Vilken IP borde Fria Ligan göra rollspel på härnäst?

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Fast stämningen och aliens var bättre i UFO: Enemy unknown. Men rollspelet borde täcka båda.

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
Kan inte alls hålla med, men det är min åsikt. TFTD är bäst av dem alla. Grafik, koncept, musik, färgpalett allt harmoniserar så underbart. Föll aldrig för EU på samma sätt. Sen är de nya spelet är säkert bättre spel men saknar själen av xcom. De är mer superhjältar nuförtiden men löjligt mycket kustomisering. Men detta bör i så fall diskuteras på annat håll :) .
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,119
Kan inte alls hålla med, men det är min åsikt. TFTD är bäst av dem alla. Grafik, koncept, musik, färgpalett allt harmoniserar så underbart. Föll aldrig för EU på samma sätt. Sen är de nya spelet är säkert bättre spel men saknar själen av xcom. De är mer superhjältar nuförtiden men löjligt mycket kustomisering. Men detta bör i så fall diskuteras på annat håll :) .
Terror From The Deep lärde mig något jag alltid försöker använda i rollspel - man stormar stället från taket, inte genom entrén.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Terror From The Deep lärde mig något jag alltid försöker använda i rollspel - man stormar stället från taket, inte genom entrén.
Eller spränger sönder allt från avstånd och jämnar marken med en Disruptor Pulse Launcher "only way to be sure".
 
Last edited:

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
200
Jag vill ha ett X-Com Terror from the Deep (inte nya xcom) rollspel med reglerna från Alien RPG.
Ja!
Jag har inte hittat något system jag tycker slår an rätt sträng med en kombination av okänd fiende där ute, basbyggande och att tillhöra en organisation som höjer sin egen teknologiska nivå via baklängeskonstruktion av upphittade artefakter. De jag sett har krävt så mycket eget jobb för att bli X-com att jag tyckt att det nästan vore som att skriva ett eget spel.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,853
Location
Off grid
Kan inte alls hålla med, men det är min åsikt. TFTD är bäst av dem alla. Grafik, koncept, musik, färgpalett allt harmoniserar så underbart. Föll aldrig för EU på samma sätt. Sen är de nya spelet är säkert bättre spel men saknar själen av xcom. De är mer superhjältar nuförtiden men löjligt mycket kustomisering. Men detta bör i så fall diskuteras på annat håll :) .
Kanske inte är rätt tråd, men jag tror vi blandar ihop nåt. Första spelet var UFO: Enemy Unknown från 1993. XCOM: Terror from the deep var uppföljaren från 1995. Sen har det så klart kommit mer moderna uppföljare.

Så Ufo var det det som hade själen, sammanföll med Tv-serien X-files och var helt revolutionerande. Xcom var det ”bättre” spelet vad gällde banor, vapen, cutscenes och liknande - men som var det nya tråkiga och saknade själ.

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,119
Ja!
Jag har inte hittat något system jag tycker slår an rätt sträng med en kombination av okänd fiende där ute, basbyggande och att tillhöra en organisation som höjer sin egen teknologiska nivå via baklängeskonstruktion av upphittade artefakter. De jag sett har krävt så mycket eget jobb för att bli X-com att jag tyckt att det nästan vore som att skriva ett eget spel.
Ken Hites UFO-trilogi:



 
Last edited:

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,040
Location
Sthlm
1. Jag vill ha en Elric-modul till DoD23. Låt oss spela i de yngre kungarikena och vara med om märkliga och mäktiga saker.
2 som jag sa när tråden startade: Mission Impossible!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,119
1. Jag vill ha en Elric-modul till DoD23. Låt oss spela i de yngre kungarikena och vara med om märkliga och mäktiga saker.
Är det någon som vet vad det är med Elric-licensen? Förutom den där ypperliga serien kommer det ju ingenting till Elric någonsin!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,901
Location
Marjura
1. Jag vill ha en Elric-modul till DoD23. Låt oss spela i de yngre kungarikena och vara med om märkliga och mäktiga saker.
2 som jag sa när tråden startade: Mission Impossible!
Villhöver-moduler till DoD23:
1. Elric
2. Conan
3. Shogun
4. Excalibur
5. Witcher
6. "Ronja Mitt Lejonhjärta"
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
378
Location
Stockholm
Witcher är nog lite önsketänkande, finns ju vad jag förstår en aktiv linje hos R Talsorian? Dock 2 år sedan ngt nytt kom ut.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
166
Witcher är nog lite önsketänkande, finns ju vad jag förstår en aktiv linje hos R Talsorian? Dock 2 år sedan ngt nytt kom ut.
Med tanke på hur gynnsam relationen mellan R Talsorian och CD Projekt Red varit för bägge parter tror jag det är någonstans mellan svårt och omöjligt för någon annan att få tag i den licensen.

Är det någon som vet vad det är med Elric-licensen? Förutom den där ypperliga serien kommer det ju ingenting till Elric någonsin!
Verkar vara några fransoser som sitter på den, de har nått rollspel som heter Mournblade som verkar vara påväg i engelskspråkig översättning.
Omslaget är till och med detsamma som en tidigare (första?) utgåva av Stormbringer, det med Elrics ansikte. Så de verkar ha rättigheter till hela rubbet, kickstartade ju ett brädspel baserat på det IPt ganska nyligen med.
 
Last edited:
Top