Verktyg för att skapa äventyr

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
317
Location
Göteborg
Hej! Är det någon som har tips på något program eller dylikt (ska vara gratis och helst köras i webbläsare) som man kan göra stora mindmaps i eller processcheman i. Mindmaps slutar ju ofta i öppna ändar men jag behöver knyta tillbaka ändarna i loopar. Syftet är alltså att organisera ett äventyr med många möjliga vägar fram till slutmålet.

Det ska typ gå att skapa objekt med text i och fritt dra pilar mellan objekt. Loopar är det som beskriver det bäst tycker jag. Själva arbetsytan ska inte vara begränsande, mängden ”vitt” ska alltså inte ta slut. Det ska vara enkelt och intuitivt och gärna organisera sig självt utan massa pillande.

mvh Jesper
 
Joined
3 Nov 2023
Messages
16
Location
Jönköping
Prezi var det verktyg som dök upp i tanken - såg dessvärre att det nu kostar 5 euro i månaden. Har använt det tidigare för att skapa presentationer som är flexibla. Kan jämföras som en oändliga canvas i vilken man zoomar sig fram.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag använder mestadels Diagrams.net/Draw.io när jag gör mindmaps/flödesscheman. Flexibelt, men har ganska lite "organisera sig självt". Pilar knyts till rutor så man inte måste justera pilarna bara för att man flyttar rutorna vilket är nice.

Annars kan jag väl passa på att nämna Subway också. Väldigt mycket automatik, men däremot i princip ingen interaktion =) Tanken jag haft är väl att man ska kunna exportera från Subway och importera i andra program t.ex. draw.io. Men jag har inte haft orken att röra koden på ganska länge…

Annars har jag nyligen hittat Excalidraw också, som jag tycker funkar väldigt bra för allehanda snabba skisser.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,394
Twine kanske kan vara något? Jag hade tänkt testa att använda det för äventyrsskrivande framöver, och det är ju rätt bekvämt i att testa hur saker kan te sig. Även om det kanske inte riktigt är dess primära användningsområde. Eller så är det precis det det är.

 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,552
Location
Göteborg
Jag gillar Milanote. Oändlig canvas, olika typer av boxar, lätt att dra linjer och ett snyggt UI. Men min favoritfunktion är textrutor som kan fällas ihop, så jag kan skriva längre textbitar utan att mind mappen blir ohanterlig. Finns som mobilapp, men funkar bäst på en större skärm.

 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
317
Location
Göteborg
Många förslag att undersöka! Jag tror nog att svaret finns någonstans bland dessa.

Men det hade varit hjälpsamt att se exempel på hur ni använt programmen. Bifoga gärna ett skärmklipp eller så.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,394
Många förslag att undersöka! Jag tror nog att svaret finns någonstans bland dessa.

Men det hade varit hjälpsamt att se exempel på hur ni använt programmen. Bifoga gärna ett skärmklipp eller så.
Så här såg det ut när jag testade på att jobba lite i Twine:

Skärmbild 2024-05-19 155818.png

Alla rutor är länkade händelser som går att dra åt olika håll vid olika förutsättningar (kan även länkas tillbaka). Plus att det går att göra en del annat med rutorna om en vill.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
317
Location
Göteborg
Inte riktigt vad du frågar efter men jag nämner https://omjonasson.se/rpg/mysterypath/ som inspiration ändå.
Jag var nog ganska dålig på att förklara vad jag vill ha, för det är typ så här jag föreställde mig att det ska se ut! Jag ska testa det och se om det fungerar som jag tänkt mig också.

Edit: Hehe, nej det fungerade inte som jag ville.

Jag gillar Milanote. Oändlig canvas, olika typer av boxar, lätt att dra linjer och ett snyggt UI. Men min favoritfunktion är textrutor som kan fällas ihop, så jag kan skriva längre textbitar utan att mind mappen blir ohanterlig. Finns som mobilapp, men funkar bäst på en större skärm.

Det här tycker jag låter väldigt funktionellt. Den här ska jag också testa innan jag letar vidare bland tipsen.

EDIT 2: Det här verkar lovande, jag kommer jobba vidare i detta ett tag och se hur det känns.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,378
Obsidian har en fin canvas nu där man kan skapa noder med pilar, man kan länka noderna till längre textstycken om man vill.

Jag använder mest Notion för att det är så snyggt och funkar bra på både mobilen, datorn och webbläsaren. Där finns dock ingen canvas-grej.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
317
Location
Göteborg
Jag är helsåld på Milanote nu. Tack för tipset @clarence redd!

Det finns säkert lika bra program eller kanske till och med bättre bland tipsen men jag känner att Milanote kryssar i alla boxar för mig nu.

Jag har verkligen inte använt det mycket men än så länge gillar jag:
  • Enkelt att använda
  • Snyggt
  • Gratis
  • Webbläsare och app (har inte provat appen, men den duger säkert till att iaf titta på det man skapat)
  • Textrutor som rymmer mycket text men som kan ta liten plats i flödesschemat
  • Möjligheten att ha fler canvas i canvasen, det går alltså att lägga in sidequests direkt i flödesschemat som öppnat på en ny yta med ett dubbelklick
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,314
Twine kanske kan vara något? Jag hade tänkt testa att använda det för äventyrsskrivande framöver, och det är ju rätt bekvämt i att testa hur saker kan te sig. Även om det kanske inte riktigt är dess primära användningsområde. Eller så är det precis det det är.

Tipsar både om Twine (som jag jobbat med för ett projekt) eller Arcweave (kostar om du vill ha mer feature complete). Arcweave är lite mer snajdigt och mer grafiskt, med mycket mer smidigt funktioner (som assets osv), medan Twine mestadels bara stödjer text och kräver lite mer manuellt jobb.

Sedan tänker jag också tipsa om Scrivener, tänkt mer för att skriva böcker men har massor med liknande funktioner inbyggt.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,552
Location
Göteborg
Jag är helsåld på Milanote nu. Tack för tipset @clarence redd!

Det finns säkert lika bra program eller kanske till och med bättre bland tipsen men jag känner att Milanote kryssar i alla boxar för mig nu.

Jag har verkligen inte använt det mycket men än så länge gillar jag:
  • Enkelt att använda
  • Snyggt
  • Gratis
  • Webbläsare och app (har inte provat appen, men den duger säkert till att iaf titta på det man skapat)
  • Textrutor som rymmer mycket text men som kan ta liten plats i flödesschemat
  • Möjligheten att ha fler canvas i canvasen, det går alltså att lägga in sidequests direkt i flödesschemat som öppnat på en ny yta med ett dubbelklick
Kul att höra! För mig är Milanote lagom enkelt och det blir snyggt utan att man behöver krångla med inställningar. För de utfällbara textrutorna använder jag Columns (som jag skrev i PM:et).

När man exporterar en canvas/board finns det ett linjärt alternativ och ett med layouten inkluderad. Väldigt användbart.

Ska du använda mind mappen under spelsessioner också?
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
317
Location
Göteborg
Kul att höra! För mig är Milanote lagom enkelt och det blir snyggt utan att man behöver krångla med inställningar. För de utfällbara textrutorna använder jag Columns (som jag skrev i PM:et).

När man exporterar en canvas/board finns det ett linjärt alternativ och ett med layouten inkluderad. Väldigt användbart.

Ska du använda mind mappen under spelsessioner också?
Jag kommer bli känd på forumet som killen som bara spelar textbaserat rollspel. Mind mappen är till en kampanj som spelas över Discord i chattformat. Så ja i spelsession men inte på det sättet du tänker. Men jag tror det hade varit ett bra verktyg när man spelleder öga mot öga också, men då helst med en dator vid spelbordet.

Jag kommer förövrigt inte undersöka alla alternativ som framkommit i tråden. Jag hade ett problem och det är nu löst, jag kommer istället fokusera på att ta fram kampanjmaterialet i Milanote :)
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
317
Location
Göteborg
Åh nej Milanote är inte gratis upptäcker jag. När man lägger in saker på canvasen så räknar den hur många notes man använt (vet inte exakt vad det är). Jag har inte lagt in mycket och är redan på 6/100 notes. @clarence redd har du upplevt free plan som begränsande?

Jakten kanske går vidare.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
Åh nej Milanote är inte gratis upptäcker jag. När man lägger in saker på canvasen så räknar den hur många notes man använt (vet inte exakt vad det är). Jag har inte lagt in mycket och är redan på 6/100 notes. @clarence redd har du upplevt free plan som begränsande?

Jakten kanske går vidare.
Jag blev också intresserad av Milanote men såg också att den verkar vara begränsad. Kör Obsidian + github just nu. Har testat Miro men den kostar pengar om man vill ha fler än tre boards.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Riktigt synd, funderar på att betala... för kolla vad fint det blir:

View attachment 18087
Blir inte lika snyggt om jag snor min kod och gör samma karta (utan att stylea nåt extra). :)
Döp om till .html och öppna eftersom man inte får bifoga html-filer.

Men det är ju inte kul att redigera i en text-fil...
 

Attachments

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,552
Location
Göteborg
Åh nej Milanote är inte gratis upptäcker jag. När man lägger in saker på canvasen så räknar den hur många notes man använt (vet inte exakt vad det är). Jag har inte lagt in mycket och är redan på 6/100 notes. @clarence redd har du upplevt free plan som begränsande?

Jakten kanske går vidare.
Ja, tyvärr. Gratisversionen borde vara mer generös, så man kan testa ett helt projekt. Men jag hade nog betalat i några månader om jag skulle knåpa ihop en komplex plot.

Jag betalar för Craft Docs, som ersätter både Evernote och Ulysses/Scrivener för mig. Craft har ett whiteboard-verktyg, men det är ganska simpelt än så länge. Finns i gratisversion som är begränsad, men rymmer mer än Milanotes.
 
Top