Nekromanti [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Nässe? Skall du komma fram till nått vettigt också innan deadline? Du är fortfarande en rätt het kandidat att hänga så du borde ta dig lite tid och komma med lite saker och ting nu.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Konrad Konvalj said:
Nässe? Skall du komma fram till nått vettigt också innan deadline? Du är fortfarande en rätt het kandidat att hänga så du borde ta dig lite tid och komma med lite saker och ting nu.
Vad gör mig till en het kandidat?

Och vad är det du tycker jag ska komma med,förutom det som jag redan gör när jag går igenom olika spelare och tänker högt?
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Att Mukwa först går till försvar och sedan klistrar ihop citaten för att få mig att framstå som rödaktig gör honom rödast för mig just nu.

Recca känns inte helt grön men de är jag väl nästan ensam om att tycka.

Empi är fortfarande suspekt.

Dålig koll på resten av fältet.

K.K. och Basse verkar ju ha fattat vad jag menade med vad bybor/ulvars misstankar om Lilianas avhopp pga "en större" roll skulle innebära för mig.Hängd/Nattmördad

Röst: Mukwa
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Tittar in från mobilen. Ligger mest röster på mig?

Ligger det två på Emp också? Eftersom jag inte vill bli utröstad så får jag väl rösta på honom om det hindrar mig från att åka ut.

Som sagt, har inte följt ordentligt nu. Hur är röstställningen? Kan det samlas ihop till att få ut Basse?
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Okay, läst igenom allt sedan i går och uppdaterat dokumenten. Hokus och Pokus.

UP-dokumentet tror jag kan komma till nytta när fler börjar komma med uppstolpade listor, det känns som ett bra komplement till röstningsdokumentet. Bägge kan man när de vuxit till sig använda för att titta på mönster och använda för att kolla när trender vänder.

Jag funderar på att låta UP-dokumentet vara redigerbart för alla, så får ni gärna gå in där och fylla i och ändra på era egna rader om det skulle vara en fungerande idé. Lätt att hålla koll då på hur det ser ut färskt då. Det kräver ju dock att man ändå kommer ihpg att posta nån eventuell ändring i tråden så att det går att se vad man ändrat ifrån också.

Röstläget:
LJSLarsson har 3 röster (Vimes, BDG och Basenanji)
Basenanju har 2 röster (LJSLarsson och Recca)
Björn Den Gode har 2 röster (Empiricus och Nässe)
Empiricus har 2 röster (Brynolf och Konrad Konvalj)
Hastfer har 1 röst (Mukwa)
Recca har 1 röst (Hastfer)

Och som tanke på ovan röstläge så säger jag bara: g'damn!

Efter genomläsningen just nu så känns min topp för att hänga (inte i någon speciell ordning, och inte bara för att alla börjar på B): BDG och Brynolf

BDG måste just nu ligga med för att han toppar min UP-lista, min röst ligger redan på honom och för att jag inte riktigt kan kasta av mig den där magkänslan. Jag måste läsa igenom honom igen för att se om jag skall hålla kvar rösten där eller inte. Jag vill inte heller låta min röst ligga kvar av någon sorts tjurskallighet a la Vimes vs Tripp förra spelet.

Brynolf för hur Brynolf har levererat när hen har varit inloggad. Nu i dag (ja, från efter midnatt och framåt) så har det kommit en del mer aktivitet och lite hårdare tonläge. Men fortfarande, jag vet inte om jag vill rösta ut hen, för Brynolf verkar inte ha varit så mycket igång för att jag skall kunna läsa ut något baserat på resultaten av hans hängning. (Sedan är det lite gnidet av mig att ha med en person på min topp på grund av dålig aktivitet när jag själv nog varit ännu mindre aktiv. )

Sedan har jag ett gäng runners up, som jag måste försöka ögna igenom igen: Mukwa, Basenanji och LJSLarsson.
Detta för att deras röständringar känns som om de grupperar ihop sig rätt bra i listan på röster, och jag måste gå in och kika närmare på det.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Empiricus said:
Röstläget:
LJSLarsson har 3 röster (Vimes, BDG och Basenanji)
Basenanju har 2 röster (LJSLarsson och Recca)
Björn Den Gode har 2 röster (Empiricus och Nässe)
Empiricus har 2 röster (Brynolf och Konrad Konvalj)
Hastfer har 1 röst (Mukwa)
Recca har 1 röst (Hastfer)
Recca har 1 röst (Hastfer) = Mukwa har 1 röst (Hastfer)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,608
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Det här är fan inte klokt!

Två timmar kvar till röstning och fältet är så här utspritt?

Man blir ju galen!

Wtf, vi måste skramla ihop folk nu så att ulvarna inte kan kliva in och avgöra det här! Det som gör mig så jävla orolig är att folk av helt rimliga anledningar kanske inte är häromkring vid 22-tiden. Och dessutom: ulvarna är förmodligen tre stycken. De har alltså goda marginaler att avgöra röstningen.

Alla som ligger ensamna på någon: ta ställning nu! :gremmad:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,608
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Sedan måste vi diskutera lite om powerrollerna, inte minst för att hjälpa en eventuell nybörjare:

I det här spelet finns troligen ingen naiv eller falsk siare. Inte heller någon rollblockerare. Det betyder att när siaren träder fram nästa runda så kommer hen få en mycket avgörande roll.

Siaren är utöver röstningar den enda vars utsagor har någon formell betydelse. Utöver detta så kommer ulvarna inte alls kunna stiga fram och claima en siarroll lika lätt: det finns bara en som kan vara siare. Att claima en siarroll är alltså ett mycket vågat drag för en ulv.

Att vi har en siare är förstås skitbra eftersom en sådan kan hitta ulvar på ett helt annat sätt än andra bybor. En siare kan med det här traditionella spelupplägget spara grymt mycket tid åt byn.

Det betyder också att en siare kan stiga fram medan en väktare måste hålla sig gömd. Om siaren träder fram kan väktaren skydda denne. Men om väktaren är outad blir hen ett lätt mål för ulvarna.

Det idealiska är att siaren är känd och runda för runda väktas av väktaren. Nu utgår jag från att väktaren kan skydda samma person flera rundor efter varanda, men det kan vara annorlunda i det här partiet.

Tankar?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,608
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Ååååå jag går i bitar...snart ska jag och min trettonåring dra till gymmet. Jag är tillbaka cirka kvart i tio.

Och jag är i riskzonen för hängning? Det är inte klokt. Nåja, byn fixar nog det här utan mig, men ju närmre klockan kommer tio desto mer stressad blir jag.

Jag ger det här fem minuter. Sen drar jag till gymmet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,608
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Tja, vad fan ska man göra?

Nu drar jag. Vi ses ca kvart i tio.

Då hoppas jag att ulvarna inte kan rösta ut mig. Men jag vet inte, just nu ser jag oroligt på framtiden, to say the least...

Recca, rösta på nån annan kanske?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Skall vi, för att undvika splittring, bara rösta om mig och Basse? Är det något alla kan ta ställning till, så kan vi lägga splittrade röster (som på Mukwa och Hastur) tills nästa runda.

Jag har inte läst de senaste motiveringarna för varför röster ligger på mig. Basse förstår jag gör det för att rädda sitt eget skinn? Vem mer? (Svårt stt se på mobil). Vimes, villet inte är konstigt med tanke på att vi har svårt att komma överrens.

Ni andra. Basse är rätt man att lägga sin röst på istället för mig? Varför? Jag har
Varit owrhört tydlig i mitt spel, visat framfötterna och visat initiativ. Basse har mellanmjölkat och velat sig, vilket inte ger något till byn och är svåranalyserat. Jag är en bybo som jobbat hårt, han är en uöv som försöker hålla sig dold.

Rösta på Basse.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Nej, bägge mina toppkandidater känns just nu som att de har fått oförtjänt hög uppmärksamhet på meriter som inte helt varit rättvisa (efterdyningar från förra spelet i Brynolfs fall och i BDGs fall så kan jag förstå nu vad som han gick efter). De är inte alltför långt sjunkna dock, i min radar, men jag vill inte ha min slutröst i dag på någon av dem.


De tre som jag får lite underliga vibbar ifrån då baserat på mönster och sånt:
Basenanji, LJSLarsson och Mukwa

Mukwa och Hastfer ligger med en röst var på varandra och Mukwa har ju flera gånger varit inne på att rösta på BDG tidigare. LJSLarsson ligger med röst på Basenanji och Basenanji ligger med röst på LJSLarsson.

LJSLarsson är närmast utröstning nu med flest röster, och att vi är tre stycken som ligger med två röster var gör det ju riktigt lätt att en Ulv byter röst i slutet och skapar kaos.
Och Basenanji följde ganska snart inpå BDG när han bytte röst från Nässe till LJSLarsson.


Jag vill som sagt inte ligga kvar på BDG, det känns mest som en otjänst mot oss all just nu, en röst på Brynolf kan jag inte heller motivera (och röstar jag på honom så har vi ännu en person med 1 röst, det klarar inte precis upp fältet). Sättet som Basenanji följt på BDG nu på slutet mot LJSLarsson och hur han har stressat nu i dag känns inte riktigt riktig, något tillgjord kanske.

Jag väger mellan LJSLarsson och Basenanji, det känns lite som att det borde finnas en Ulv av de två just nu. Och Basenanji väger över i min bok. Men båda lade sina röster på den andre genom en röstflytt från mig. Såhär får det bli:

Röst: Basenanji


Basenanji said:
Tja, vad fan ska man göra?

Nu drar jag. Vi ses ca kvart i tio.

Då hoppas jag att ulvarna inte kan rösta ut mig. Men jag vet inte, just nu ser jag oroligt på framtiden, to say the least...

Recca, rösta på nån annan kanske?
Sedan, inte för att vara sådan, men det här känns lite som att plantera något mot utröstning, typ att Brynolf och/eller Recca har ulvpäls. Eller jag nu då också, med min röst.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Konrad Konvalj said:
Basenanji said:
KK: att folk claimar vanilla grönar de förstås inte. Det tråkiga är bar att det hjälper varuylvarna att se vem som kanske är Väktare/Siare.

Sedan om Hastfer (varför heter du inte Hastur eller Höfner? Det ena är en cool CoC-referens och det andra en cool instrumenttillverkare)
:gremwink:

Hursom! Det här har han skrivit:

Hastfer said:
Recca varför är jag röd?
Är det för att jag inte beter mig som en bybo eller är det för att min föregångare hoppade av och du tror hen gjorde det för att hen inte palla trycket på rollen hon fick?
Är det många som rödar mig pga alt.2?

Resonerar även ulvarna i den banan lär min tid i detta spel bli kort. För om inte byn hänger mig lär jag bli mördad pga misstankarna om en svårspelad roll.

Hur som är jag vanilla eller vad ni nu brukar säga. Hur jag ska kunna bevisa det den här rundan vet jag inte.
Jag klipper och klistrar lite för att hjälpa'n på traven:

i) Är det för att jag inte beter mig som en bybo

eller

ii) för att min föregångare hoppade av och du tror hen gjorde det för att hen inte palla trycket på rollen hon fick?

---

Vad kan vi dra för slutsatser av detta?

a) Hipster är ulv som försöker gnälla sig bort från misstankar

b) Hopster är möjligtvis en POWERROLL och antyder ovan att Liliana inte pallade med att spela Väktare/Siare

c) Häftstift är bara en trist medelsvensson med 1.8 barn. Inget att se på, rotera.

---

Hursom så tycker jag nog att vi kan vänta med att grilla Hoppsan! tills senare. Han är så lätt att skjuta ned just nu och även om han är hopplöst misstänkt just nu vore det väl förjävla tråkigt att råka ha ihjäl en av powerrollerna med tanke på spelets konstruktion?!

Och DET SKA INTE TOLKAS som att jag försöker skydda eller hjälpa Hodor. Det ska bara tolkas som att vi både hinner och gör vettigare i att leta ulvpäls på annat håll.
Vettigt inlägg Basse!

Du läser Hastfer på samma vis som mig ungefär.

Recca drar väldigt höga växlar av hans inlägg som går att tolka på många olika sätt, men att tolka det som ulvigt är långt ifrån det ända.

Mukwa är där och pillar med lite försvarande av Hipster mot Recca men sedan laxar han på med en röst och pular lite med halvfabrikat på citaten. Han till och med ändrar ordningen på hur de kom fram.

Hastfer bör sparas minst en runda till och växa in i kläderna.
Det här är ett riktigt lågvattenmärke för att komma från dig KK. Först och främst hjälper du Hastfner genom att svara, trots att Recca redan lappat till mig för att göra detsamma, och sedan antyder du att mina citat är i fel ordning. Det är de givetvis inte. De är i rätt ordning för att jag har lagt dem i rätt ordning. Rätt ordning i det här fallet är omvänd kronologisk ordning. Först säger Hafstner en grej (ulvarna kanske kommer ta ut mig för att jag har en svårspelad roll), sedan i samma inlägg säger han att han är vanilj. (Jag är ice ice baby). I inlägget efter det påstår han att ulvarna vill ha ut honom.

Jag gör en poäng av att han argumenterar mot sig själv genom att sätta hans första inlägg sist. "du säger så här säger du?" (första citatet) "men du har sagt så här innan" (andra citatet).
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Hur spelar du på "outningar" av vanillas? Vad får du ut av dessa outningar att de är bybor? Lär mig! Jag vill verkligen förstå hur jag skall hantera dessa outningar.
Det är bara du, KK, som har tolkat det som att vi tycker att vi är gröna på grund av att vi har claimat vaniljstatus. Vi vet givetvis att det inte är grönande att claima vanilj. Det är inte det det här handlar om.

Och - Vaniljclaim är inte samma sak som bybo så du tänker fortfarande helt fel. Faktiskt så fel att jag börjar undra om inte du gör samma misstag som jag och Empi...
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Ersättare för Liliana -> Hastfer.

Det är skillnad på den här motivationen (avsaknaden av):
Recca said:
Jag har lite svårt att inte ha honom som en ulv och därför så bygger jag rätt mycket på hur hans relation är till byn och ulvarna.
och på det du skriver nu:

Recca said:
Min misstanke mot honom väcktes efter dels hans röst på mig och det efterföljande korta sammanfattande referat som jag nu citerat x antal gånger. Tidigt i spelet skattar man sina scumtells högre. Igår var det ännu tidigt i spelet. Larsson röstade dåligt på mig och följde upp med en genomskinlig och ytlig genomgång om vad jag gjort. Han menade därvidlag att jag inte hade uträttat något särskilt och hänvisade till sin ytliga genomgång av vad jag hade gjort. Jag ansåg naturligtvis att jag gjort mycket mer än så och menade att Larsson måste ha skumläst diskussionen. Jag anser att skumläsningar är lite av en scumtell (inte nödvändigtvis) men jag förde ändå fram mina teorier om Larsson och fann, enligt mig själv, något att pressa honom om angående. Först efter att jag lagt min röst på Larsson började jag titta noggrannt på hans UP-lista och eftersom jag precis lagt min röst på honom så analyserade jag ju UP-listan utifrån att han skulle vara ulv.
Skriv motivationen först nästa gång. Sedan tycker jag fortfarande att det är på tok för lättsinnigt att hålla LJSL så högt upp, trots att det är tidigt i spelet, för en sån paranoiagrej som att han röstat på dig. Du är bättre än så i vanliga fall, Recca. Faktuom är att det är en av de grejerna du stör dig på i min spelstil, att jag är för defensiv. Det här borde inte komma från dig.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Tycker det är klokt att dra ihop röstfältet och tänker lägga min röst på

Röst: LJSLarsson

Jag är mer intresserad av att höra mer av Basenanji som bybo än Larsson, och har egentligen ingen spelare som riktigt röd än.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,389
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Empiricus said:
Empiricus said:
Röstläget:
LJSLarsson har 3 röster (Vimes, BDG och Basenanji)
Basenanju har 2 röster (LJSLarsson och Recca)
Björn Den Gode har 2 röster (Empiricus och Nässe)
Empiricus har 2 röster (Brynolf och Konrad Konvalj)
Hastfer har 1 röst (Mukwa)
Recca har 1 röst (Hastfer)
Recca har 1 röst (Hastfer) = Mukwa har 1 röst (Hastfer)
Sen har Nässe röstat på Larsson. Så:

Röstläget:
LJSLarsson har 4 röster (Vimes, BDG och Basenanji, Nässe)
Basenanju har 2 röster (LJSLarsson och Recca)
Björn Den Gode har 1 röster (Empiricus)
Empiricus har 2 röster (Brynolf och Konrad Konvalj)
Hastfer har 1 röst (Mukwa)
Mukwa har 1 röst (Hastfer)

Jag fattar verkligen inte hur Basse och BDG (ok, BDG har bara en röst, men det har surrats en massa där) kan vara alternativen bakom Larsson. Och med tanke på hur splittrat röstläget är är det ju helt verklighetsfrånvänt att varken Nässe eller Brynolf lyckats samla några röster.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,389
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Jag har jättemycket grön vibb från Basse, och tycker han i stort lyckats vara mer substantiell än vad han brukar. Så det känns bra att sitta i drev med honom. Men det här gillar jag inte riktigt:

Basenanji said:
3. LJS
Litet deltagande och under radarn
Det är skitbra att Basse röstar på Larsson. Men av dessa anledningar? För det första tycker jag inte ens att de stämmer, Larsson har tabbat sig och gjort en del kassa grejer, men legat under radarn har han väl inte gjort? Och även om vi menar att Larssons spel har varit mellanmjölkigt, och att vi borde rösta ut honom för det, varför inte rösta ut Mellanmjölkens Konung, Högvälborne Unge Herr Friherre Brynolf, Lågflygarpilot av sjunde graden?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Vimes said:
Empiricus said:
Empiricus said:
Röstläget:
LJSLarsson har 3 röster (Vimes, BDG och Basenanji)
Basenanju har 2 röster (LJSLarsson och Recca)
Björn Den Gode har 2 röster (Empiricus och Nässe)
Empiricus har 2 röster (Brynolf och Konrad Konvalj)
Hastfer har 1 röst (Mukwa)
Recca har 1 röst (Hastfer)
Recca har 1 röst (Hastfer) = Mukwa har 1 röst (Hastfer)
Sen har Nässe röstat på Larsson. Så:

Röstläget:
LJSLarsson har 4 röster (Vimes, BDG och Basenanji, Nässe)
Basenanju har 2 röster (LJSLarsson och Recca)
Björn Den Gode har 1 röster (Empiricus)
Empiricus har 2 röster (Brynolf och Konrad Konvalj)
Hastfer har 1 röst (Mukwa)
Mukwa har 1 röst (Hastfer)

Jag fattar verkligen inte hur Basse och BDG (ok, BDG har bara en röst, men det har surrats en massa där) kan vara alternativen bakom Larsson. Och med tanke på hur splittrat röstläget är är det ju helt verklighetsfrånvänt att varken Nässe eller Brynolf lyckats samla några röster.
Dra igång ett drev du Vimes. Jag kan ändra mig mot slutet.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Hastfner said:
Att Mukwa först går till försvar och sedan klistrar ihop citaten för att få mig att framstå som rödaktig gör honom rödast för mig just nu.
Svara på anklagelserna istället. En hämndröst tjänar du ingenting på.
 
Top