adrian_of_arcane_lore
Swashbuckler
För egen del tycker jag den känns rimlig som mått på populstionen som helhet.
Jag tror (men nu är vi verkligen inne på rena spekulationer och magkänsla här) att det finns en inneboende bias i WRNU användare att spela med andra WRNU användare, eller att prata om WRNU och få med sina rollspelskompisar på forumet, så att ens ha någon i rollspelsgruppen med ett aktivt konto på WRNU (tillräckling för att skriva här) tror jag skjuter statistiken mot en enorm överrepresentation av WRNU användare.
Jag tror inte ens att om man tar samtliga forumets ca 11 000 konton (varav den absoluta majoriteten ju inte är aktiva längre) så representerar det 1/4 av svenska rollspelare. Ration besökare på sidan just nu med ca 40 inloggade och 800 gäster (varav de flesta iofs lär vara botar, men ändå), alltså 1-20, tror jag isf är mer representativ.
Senast jag använde Metas Ads Manager (alltså facebooks annonsverktyg) för att göra reklam så uppskattade den att det finns ca 170 000 meta-konton (alltså Facebook och Instagram i huvudsak) som innefattas i intressesfären för "tabletop role playing games" med Svenska som språk. Men då använder ju verkligen inte alla facebook eller instagram, och väldigt många inte till den nivån att det är tydligt vilka intressesfärer de finns inom.
Efter ett par år här på forumet är min tumme-pekfinger uppskattning att WRNU har kanske 2-300 riktigt aktiva medlemmar. En ratio på 1-4 av dessa täcker inte ens ett halvt GothCon.
Det är, som man säger, ett stort mörkertal.