Mogger
Hipsteranka
Franska revolutionen hade jag gärna spelat under!
Såklart! Fast jag skulle ju lämna det strikt historiska materialet för det litteraturhistoriska och filtrera genom Nibelungenlied.Peter;n284765 said:[...] förstörelsen av det Burgundiska riket vid Worms[...]
Skyldig! Det är hela syftet med mitt BoDA. Och förutom rena sagor och mytor finns ju även krönikor som källa (Gregorius av Tours, jag tittar på dig) som är minst lika mytiskagustaf s;n284770 said:Såklart! Fast jag skulle ju lämna det strikt historiska materialet för det litteraturhistoriska och filtrera genom Nibelungenlied.
Intressant val! Jag är stort fan av Andres luftfärd, men har lite svårt att se hur det skulle fungera som rollspel? Har du tankar om system eller upplägg?Jocke;n284670 said:(snip)
Andres luftfärd
En kompis pratade för flera år sen om att Pariskommunen vore ett fantastiskt Montsegur 1244-hack. Jag älskar idén, men har inte tagit tag i att omsätta det på något konkret vis. Men Paris 1871 liksom.gorillotaur;n284775 said:Pariskommunen våren 1871.
Jag tänkte mig nog friform med ganska hårt satta scener. Men det går ju att köra hexcrawl med jättejobbiga överlevnadsregler också.Tant Ragnar;n284777 said:Intressant val! Jag är stort fan av Andres luftfärd, men har lite svårt att se hur det skulle fungera som rollspel? Har du tankar om system eller upplägg?
Precis. Något i "Upsala-sviten"-stilJocke;n284795 said:Jag tänkte mig nog friform med ganska hårt satta scener. Men det går ju att köra hexcrawl med jättejobbiga överlevnadsregler också.
ALLTID!Lerius Doman;n284800 said:Jag skulle vilja spela under 1500-talet då spanjorerna erövrade Centralamerika, och dess möten med Maya indianerna.
Inte bara Rom det finns få rollspel om. Hela tidsspannet före europeisk medeltid finns det få rollspel om.Nässe;n284628 said:Otroligt att det finns så få rollspel om Rom. Skulle också vara sugen på det. Annars diggar jag sjuttiotal. Western är ju en briljant tid och plats.
Jag har också varit inne och snurrat på Byzantium. Lite svårt att veta var man ska börja. Viking som äventyrar sig igenom imperiet för att till slut bli kapten för kejsarens livvakt. Och sedan kung i Ryssland.Minimoni;n284749 said:Spel under Romarriket och dess storhetstid som republik och imperium vore fint. Dock undrar jag verkligen varför det finns så få, kanske inga spel som handlar om Byzantium!? Jag skulle vilja ha ett rollspel som utspelade sig i Byzantium under rikets olika epoker. Rent allmänt är bristen på spel, filmer och liknande som utspelar sig i ÖstRom väldigt underligt... Jag kan inte nämna en film eller ett enda rollspel som utspelar sig i det Byzantinska-riket.
Absolut! Jag skulle ytterst gärna spela en kampanj eller tre i antikens mytiska Grekland, där Gibraltar Sund faktiskt har brutits isär av Herakles själv, där stymfaliska fåglar med vingar av koppar hemsöker öde landsbygder och gudar skapar nya halvgudar då och då. Scion, fast i Antiken. Och spelbart.erikt;n284839 said:Inte bara Rom det finns få rollspel om. Hela tidsspannet före europeisk medeltid finns det få rollspel om.
Mängder av fantasyrollspel har ju lånat massor med saker från grekisk och romersk mytologi och historia, och ändå så är det så få av dem som faktiskt använder en sådan setting rakt av.