Jag har några kategorier jag brukar sortera konventsfolk i. Väldigt svepande, säkert helt fel om konfronteras med fakta men funkar bra för mig för att bedöma om det kan ge bra spel.
1) Gammelrävar. De tycks alltid ha varit där och lär alltid vara det. Har sitt tighta gäng med konventsbekanta och är mer intresserade av att hänga med dem än att spela spel. Oftast gamla nog att ha kunnat vara med på konventen 10+ år bakåt i tiden.
- Kan vara kul att spela med men förväntar mig inget enormt engagemang.
2) Konventsextremisterna. Statuskåta rackare som använder konvent och andra hobbystrukturer för att känna sig som coolt inne-folk.
- Undvik som pesten (vilket sällan är ett problem då jag inte hänger där det är coolt att hänga).
3) Spelare. De är där för att spela spel och spel spelar de. Hela tiden. Mer fokus på att spela bra/optimalt/konkurrenskraftigt än att vara social(här skulle jag placera mig själv).
- Viktigt att hitta spelare med samma smak som en själv. Förutfattade meningar och konventioner kan annars skapa kollisioner i spelstil.
4) Outsiders. Inte i coola klubben, ofta inte superveteraner och tycks ha ett lite oplanerat konventande med mycket dötid (hänga-tid?). Kommer som regel i grupp. Inte sällan folk som sticker ut lite mot mainstream normer i beteende.
-Lotteri, verkligen hit or miss. Tillräckligt ofta blir det riktigt bra. Spela med dessa men fastna inte med ett gäng som inte fungerar.
5. Turister. De är här för att titta på spektaklet, gå i butiker, etc. Relativt o-nördiga.
- Spela med om chans ges men var noga med att förankra tidsåtgången (vilket ofta är en dealbreaker för dem).
6. Nybörjare. Alla åldrar, men nybörjare vad gäller konvent och rollspel. Påfallande ofta ensamma eller i små grupper.
- Spela absolut med! Hög hit rate, anstränger sig för att förstå och göra rätt och lära sig.
Min optimala konventsspelgrupp är en mix av 3, 5 och 6 med minst en 3:a av rätt sort.