärt är de som spelar datorspelet, och jag tror kanske inte att de som spelar datorspelet har någon anledning att istället spela rollspelet.
Och att det som jag inte höll med om, var att:

Jag tänker att det rent generellt är så att betydligt fler köper rollspel än spelar rollspel
Sedan kan man ju dividera om det är någon relevant skillnad mellan att påstå att betydligt fler människor köper rollspel än spelar rollspel, kontra att påstå att det säljs betydligt fler rollspel än det spelas. Jag menar att det är en relevant skillnad, då de flesta av de rollspel som säljs men inte spelas, köps av människor som i vart fall i viss utsträckning ändå spelar rollspel. Så klart säljs en del rollspel till människor som inte spelar rollspel överhuvudtaget, men tittar man på marknaden så verkar denna grupp snarare vara betydligt färre (vilket också vore det naturliga) än de som både spelar och köper rollspel.

Det som däremot är tveklöst sant, är att stora delar av de som i någon utsträckning spelar rollspel också köper långt mycket mer rollspel än vad de sen spelar.

Summa summarum, stora IPn som ges ut i rollspelsform tilltalar främst de människor som är intresserade av rollspel och det IPt. Mönstret hittills är att extremt få människor utan övrigt rollspelsintresse köper rollspel som är kopplade till kända IPn. Det är därför även gigantiskt stora IPn bara säljer hyfsat, och då menas "hyfsat" ur rollspelsperspektiv (rollspel överlag säljer extremt lite jämfört med de flesta andra typer av spel). Det finns, med andra ord, väldigt sällan någon säck pengar att tjäna, även om det såklart kan finnas ibland. Hur bra det går beror dock nästan mer på vem som ger ut det, än det IPt i sig.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Rent generellt hoppas jag att de hittar, alternativt att någon som inte är Ligan, hittar något nytt att göra rollspel av som kan locka in en ny grupp i hobbyn. Inte rollspelare som hittar nytt att spela, utan (om man ska hårddra det) ett gäng folk som kan bli rollspelare som aldrig lockats förr.

Jag vet två personer som blev rollspelare tack vare Ur Varselklotet, eftersom varken Fantasy eller SF lockat tidigare. Men det här med att spela barn som drar ut på äventyr i hemtamt svenskt åttiotal? Det passade som foten i barfotaskorna.

Jag har dock inget sånt klockrent på gång. Kanske att Eloso återanvänder sina kontakter med Astrid Lindgrens efterlevande och gör något på Ronja Rövardotter i samband med nästa säsong av den nya TV-serien? Men då är det nog mest gamla människor som plockar fram det för att spela med sina barn. Bättre är något helt annat som ingen tänkt på.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
158
Rent generellt hoppas jag att de hittar, alternativt att någon som inte är Ligan, hittar något nytt att göra rollspel av som kan locka in en ny grupp i hobbyn. Inte rollspelare som hittar nytt att spela, utan (om man ska hårddra det) ett gäng folk som kan bli rollspelare som aldrig lockats förr.
Det är ju Graalen för alla som ger ut rollspel, eller i vart fall för de som gör det med någon sorts kommersiell ambition, att hitta den idén som omvänder massorna och drar in helt nya grupper av människor i hobbyn.

Men jag tänker ändå att nästan alla rollspel som ges ut är den grejen för någon. Alla rollspel är någons första rollspel, och så länge det fortsätter ges ut bra spel skapade av passionerade människor, så är det många bäckar små som tillslut skapar en stor å.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Rent generellt hoppas jag att de hittar, alternativt att någon som inte är Ligan, hittar något nytt att göra rollspel av som kan locka in en ny grupp i hobbyn. Inte rollspelare som hittar nytt att spela, utan (om man ska hårddra det) ett gäng folk som kan bli rollspelare som aldrig lockats förr.

Jag vet två personer som blev rollspelare tack vare Ur Varselklotet, eftersom varken Fantasy eller SF lockat tidigare. Men det här med att spela barn som drar ut på äventyr i hemtamt svenskt åttiotal? Det passade som foten i barfotaskorna.

Jag har dock inget sånt klockrent på gång. Kanske att Eloso återanvänder sina kontakter med Astrid Lindgrens efterlevande och gör något på Ronja Rövardotter i samband med nästa säsong av den nya TV-serien? Men då är det nog mest gamla människor som plockar fram det för att spela med sina barn. Bättre är något helt annat som ingen tänkt på.
Jag tänker att något sådant måste komma ut genuint intresse, snarare än att man försöker triangulera vad en tänkt ny målgrupp skulle gilla. Vampire fick in nya grupper i spelhobbyn, men det var ju inte designat med detta som primärt mål – Mark Rein*Hagen skrev det han gillade, vilket var annorlunda nog att det skulle dra in ett annat klientel.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Vet inte om det har nämnts men att göra en grej på YZE i stil med det som GURPS gjorde (gör?) skulle kunna bli fränt. Att ha en linje med sourcebooks (inklusive nya genre/setting-specifika regler) som (typ) imprint.

Det är väl iofs lätt att göra själv utifrån 3PP men en officiell linje skulle kunna kanske kunna locka till engagemang i Mörk Borg-nivåer.

Eller, jag vet int’.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Black Powder and Brimstone RPG, blev visst nästa rollspel som FL publicerar. Men via ett partnerskap som liknar det som de har med Stockholms Kartell.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
785
Black Powder and Brimstone RPG, blev visst nästa rollspel som FL publicerar. Men via ett partnerskap som liknar det som de har med Stockholms Kartell.
Ser ut som en blandning av Warhammer fantasy, Mike Mignola (Hellboy m.m) och typ Darksouls/Bloodborne.
Verkar vara ett nytt orginal-IP så det är ju skoj!
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
136
Jag är osäker på om ett rollspel med ett actiondatorspels-ursprung (långt ord) skulle vara en storsäljare. Målgruppen (tänker jag) primärt är de som spelar datorspelet, och jag tror kanske inte att de som spelar datorspelet har någon anledning att istället spela rollspelet.
Å andra sidan så är det väll rätt vanligt att folk som spelar rollspel också spelar TV/Datorspel? Så även om det inte skulle konvertera så mycket folk som bara spelara datorspel så skulle det väll mycket väl kunna dra till sig en och annan rollspelare som även är förtjust i GTA-serien? Sedan så kan jag inte komma på något annat rollspel som fyller den nichen. Det närmsta är nog Justice Velocity
 
Top