1. Drakar och Demoner Ohotad och odiskutabel etta. Det var inte det första rollspelet jag spelade, den äran tillfaller Dragonquest, men väl det andra. Sedan premiären 1982 med den första utgåvan så har jag spelat nära på vartenda spel det stått Drakar och Demoner på, med Chronopia, Samuraj och Trudvang som enda undantag. Dessutom är den senaste utgåvan, DoD23, mitt särdeles mest spelade spel i skrivande stund.
2. Call of Cthulhu Jag tror jag upptäckte CoC 1989, för den första utgåva av spelet jag har är den fjärde och den släpptes det året och när jag köpte den var den sprillans ny. Efter Drakar och Demoner är CoC sannolikt det spel jag spelat längst och, dessutom, antagligen det jag har haft roligast med genom åren. Med en kniv mot strupen och ett tvång att välja så skulle jag nog säga att CoC är mitt favoritspel.
3. Dungeons & Dragons Det krävdes en del tankemöda för att bestämma huruvida D&D skulle hamna på andra eller tredjeplats på listan. Nu blev det en tredjeplats men det var absolut inte självklart. Om jag även hade räknat med "nästan D&D"-spel, som till exempel Pathfinder och diverse andra D20-spel, OSR-kloner och liknande, så hade nog D&D tagit sig förbi CoC på listan. Men det hade känts fel.
Första gången jag spelade D&D var 1985 och utgåvan som spelades då var AD&D 1st Ed. Den senaste gången jag spelade D&D var förra året och då var det 5E som var på tapeten. Trots att jag spelade D&D innan jag upptäckte CoC och dessutom har spelat det efter att jag senast spelade CoC så anser jag att jag har spelat CoC längre då jag efter introduktionen till D&D hade ett uppehåll på nästan femton år, ända fram till 2000 då D&D3 släpptes. Så med bara några undantag så har nästan allt mitt D&D-spelande skett med D&D3 och 5E.
Vilket spel hamnar på plats fyra? Ingen aning faktiskt. Det finns ett flertal kandidater. Star Frontiers, Traveller, Stormbringer, Western, James Bond, Pathfinder, Rolemaster, HârnMaster ligger alla bra till. Men jag tycker det är nära på omöjligt att säga vilket som ligger på topp. Jag ger alla ovan en delad fjärdeplats.